Gruno en gebruikte beeldmerken

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
TheodK

Re: Gruno en gebruikte beeldmerken

Bericht door TheodK »

mooi dat je een deze website hebt gemaakt. Gruno is een prachtig merk waar nog weinig over bekend is. Je zou in ieder geval ook eens moeten gaan zoeken naar oude advertenties in de kampioen, daar staan er veel van op internet.
ook oude dagbladen kunnen veel informatie geven. Daar kan je makkelijk in zoeken via kb.nl

succes

Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
JasperA

Bericht door JasperA »

@MaartenW, uiteraard wil ik graag meer zien van dit rijwiel!

Eventuele aanvullende informatie die je nog hebt of zaken die opvallen aan dit specifieke rijwiel zijn ook meer dan welkom en zou ik graag een vaste plek geven op mijn website. Grote foto's zal ik proberen klikbaar te maken zodat er goed kan worden ingezoomd.

Van verschillende kanten heb ik inmiddels zeer positieve reacties gekregen en krijg ik al veel prachtig (Gronings) materiaal toegestuurd (dank daarvoor!).

Ik ga mijn best doen deze zaken bij de plaatsing ervan eer aan te doen en hoop ondertussen veel op te steken! Wie weet wat er nog aan interessante zaken boven komt drijven...

@TheodK, dank voor de onderzoeksrichtingen! De eerste tijd zal ik voor mijn beeldvorming voornamelijk informatie verzamelen (en deze delen om hopelijk weer nieuwe bronnen naar boven te halen).

Daarna zal ik kijken hoe ik al het verzamelde overzichtelijk(er) kan weergeven en zal ik de beeldvorming voorzichtig uitbreiden met mijn meningsvorming en waar mogelijk grappige en/of interessante verbanden naar voren proberen te brengen.

Tot die tijd nog even de rijtjes en feitjes maar waar mogelijk uiteraard wel uitgebreid met wat leuke anekdotes en achtergrond verhalen over bijvoorbeeld herenboeren, gebruiksgeschiedenis, na de watersnoodramp opnieuw gemoffeld of met de schadevergoeding voor geleden schade juist nieuw aangeschaft, tussen het plafond en de bovenverdieping verstopt tijdens WO2 etc...

Kortom de website moet wat mij betreft ook worden gevuld met de verhalen die je te horen krijgt wanneer je met een lid van vereniging De Oude Fiets een rondje mag maken langs zijn verzameling. Iets dat naar mijn mening nooit verveelt!

*ik ga trouwens afleren steeds zo lang van stof te zijn... :roll: Iets dat bij mij overigens alleen een schriftelijk probleem is, voor de rest behoor ik toch echt bij het 'volk van weinig woorden'*
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Jasper,
Ik maak in de loop van het weekend foto`s van de fiets en zal ze naar het emailadres van jou site sturen.
Ik heb in aanloop even gekeken of ik een Williams tandwiel
kon zien in de kettingkast van de Gruno.
Deze zijn namelijk goed te dateren.
Echter er zit een ander model tandwiel in
tandwiel met schroefdraadbevestiging
tandwiel met schroefdraadbevestiging
003.JPG (256.65 KiB) 7622 keer bekeken
Voor Franse fietsenmakers een heel normaal en bekend model.
rechtse draad op het tandwiel en linkse op de borgmoer. Samen op de crank vast geschroefd.
Op een Nederlandse (sorry -> Groningse) fiets heb ik het echter nog niet eerder gezien!
Heel bijzonder.

Er staat ook een tekentje in het tandblad een pijl met de letters JBO of iets dergelijks.
merktekentje
merktekentje
002.JPG (287.63 KiB) 7622 keer bekeken
Weet iemand voor welk merk dit tekentje staat?

Overigens zie ik dit model tandwiel niet terug in de vroege Gruno catalogi. Het blijft een wat misterieuze fiets derhalve.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Dag Maarten,

Ik voeg het tandwiel vraagstuk ook even toe aan mijn lijst met 'gaten'.

Een dergelijk 'gaten' lijstje in je achterhoofd bij het lezen van documentatie zorgt in ieder geval dat je er alert op bent... Anders kun je er 10 keer over heen lezen zonder dat het opvalt.

Ik zal het ook benoemen bij het plaatsen van de foto's die je me nog stuurt, wie weet dat er op die manier toch meer over bekend wordt!

Groet, Jasper
Maarten Waarlé

Prima Jasper,
Ik zal bij de foto`s ook een verslagje doen van de typische dingen van de fiets; datering, uitvoering etc.

Groeten,
Maarten
regina

Bericht door regina »

hei maarten en jasper hier regina even over dat tandwiel kan het geen j.b.g. zijn want dan is het misschien wel jan bronda groningen ik hoop dat je hier wat aan hebt ik ken het niet met dat pijltje maar omdat dat ook gronings is dacht ik gelijk daaraan m.v.g. regina
Maarten Waarlé

Dat is een leuke sprong Regina ,naar Bronda

Ik zou het niet durven zeggen . De catalogus van Bronda laat wel veel fietsen zien maar een deel is ook handelswaar en niet zelf door hen geproduceerd.
Zouden ze ooit zelf tandbladen hebben geproduceerd?

Ik vermoed wel dat het afwijkende kettingblad op de Gruno er door oorlogsschaarste op gekomen is.
In de 1913 en 1915 catalogus zie ik voornamelijk Williams achtige tandwielen (met 5 schroefjes bevestigd) maar op een gegeven moment in de loop van 1914/1918 werd veel buitenlands materiaal schaars en zullen de fabrikanten elkaar wel hebben benaderd voor dealtjes.
Heb jij nog dit liggen dan heb ik nog wel een paar ...voor je etc.
Misschien inderdaad komt dit tandwiel van Bronda. Wie zal het zeggen.

groeten,
Maarten
rubenkappes

Bericht door rubenkappes »

Ik heb reeds een Adek damesfiets gekocht waar precies hetzelfde tandwiel op zit! Ben alleen nog niet echt aan poetsen toe gekomen dus ik heb geen idee of ook hetzelfde teken er in staat.

Groeten
JasperA

Gruno beeldmerken: 'Ain Pronkjewail' met oranje bies...

Bericht door JasperA »

Zojuist de van Maarten ontvangen foto's van een Gruno damesrijwiel (+/- 1920) kunnen plaatsen op Groninger-rijwielen.net! De fiets is in mijn ogen 'Ain Pronkjewail' met oranje bies... :lol:

Zoals reeds op mijn website is aangegeven wil ik de site vooral informatief laten zijn. Voor eventueel gewenste interactie verwijs ik door naar dit mooie forum! :arrow:

Na een kort gesprek met Kaspar afgelopen zaterdag hoop ik dat de website een bijdrage levert aan het creëren van meer aandacht voor een stukje Nederlands erfgoed.

Buiten dat mag ik ook gewoon graag naar plaatjes van mooie oude rijwielen kijken en hoop ik dat er nog vele volgen. Ik geef ze in ieder geval graag een mooi plekje! ;)
JasperA

Bericht door JasperA »

Vanavond heb ik, om toch een compleet beeld te krijgen, een poging gedaan de Gruno tekst en het beeldmerk op het emaille bord digitaal te maken.

Wat me opvalt is dat de blaadjes (iemand die me kan vertellen van welke plant/boom ze zijn?) die te zien zijn op het balhoofdplaatje gespiegeld zijn. Het bovenste deel van de blaadjes, zoals weergegeven in het Gruno boekje, vormt het uitgangspunt.
Gruno balhoofdplaatje op een damesrijwiel van rond 1920
Gruno balhoofdplaatje op een damesrijwiel van rond 1920
Photo 01-01-04 00 00 00.jpg (74.04 KiB) 7496 keer bekeken
Op het beeldmerk in het oude Gruno boekje zijn de bladeren aan beide kanten van de tekst Gruno echter verschillend.
Gruno beeldmerk uit een boekje van rond 1915
Gruno beeldmerk uit een boekje van rond 1915
Grunobeeldmerk.jpg (72.02 KiB) 7496 keer bekeken
Een oplettende kijker zal zien dat het digitale beeldmerk dat ik heb gemaakt ook twee keer dezelfde bladeren heeft maar dat ze bij het originele emaille bord, net als in het boekje, verschillend zijn.
Gruno emaille bord origineel van rond 1920 (inmiddels een poetsbeurt gehad)
Gruno emaille bord origineel van rond 1920 (inmiddels een poetsbeurt gehad)
Gruno emaille bordTrue.jpg (117 KiB) 7496 keer bekeken
Gruno emaille bord digitaal
Gruno emaille bord digitaal
Gruno emaille bord.jpg (73.16 KiB) 7496 keer bekeken
Hergebruik zou dus kunnen maar het valt dan wel op dat je mijn beeldmerk hebt gebruikt... :D

En inderdaad, je maakt wat mee op zo'n maandagavond... Vanavond dromen over de blaadjes van Gruno... :roll:
Plaats reactie