Pagina 2 van 3

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 18.32
door HJvMontfort
Ik heb niks met wadlopen, maar gaat vast nog gebeuren, ik ga meestal 's avonds wandelen en dan loop ik zo een paar uur door de prachtige omgeving:)

Ik ken nog iemand van mijn leeftijd met interesse in oude fietsen, die emigreert binnenkort naar Afrika, dus dat is één minder;) En een andere vriend van mij; zoon van een fietsenmaker op Terschelling heeft ook prachtige dingen staan!

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 18.36
door HJvMontfort
Fotomaan schreef:Het was mij ook al opgevallen dat ze vroeger kleinere handen hadden. Het handvat van de foto is tien centimeter lang wat voor mij ook een beetje te kort is.
Daarom heb ik een lengtemaat opgegeven van twaalf centimeter.
Maar eens kijken hoe dat bevalt.
Er zijn moderne handvatten in de handel van prettig materiaal en de goede maat maar die zijn weer knalrood. Ik heb ze wel gebruikt op oude fietsen maar ik kreeg er veel commentaar op.
Het fietst wel lekker met van dat siliconen plastic
Vreselijk irritant, en daarbij had mijn grootvader grotere handen dan ikzelf, waarschijnlijk werd er toen nog niet zo veel over ergonomie gedacht. Dat zie je bij veel oudere techniek dat de functie vaak belangrijker was dan gebruiksgemak, opstappers op fietsen zie je ook niet meer.....

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 18.49
door Durabo88
Beste Harrie,

Lastig als je een bezoekje wilt brengen en een vriend zit in Afrika. Hopelijk zijn daar nog een paar oude Nederlandse ontwikkelingshulp-fietsen te vinden. Er wil soms nog wel eens iets interessants in Afrika belanden. Luuk uit Groningen liet mij een foto zien van een oude tandem, die hij in Afrika had gespot.

Vandaag het eerste probeerselhandvat afgemaakt, is groot maar leuk geworden, hierbij wat foto's.

Groeten, Y.

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 20.31
door Fotomaan
Hoi Yorick,
Da's nog niet zo verkeerd, die handvatten.
Ben wel verrast eigelijk.
Ging het makkelijk? En kwam er veel rommel vanaf?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 21.57
door Durabo88
Beste Charles,

Bij houtdraaien komt altijd veel rommel vrij. Een nadeel van Bankirai hout is de scherpe splinters die alle kanten op vliegen.
Ze zijn niet helemaal rond geworden, doordat het tijdens het draaien een beetje ging zwabberen. Maar goed, een mooi begin.

Groeten, Y.

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 7 jul 2012, 22.16
door HJvMontfort
Verhip, die zijn best leuk, ik heb nog een setje N.O.S. liggen maar die zijn als je het zo ziet maar half zo lang.
Hoe zit het met het werken van het hout? Want het moet natuurlijk niet scheuren

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 8 jul 2012, 00.27
door Durabo88
Beste Harrie,

Het is denk ik een kwestie van het juiste hout en toerental. Oefening baart kunst. Het zag er eerst naar uit dat de scheurtjes in het hout dieper zaten, maar het viel mee.

NOS houten handvatten, klinkt leuk. Heb je een foto?
Ik hoop nog eens een keer hele mooie van koehoorn te vinden. Weet iemand of dure handvatten vroeger wel eens met ivoor werden ingelegd? Dat vroeg ik mij namelijk af.

De handvatten die ik binnenkort ga draaien bestaan uit zeer donker hardhout. Ik denk Merbau of iets dergelijks. Gaat wel even duren denk ik, het is nl. nog harder.

Groeten,

Yorick.

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 8 jul 2012, 01.10
door HJvMontfort
Hehe ondanks een huis vol camera spul heb ik geen volle batterij, de foto komt eraan!

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 8 jul 2012, 09.55
door HJvMontfort
Mijn houten handvatjes, ik wil ze gaan gebruiken als ik een leuke racer/fiets met hallbrenner stuur kan realiseren
Afbeelding

De pen sprijd inwendig een plug om het handvat vast te zetten
Afbeelding

Destijds gekocht bij antiekefietsen.nl

Re: Groeten van Vlieland

Geplaatst: 8 jul 2012, 10.26
door Hans van de Stouwe
Hout als handvat is zeer goed bruikbaar. Maar iets kennis ervan is hebben handig. Het beste leent zich de houtssoorten met kruisdraad. De jaarringen zijn tijdens de groei kruislings met elkaar "verbonden". Als je een stukje probeert te splijten zul je merken dat met kruisdraad moeilijk gaat. Met drogen, of uitzetten van buis erin, zal dit minder snel opsplijten cq of barsten. En met moderne lijmsoorten (flexibel tot wel 12%)
hoef je de binnenboring ook niet zo strak te maken dat je met warm weer angstig moet zijn dat het handvat openbarst. Rond 1900 waren Rudge (toen hofleverancier) en eigenlijk alle britse rijwielfabrikanten bezig met zeer fraaie handvaten met ring en dop van luxe materialen als zilver en ivoor zijn zeer zeker toen op bestelling geleverd. Kort hierna kwam de motorfiets en auto productie echt op gang. Het spreekt voor zicht dat de dure materialen hierdoor op een zijspoor kwam.