Peerless damesfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
OudeDurabo

Re: Peerless damesfiets

Bericht door OudeDurabo »

Ha goed gevonden. Dat is 'm inderdaad :D De fiets lijkt me ook samengesteld, sommige onderdelen zijn praktisch als nieuw.. Maar ben toch wel benieuwd naar de fabrikant van het frame.

Thanks voor de toelichting van de trapas, daar kan ik wel wat mee.
fietser

Bericht door fietser »

Fijn dat je wat duidelijkere foto's gemaakt hebt, dat geeft een beter beeld. De naam van de (frame)fabrikant kon ik niet achterhalen maar de combinatie van het nummer en de karakteristieke trapas met de verticale trekbouten matcht met een handvol grossiersfietsen uit de periode ca. 1935 - 1955 die ik eerder ben tegengekomen. Eentje had het merk Antilope erop (niet Antilope Hilversum maar een fantasiemerk), eentje was van grossier Geburo, de rest zonder leesbaar merk. Jouw fiets lijkt binnen deze groep aan de oude kant te zijn (laag nummer, smeernippel op de bracket). Ik hou het dus op ca. 1935-1940, met de nodige onzekerheid.

Het is, zoals hier al eerder vastgesteld, een "samenraapsel" van onderdelen. Ik denk dat de fiets ooit min of meer als wrak compleet gedemonteerd en opnieuw gemoffeld is, en dat het originele lagerwerk (balhoofd, trapas) weer gemonteerd is. Over de hele rest kun je alleen speculeren of twijfelen. De oogbout van de bandrem glimt b.v. nog als nieuw. Bij onderdelen zoals het koordnet, de pedalen en accessoires zoals de belastingplaathouder (of is het alleen een naamlabel?) en de pomp zie je de hand van de fietsenliefhebber/-restaurateur. De verlichting is al weer iets meer gesleten. Je schreef ook dat er netjes om de balhoofdtransfer heengeschilderd is. Al met al krijg ik de indruk dat de fiets twee keer is opgeknapt: eerst een moffelbeurt een paar decennia geleden incl. de niet kloppende transfers, en toen nog een keer een "opleukbeurt". Bij dat laatste hoort ook de katoenen verlichtingsdraad die met tie-rips vastgezet is - een heel aparte combinatie :?

Koplamp en dynamo passen mooi bij de tijd (dynamo rechts is echt jaren 30), de montagebeugel van de koplamp is te nieuw. Je zou de fiets op een paar punten waar glimmend nieuwe onderdelen botsen met oude, nog iets kunnen aanpassen. Dan heb je uiteindelijk wel een fiets die mooi het tijdsbeeld van vlak voor de oorlog weergeeft, en zeker ook een heerlijk ding voor tochten.

Groeten,
fietser
Joophenk

Bericht door Joophenk »

Beste,Peerless is een grossiersfiets eind jaren 50 getoonde fiets is een opknapper (samengesteld)vrgr Henk
YanKee

Bericht door YanKee »

Hoi cmoeke,

Je vertelde het e.e.a. over de Yankee en Peerless.
Misschien kun je mij nog verder helpen.
Ik bezit een Yankee met een bijzonder verhaal er aan vast.
Vandaar dat hij na 65 jaar nog in mijn bezit is.
Ik kan hem nog steeds niet weg doen en ben nu net op deze site terecht gekomen.
Verder kan ik heel weinig vinden over het merk behoudens een vermelding in Amsterdam.
Volgens jouw bericht zou hij uit Hoogeveen komen maar gemaakt kunnen zijn in Meppel.
Het typeplaatje op mijn fiets geeft aan Hoogeveen.
Wie is de huidige eigenaar van het merk, weet je dat misschien.
Heeft deze fiets nog een waarde voor een museum?
Heel graag zou ik wat meer weten over de historie van Yankee of waar ik daar wat meer over te weten kan komen.
Het bouwjaar van de fiets is 1950, is nog vaag op het balhoofd te lezen.
Verder is de fiets nog praktisch in de oude staat.
Ik hoop dat jij of een andere lezer mij wat meer informatie kan geven.
Ik sluit een paar recente foto's bij.
Bijlagen
DSC09140_resize_resize.JPG
DSC09140_resize_resize.JPG (68.78 KiB) 3940 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

De forumredactie heeft een mailbericht gehad van een heer die 40 jaar bedrijfsleider is geweest bij Peerless en bereid is alle vragen over het merk te beantwoorden.
Wie in contact wil komen met deze heer om hem zijn vragen voor te leggen, mail even naar forumredactie@oudefiets.nl

groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
de sjaal

Bericht door de sjaal »

Dezer dagen het merk Peerless gevonden hebbende valt er wel iets over te zeggen.

Peerless is inderdaad afkomstig van Yankee(Jan Huizing)in Hoogeveen die als grossier deze fietsen zelf monteerde of bij o.a. Primarius liet maken.

Het merk kwam daarna in gebruik bij een aantal van zijn collega´s in den lande.

Het merk is o.a. gefabriceerd door Veeno, Gazelle en Batavus maar dat was veel later.

Het tandwiel is uiteraard van Gazelle.

De dynamo zit rechts dus is het misschien geen origineel Nederlandse fiets.

Het balhoofdplaatje hoort bij een kinderfiets want de Peerless plaatjes hadden het ´Gazellformaat´.

Binnenkort leest U wellicht wat meer over Peerless.
Plaats reactie