Beste Forumleden, Maarten,
Ik ben natuurlijk razend benieuwd hoe het geheel er uit gaat zien en het is ook wel apart deze oplossing. Ik ben het met Maarten eens dat er veel te veel nieuw wordt gemaakt wat geen karakter, lees: geen uitstraling heeft. Hoog gepolijst nieuw uitziend lakwerk en nikkel hoort niet op onze pareltjes. De lange levensduur moet er uit af te lezen zijn. Deuken moeten zichtbaar blijven, gebroken glas in een lamp verteld wat over de historie van het ding. Er hoort leven in te zitten. Begrijp me goed, ieder moet zijn fiets opknappen zoals hem dat goeddunkt maar ik zie nu liever de krassen, deuken, slijtage van een zwaar leven terug in de fiets. Al is het maar onder de oppervlakte.
Mooi voorbeeld is mijn hoge bi. Alle roest is nog te zien onder de lak. Die is inmiddels ook al weer aan het beschadigen en ik laat het zo. Deze fiets was toen ik hem kocht een bonk roest. Ik heb alles gepolijst maar niet te diep. En dat leven maakt de hoge bi interessant om naar te kijken. Versleten nikkel waar het brons doorheen schijnt, put roest en een klein slagje in het voorwiel. Het geeft de fiets een doorleefd uiterlijk.
De lamp heeft wel minder geleden. Geen roest, wel slijtage aan alle delen en kleine imperfecties die de lamp meer leven geven.
Een hoge bi lamp is als een kers op de pudding, het is het hoedje dat de aankleding afmaakt. Je mist het niet maar als je een mooie lamp hebt is dat een mooie aanvulling op het geheel.
Wat Maarten nu gaat doen is een reversibele oplossing maken op de lamp die vanuit de fabriek in basis al geschikt was om ook op een hoge bi te kunnen. De vorm met het taps toelopende lamphuis en de ovale lens geeft dat al aan. Wat anders is dat zijn de bracket aan de achterzijde, de gesloten achterkant en de opklapbare voorkant die niet zo ver open gaat als een hoge bi lamp. Maar een lamp van dit model werd zowel voor safety/tricycle als hoge bi gebruikt.
Als de lamp uit de hoge bi is kan de toevoeging er ook afgehaald worden en is het weer een gewone safetylamp. Wel een goeie uitvinding eigenlijk.
Een soort hybride oplossing. Het enige nadel is dat ik een of 2 spaken los moet halen om de lamp te kunnen monteren dus regelmatig wisselen zal ik niet gaan doen.
Ik ben echt benieuwd naar het resultaat. Ik weet zeker dat het geheel in stijl is met elkaar. Laat dat maar aan Maarten over...
groeten,
Michiel