balhoofd Empo

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Lidnr13

Re: balhoofd Empo

Bericht door Lidnr13 »

Beste Maarten,

Dat de Certus bout iets van Gruno Adek was staat niet in dat artikel. Kan best. Vanmiddag heb ik het artikel nog eens goed gelezen en ik denk dat de constructie in die Empo toch anders is. Ik begrijp trouwens niet hoe je daar dat stuur OVER die extra buis in de vork op verschillende hoogten zou moeten vastzetten. Misschien draagt iemand nog de oplossing aan.

De scan gaat naar info@oudefiets.nl.

Groeten van
Henk
wies-pim

Bericht door wies-pim »

Beste Walter,
In de voorvork zit een sleufje. Normaal gesproken valt daar de ribbel in van je expanderbout. Dit voorkomt dat de bout meedraait. Met deze constructie lijkt het sleufje geen nut te hebben. Zie ik het goed en reikt het sleufje niet tot de bovenkant van de vork? Dat zou betekenen dat de expanderbout niet in de vork kan zakken.
Het kan ook een zelfbouwconstructie zijn om het stuur te verlengen. Omdat het niet in de vork hoeft te zakken komt het stuur hoger uit. Maar, dit rijmt weer niet met jouw verhaal dat het stuur te laag is. Kijk eens of het stuur bijvoorbeeld afgezaagd is of dat het een niet origineel, te kort stuur, is. Ik weet niet van welk bouwjaar je fiets is, maar er zou Empo op het stuur moeten staan.
Los maken zou je door het gat in de onderzijde moeten doen. Het zit namelijk van boven ingeklemd. Je zou dan even de onderste lagerschaal en sierkapje moeten verwijderen. Dat kan met een paar voorzichtige tikjes op een houtje op de schaal. Dan de vork ondersteboven in de bankschroef plaatsen en laten rusten op de kroon. Bankschroef niet aandraaien! Dan een rondhoutje door het gat steken, de randen van de bus en de buis opzoeken en een paar ferme tikken geven. Lukt dit niet dan met een stuk ijzer nog een keer proberen.
De vork lijkt me origineel. Het balhoofdstel is zeer waarschijnlijk origineel, typisch Empo.

NB Als Empo liefhebber ben ik wel benieuwd naar je fiets, zeker omdat het een model met stangenremmen betreft. Die zie je niet zo heel vaak. Plaats je nog een keer foto's van de gerestaureerde fiets?
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
nmgnbikes

Bericht door nmgnbikes »

in de bankschroef zetten en een beetje warm stoken helpt ook altijd wel goed.
en dan rustig er beweging in zien te krijgen.
theodorus

Bericht door theodorus »

laat ik ook eens wat zeggen.
Het orginele stuur zit vast geroest in de voorvork.
daarom hebben ze hem afgezaagd .daarna hebben ze er een dunnere buis ingestoken.
hollandse fietsen uit die tijd hebben een 1 inch binnenbalhoofdbuis.
de vork ziet er uit als een empo vork dus voor mij als een paal boven water, er zit nog een stuk stuurpen in de vork.
Gr Theo.
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Walter schreef:Op de bovenste foto zie je dat er een soort van ring nog uit de vorkbuis (met schroefdraad) steekt. En in deze ring zit weer die passingbuis waarover het stuur zit.
Het stuur wordt door de expanderbout over de passingbout tegen deze ring getrokken.
Wat Theo zegt klinkt zeer aannemelijk. Maar dan begrijp ik niet hoe het stuur werd vastgezet. Met een soort balhoofdstrop ? Helaas stond het stuur niet op de foto.

Groeten van
Henk
Plaats reactie