Nog maar weer eens een stukje over de Clément,
Ik heb 'volgens goed gebruik' de spatborden laten roesten en wat zwart gemaakt.Ze komen nu aardig overeen met de rest van het frame al is de inpitting natuurlijk afwezig op de spatborden. Daarvoor zouden ze nog een jaartje of wat de grond in moeten. Iets te ongeduldig ben ik daarvoor.

- nu met gelakte spatborden
- 009.JPG (361.4 KiB) 6864 keer bekeken
Een ding wat steeds speelt bij het kopen en restaureren van een
vroege fiets is de vraag wat origineel is en wat niet.
Het is erg moeilijk te bepalen of er in de 120 jaar niet iets is vervangen, zeker als de fiets nog eens flink gerestaureerd is geweest. Sporen, bewijsmateriaal voor origineel of niet zijn dan vaak uitgewist
Bij deze fiets liep ik ook op tegen diverse dilemma`s van die aard.
De laatste overpeinzing betreft de wielen van deze fiets.
Ze lijken wat te klein voor het frame. met name de vork en de aanhechting van het voorspatbord komen tamelijk ruim over.
De oudste catalogus die ik ken van Clément stamt uit 1889.
Daar staan afbeeldingen in van safety`s waarbij het voorspatbord ook tamelijk ver van de band staat, enigzins bemoedigend . Nog iets bemoedigender is de notitie dat de wielen 75cm van diameter zijn. Zo`n halve inch kleiner dan de gebruikelijke 30 inch.
Die metrische maat kom ik bij alle Clément safety`s tegen
en bovendien zijn diverse schroefdraden metrisch bij mijn fiets.
Echt iets voor de Fransozen ; werken met het metrische stelsel.
kan ik het helemaal mee eens zijn overigens.
Verder zijn qua inpitting en type naven de wielen ook kloppend dus we gaan er maar van uit een en ander juist is.
Mogelijk zijn ze van een inch maatvoering afgekomen en hebben ze op een zeker moment de switch gemaakt naar metrisch.

- Een Clement van Sterba met ook een klein voorwiel
- mthub7bffc2be6be6bb16853617055a72cac.jpg (36.1 KiB) 6864 keer bekeken
Ik heb de Clément eens naast m`n Hirondelle gezet.
De Hirondelle is waarschijnlijk een door het franse bedrijf ingekochte fiets, mogelijk engels zelfs.
Hirondelle was aanvankelijk een soort postorder bedrijf,
Zo iets als Leonidas.
De Clément is een stuk sierlijker en heeft slankere onderdelen.
De velgen zijn natuurlijk ook veel breder bij de Hirondelle en dat werkt ook wel door in vorkbreedte bijvoorbeeld.

- Clément en Hirondelle rond 1887-1889
- 003.JPG (340.42 KiB) 6864 keer bekeken

- Nogmaals de twee naast elkaar
- 007.JPG (340.02 KiB) 6864 keer bekeken
Qua leeftijd zullen ze elkaar niet veel ontlopen. het type besturing is verschillend ,socked head versus pivot head maar dat kwam naast elkaar voor.
De trapas van de Hirondelle heeft al linkse draad en een borgmoer waar de Clément trapas nog geborgd is met een schroef door de crank.
Latere modellen van Clément krijgen ook die borgmoer in kombinatie met linkse draad. Het trapashuis wordt daartoe wat smaller gemaakt zodat de totale breedte van de trapas het zelfde blijft terwijl de borgmoer wat ruimte extra vraagt tov de simpele schroef van voorheen.
Volgende stap is het namaken van de remhendel.
Het remvoetje is al klaar zo als de foto`s laten zien.
Groeten,
Maarten