Gazelle herenfiets van de kaasboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
btn1965

Re: Gazelle herenfiets van de kaasboer

Bericht door btn1965 »

Het logo van de Gazelle No1 is wel beschadigt, aan de onderkant zie dat goed.

Graag advies hoe ik dit kan oplossen,

gr

Frank
Bijlagen
logo.jpeg
logo.jpeg (46.41 KiB) 5280 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Het zadel is merkloos (denk ik) en zal ik zoals in het forum beschreven bij de Gazelle No1 uit 1955 (@ed) geheel uit elkaar gaan. Verder is het wel een mooi exemplaar
Bijlagen
zadel.jpeg
zadel.jpeg (38.03 KiB) 5278 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

hjwspan schreef:als ik het goed zie zou ik zeggen de pedalen, handvatten en wellicht de cranks.
Hoe zien de cranks er van dichtbij uit?
Beste @hjcdpan dank voor je reactie. De cranks zijn zwart en hebben "gazelle" erop staan. Ik zal daar een foto van geven.

Inderdaad de pedalen, handvatten en kettingkast zijn niet origineel. Ik ben dus opzoek naar deze spullen. Graag advies waar ik dit kan vinden.

Gr.
Frank
Waarom stilstaan
asterduc

Bericht door asterduc »

btn1965 schreef:Het logo van de Gazelle No1 is wel beschadigd, aan de onderkant zie dat goed.
Frank,
hier zijn verschillende opties, afhankelijk van waar je met de fiets naartoe wil.

Moet hij terug als nieuw worden, of wil je hem gewoon netjes en de beschadigingen optisch wat wegwerken of ... gewoon rijklaar met zichtbare ouderdoms sporen.

Je fotos zeggen mij niet voldoende om zelf een voorkeur uit te spreken, daarvoor zijn meer detail fotos nodig (lak, bieswerk, schadedelen, montagedelen). Vergeet de spatborden niet (ook de binnenkant). Die bepalen dikwijls de mogelijkheden.

Maak een detailfoto van de cranks en vooral ook de trapas, die zou duidelijk als Thompson herkenbaar moeten zijn.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
btn1965

Bericht door btn1965 »

asterduc schreef:
btn1965 schreef:Het logo van de Gazelle No1 is wel beschadigd, aan de onderkant zie dat goed.
Frank,
hier zijn verschillende opties, afhankelijk van waar je met de fiets naartoe wil.

Moet hij terug als nieuw worden, of wil je hem gewoon netjes en de beschadigingen optisch wat wegwerken of ... gewoon rijklaar met zichtbare ouderdoms sporen.

Je fotos zeggen mij niet voldoende om zelf een voorkeur uit te spreken, daarvoor zijn meer detail fotos nodig (lak, bieswerk, schadedelen, montagedelen). Vergeet de spatborden niet (ook de binnenkant). Die bepalen dikwijls de mogelijkheden.

Maak een detailfoto van de cranks en vooral ook de trapas, die zou duidelijk als Thompson herkenbaar moeten zijn.
Beste Ed,

In jou rapportage van de Gazelle No1 uit 1955 zag ik een aantal technieken die ik probeer toe te passen op deze fiets.

Vanaf volgende week wil ik beginnen met en uit elkaar halen van de hoofd onderdelen. Ik wil dan beginnen met het frame eerst eens te ontvetten van al dat vet en vuil. Ik kom erop terug hoe de status van de lak, en hoe het bieswerk eruit ziet.

Ik heb geprobeerd een foto te maken van de trap as maar weet niet helemaal wat er staat (beginner)

Gr.

Frank
Bijlagen
trapas.jpeg
trapas.jpeg (111.81 KiB) 5223 keer bekeken
Waarom stilstaan
asterduc

Bericht door asterduc »

btn1965 schreef:Vanaf volgende week wil ik beginnen met en uit elkaar halen van de hoofd onderdelen. Ik wil dan beginnen met het frame eerst eens te ontvetten van al dat vet en vuil. Ik kom erop terug hoe de status van de lak, en hoe het bieswerk eruit ziet.
let bij het ontvetten goed op dat je het bieswerk niet gaat oplossen. Altijd eerst testen op een plaats waar ze minder zichtbaar zijn. Mijn favoriete plaats om te testen is op de rechter liggende achtervork, daar komt de kettingkast overheen ;)
btn1965 schreef:Ik heb geprobeerd een foto te maken van de trap as maar weet niet helemaal wat er staat (beginner)

in België noemen wij de trapas dat deel dat ergens tussen voor en achterwiel zit
... of je wil er een 'direct drive' van maken misschien :lol: :lol:
:roll: hollanders!

Ben alvast benieuwd, maar het gaat vast goed komen, dat merk ik al wel.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
btn1965

Bericht door btn1965 »

Hier zijn nog 2 foto's van delen van het frame en spatbord
Bijlagen
spatbord.jpg
spatbord.jpg (51.53 KiB) 5197 keer bekeken
Frame2.jpg
Frame2.jpg (56.93 KiB) 5197 keer bekeken
Laatst gewijzigd door btn1965 op 9 dec 2013, 09.00, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Spatbord aan de achter kant ziet er bij het witte gedeelte redelijk uit. De fiets van de kaasboer is in 1952 aangekocht bij Gar. Goudriaan in Capelle aan den Ijssel.
Bijlagen
GarGoudriaan.jpg
GarGoudriaan.jpg (47.76 KiB) 5197 keer bekeken
Spatbord achter (wit).jpg
Spatbord achter (wit).jpg (49.39 KiB) 5197 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Het bieswerk zit bedekt onder een dikke lag vet uit de stal van de kaasboer.
Bijlagen
balhoofd logo.jpg
balhoofd logo.jpg (93.58 KiB) 5195 keer bekeken
Waarom stilstaan
maartenB

Bericht door maartenB »

Fraai bewaarde en opmerkelijk originele fiets. Pedalen wordt lastig, die met 'GAZELLE' in de rubberblokken zijn langzamerhand erg duur geworden.
Maar gewone blokpedalen (beetje roestig, passend bij de fiets) zijn nog wel te krijgen op beurzen e.d. Misschien heb ik ook nog wel een setje voor je.
Gazelle handvatten uit die jaren heb ik zeker nog liggen.

Verder: oppoetsen, lagers nieuw in het vet, maar zeker niet gaan herlakken! Dit is echt een mooi bewaarde fiets.
Ik zou ook aan zo'n transfer op de buis niet gaan rommelen. Die slijtage hoort bij de jaren. Kijk maar eens in de spiegel (of naar je opa, ik weet niet hoe oud je bent :D
Zadel zou ik trouwens ook niks aan doen, maar misschien ben ik wel extreem behoudzuchtig.
groetjes en veel plezier ermee,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie