Re: Verende Fiets
Geplaatst: 18 jan 2015, 19.32
Dank voor je foto's Theo!
Jouw framebuis van balhoofd naar trapstel heeft twee scharnierpunten, en die van mij slechts een.
Ik heb geen liggend mannetje in de achtervork, op die hoogte zat/zit de shifter van de tweeversnellingsnaaf. De sterkte van mijn achterveren zijn instelbaar door de nikkelen manchet op beide schokbrekers die je kunt in- en uitdraaien, zo ook de veersterkte in de liggende framebuis instelbaar qua sterkte, verder totaal geen nummers of merktekens behalve op het Williams tandwiel, een C, wat volgens mij 1914 is. Op de trapas van Brampton staat een iets grotere 7 en daarna 12.Zou dit betekenen dat de trapas uit 1907 is? Dan correspondeert ie met het F & S tweeversnellingsnaafje uit 1906, waar ik ook het instructieboekje van heb gevonden.....!
Verder heb ik ook het oorspronkelijke balhoofdplaatje gevonden, wat op de fiets moet hebben gezeten "Vicit Vim Virtus", vorm en gaatjes kloppen exact, zo ook de restanten van koperen klinknageltjes, volgens betrouwbare bron(Fietser) was van Gebr.Diks uit Haarlem.Mijn grootvader deponeerde in 1913 het merk Witte van Haemstede en verving nadien het balhoofdplaatje van Gebr.Diks door zijn eigen balhoofdplaatje.Misschien verving hij toen ook het voorste grote tandwiel door een nieuw Williams tandwiel.
Onderdelen,zoals lugs en buizen, betrok mijn grootvader ook van Gebr.Diks in Haarlem,die een grossier was in rijwielonderdelen.
Later voerde Diks "Vesting Rijwielen"
Verbindingsbouten en borgmoeren in het frame zijn fijnmetrisch en geen engelse draad. In het Balhoofd staat "Witte van Haemstede 6" gestanst.
Gr.Nico
Jouw framebuis van balhoofd naar trapstel heeft twee scharnierpunten, en die van mij slechts een.
Ik heb geen liggend mannetje in de achtervork, op die hoogte zat/zit de shifter van de tweeversnellingsnaaf. De sterkte van mijn achterveren zijn instelbaar door de nikkelen manchet op beide schokbrekers die je kunt in- en uitdraaien, zo ook de veersterkte in de liggende framebuis instelbaar qua sterkte, verder totaal geen nummers of merktekens behalve op het Williams tandwiel, een C, wat volgens mij 1914 is. Op de trapas van Brampton staat een iets grotere 7 en daarna 12.Zou dit betekenen dat de trapas uit 1907 is? Dan correspondeert ie met het F & S tweeversnellingsnaafje uit 1906, waar ik ook het instructieboekje van heb gevonden.....!
Verder heb ik ook het oorspronkelijke balhoofdplaatje gevonden, wat op de fiets moet hebben gezeten "Vicit Vim Virtus", vorm en gaatjes kloppen exact, zo ook de restanten van koperen klinknageltjes, volgens betrouwbare bron(Fietser) was van Gebr.Diks uit Haarlem.Mijn grootvader deponeerde in 1913 het merk Witte van Haemstede en verving nadien het balhoofdplaatje van Gebr.Diks door zijn eigen balhoofdplaatje.Misschien verving hij toen ook het voorste grote tandwiel door een nieuw Williams tandwiel.
Onderdelen,zoals lugs en buizen, betrok mijn grootvader ook van Gebr.Diks in Haarlem,die een grossier was in rijwielonderdelen.
Later voerde Diks "Vesting Rijwielen"
Verbindingsbouten en borgmoeren in het frame zijn fijnmetrisch en geen engelse draad. In het Balhoofd staat "Witte van Haemstede 6" gestanst.
Gr.Nico