cardanfiets DURKOPP 1926

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK

Re: cardanfiets DURKOPP 1926

Bericht door TheodK »

Dat is inderdaad de fiets die ik vroeger gehad heb. Ik heb hem begin jaren 80 als
Los frame op vehikel gekocht. De wielen en het stuur komen van een andere fiets. De houten spatborden heeft een van de latere eigenaren er op gezet.
Het merk blijft een raadsel.

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
9Bicy6clet!!3

Bericht door 9Bicy6clet!!3 »

Hallo Theo,

IK kocht hem als Goricke cardanfiets met de transfers als Espero maar als je goed kijkt staat er Espere en het blijkt een Durkopp Cardan fiets te zijn, leuk om in ieder geval iets meer van de historie te weten als is dat later toegevoegd, de wielen hebben een groene bies met hoge velgbed,misschien maak ik er een Durkopp van maar laat de transfers zitten,

Groetjes Hans
TheodK

Bericht door TheodK »

Ik moest mijn geheugen weer opfrissen. Het is als volgt gegaan. Het frame heb ik begin jaren 80 op vehikel gekocht, zonder wielen. 10 jaar later heb ik van een fietsenmaker in zwolle die er mee stopte een zelfde cardan fiets gekocht , maar nu met achterwiel. Van deze fiets waren de tandwielen ook versleten. Het merk van de tweede fiets was niet te zien ( overgeschilderd). Ik heb toen het achterwiel van de tweede fiets in de la espero gezet en er een bijpassend voorwiel in gezet. Het frame van de tweede fiets heb ik vervolgens geruild voor een fiets waar ik nu nog heel blij mee ben.

Toen ik een success cardanfiets kon kopen heb ik de la espero verkocht aan van weperen in friesland. Die heeft hem later weer verkocht. En nu is hij bij jou aanbeland. Ik zou de lak en transfers zeker in tact laten. Dat maakt de fiets juist bijzonder.
Hopelijk krijg je de tandwielen weer gerepareerd, dat is mij toen niet gelukt.

Groet theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
9Bicy6clet!!3

Hallo Theo,

bedankt voor de aanvullende informatie, ik heb de fiets niet bij van weperen gekocht maar een andere verzamelaar, ik zal zeker de lak en transfers niet veranderen, zo te horen is er maar 1 van en dat maakt de fiets zeldzaam,

Groetjes Hans
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Begin van dit jaar kreeg ik wat foto's van deze fiets toegestuurd. Daar waren duidelijke afbeeldingen bij van de tandwielen die er in zaten. Die hebben gebogen vertanding. Dat betekent dat het een Göricke is en geen Dürkopp.

Zie ook dit artikel in ons clubblad.

Het bouwjaar van deze fiets is 1931. De fabriek was toen al in Nederlandse handen.

Groeten,
Sjoerd
9Bicy6clet!!3

Hallo Sjoerd,

bedankt voor je informatie ,maar wat bedoel je,, was in nederlandse handen,,betekend dat dat mijn fiets een Nederlands Merk is? alle informatie is welkom ook bedankt voor de verwijzing naar de pagina met cardanfietsen ,

Groetjes Hans
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Hans,

Nadat Göricke in 1929 failliet ging werd er in 1930 een doorstart gemaakt door het Duits-Nederlands consortium N.V.T.E., Naamloze Vennootschap Tot Exploitaite der Göricke Fabrieken. De hoofdzetel hiervan was in Nederland, de productie bleef in Bielefeld. In 1936 werd deze bedrijfsvorm weer beëindigd en ging het bedrijf verder als Göricke Fahrrad- und Machinenfabrik GmbH.

Göricke viel al in de jaren twintig op door speciaal op de Nederlandse markt afgestemde modellen. De cardanfietsen werden hier aangeboden onder de benaming 'kettingloos'.

Groeten,
Sjoerd
9Bicy6clet!!3

Hallo Sjoerd,

dank je voor de aanvullende informatie, dan weet ik welke onderdelen ik moet zoeken,

groetjes Hans
Plaats reactie