Transportfiets lakken
Re: Transportfiets lakken
Hammerite is ook niet mijn favoriet.
Naar verluid zit daar silicone is, en dat is iets wat je echt niet wil bij zuiver lakwerk. Misschien is de silicone alleen toegevoegd in de Hamerslag versie!
Voor een buitenhek of dergelijke lijkt me dat wel in orde.
Gouden Hammerite heb ik al wel met succes gebruikt voor bieswerk.
De manier waarop ik een oud frame van nieuwe lak voorzie is de volgende:
- eerst een roestneutraliseerder op het blote metaal, en vooral daar waar reeds roest voorhanden is (mannetje, pads, schadedelen). Dat is het chemisch middel dat roestig metaal zwart kleurt. Elk merk heeft dat ondertussen wel in haar gamma.
- dan een primer of hechtlaag. Ik heb daarvoor een grondlaag laten mengen bij de plaatselijke handel, op basis van loodmenie (jaja, mag niet meer!) en in de kleur van de originele grondlak. Bij de jaren 50/60 Gazelles was dat donkerbruin. Als de eindlak dan na verloop van tijd wegslijt, wordt die grondlak zichtbaar, net zoals op een originele. Die grondlaag breng ik aan met rol (op de buizen) en kwast (aan de lugs). Na droging wordt die glad geschuurd.
- Daarna de eindlak, eveneens rol en kwast. Dit is een gewone lak op solventbasis, maar kan ook op waterbasis. Of dit mat, satijn of glanzend is maakt mij niet uit. Je merkt dadelijk waarom. Hiervan 2 tot 3 lagen en bijna nat in nat. Als hij droog is schuur ik alles glad. Op de plaatsen waar door de lak wordt geschuurd komt terug een laag lak, tot alles glad en gedekt is. Schuren doe ik hier nog redelijk grof, zo 240 of 300.
- Nu komt de kers op de taart. Op de gladde en gedekte basis spuit ik nu een laag vernis. Dat kan met pistool of spuitbus. Enkele dunne laagjes volstaan. De vernis bepaald of hij mat, satijn of glanzend wordt. De onderlagen hebben daar absoluut geen inspraak in. Wens je super hoogglans, leg er dan nog een laagje wax op nadat de lak is uitgehard. Transfers kun je zowel voor als na de vernislaag aanbrengen. Bieswerk zou ik steeds op de vernislaag doen.
Wel even opletten dat de gebruikte lakken en vernissen elkaar aanvaarden.
Naar verluid zit daar silicone is, en dat is iets wat je echt niet wil bij zuiver lakwerk. Misschien is de silicone alleen toegevoegd in de Hamerslag versie!
Voor een buitenhek of dergelijke lijkt me dat wel in orde.
Gouden Hammerite heb ik al wel met succes gebruikt voor bieswerk.
De manier waarop ik een oud frame van nieuwe lak voorzie is de volgende:
- eerst een roestneutraliseerder op het blote metaal, en vooral daar waar reeds roest voorhanden is (mannetje, pads, schadedelen). Dat is het chemisch middel dat roestig metaal zwart kleurt. Elk merk heeft dat ondertussen wel in haar gamma.
- dan een primer of hechtlaag. Ik heb daarvoor een grondlaag laten mengen bij de plaatselijke handel, op basis van loodmenie (jaja, mag niet meer!) en in de kleur van de originele grondlak. Bij de jaren 50/60 Gazelles was dat donkerbruin. Als de eindlak dan na verloop van tijd wegslijt, wordt die grondlak zichtbaar, net zoals op een originele. Die grondlaag breng ik aan met rol (op de buizen) en kwast (aan de lugs). Na droging wordt die glad geschuurd.
- Daarna de eindlak, eveneens rol en kwast. Dit is een gewone lak op solventbasis, maar kan ook op waterbasis. Of dit mat, satijn of glanzend is maakt mij niet uit. Je merkt dadelijk waarom. Hiervan 2 tot 3 lagen en bijna nat in nat. Als hij droog is schuur ik alles glad. Op de plaatsen waar door de lak wordt geschuurd komt terug een laag lak, tot alles glad en gedekt is. Schuren doe ik hier nog redelijk grof, zo 240 of 300.
- Nu komt de kers op de taart. Op de gladde en gedekte basis spuit ik nu een laag vernis. Dat kan met pistool of spuitbus. Enkele dunne laagjes volstaan. De vernis bepaald of hij mat, satijn of glanzend wordt. De onderlagen hebben daar absoluut geen inspraak in. Wens je super hoogglans, leg er dan nog een laagje wax op nadat de lak is uitgehard. Transfers kun je zowel voor als na de vernislaag aanbrengen. Bieswerk zou ik steeds op de vernislaag doen.
Wel even opletten dat de gebruikte lakken en vernissen elkaar aanvaarden.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Nou Ed, wat dat laatste ( accepteert de éne lak de andere) betreft heb ik dan met Hammerite beslist slechte ervaringen: óf ik koos steeds het verkeerde merk of ik deed het niet handig want het nieuwe laagje bladderde er meteen weer af. Wat ik praktisch aan Hammerite vind is dat het goed roestwerend dekt. Maar met jouw techniek is dat ook niet meer zo belangrijk.
DCR gaat nooit verloren....
-
Hoi,(zeker) bij een transportfiets zou ik er op letten dat het
allemaal niet veel te mooi wordt.
Anders krijg je hetzelfde als bij 'gerestaureerde'vrachtwagens,die zien er altijd erg ongeloofwaardig uit.
Biezen en transfers die onder een dikke laag blanke lak zitten
vind ik persoonlijk ook nergens op lijken.
Hans
allemaal niet veel te mooi wordt.
Anders krijg je hetzelfde als bij 'gerestaureerde'vrachtwagens,die zien er altijd erg ongeloofwaardig uit.
Biezen en transfers die onder een dikke laag blanke lak zitten
vind ik persoonlijk ook nergens op lijken.
Hans
Wim, zoals ik al eerder aangaf, zit er mogelijk siliconen in die Hammerite. Voor hamerslag kan ik me voorstellen dat ze die er bewust indoen om 2 kleuren niet te laten mengen en zodoende het hamerslag effect te bekomen.wimjansen schreef:Nou Ed, wat dat laatste ( accepteert de éne lak de andere) betreft heb ik dan met Hammerite beslist slechte ervaringen: óf ik koos steeds het verkeerde merk of ik deed het niet handig want het nieuwe laagje bladderde er meteen weer af.
Bij de gewone, niet-hamerslag hammerite verf zou het me verwonderen dat daar ook siliconen in zit.
Als die er toch in zit, dan hecht daar geen enkele verf meer op want siliconen stoot dat af. Mogelijk is dat de oorzaak geweest bij je.
Hetzelfde verhaal met de spuitlak van Hammerite. Het is me nog nooit gelukt om een stuk te spuiten met Hammerite zonder dat de lak in visogen trok. Dus ook daar heb ik het vermoeden dat er siliconen in zit. Waar of onwaar? ik weet het niet.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- Ad transportfiets
ik heb al een aantal transportfietsen gerestaureerd (zie transportfiets.net )en
Als ik dan geheel ging herlakken gebruikte ik 'Sikkens Redox pur'
Dat is een twee componenten verf,die ik er dan met een verfspuit aan bracht.
Mooie verf,hoogglans,en niet te vergeten sterk,
ooit met hammerite geprobeerd en was een teleurstellend eind resultaat.
Groet Ad
Als ik dan geheel ging herlakken gebruikte ik 'Sikkens Redox pur'
Dat is een twee componenten verf,die ik er dan met een verfspuit aan bracht.
Mooie verf,hoogglans,en niet te vergeten sterk,
ooit met hammerite geprobeerd en was een teleurstellend eind resultaat.
Groet Ad
-
Hoi,wat ik het nadeel vind van 2K lak is dat het er na jaren steeds
maar nieuw uit blijft zien.
Ik snap dat dat voor sommigen juist het voordeel is.
Hans
maar nieuw uit blijft zien.
Ik snap dat dat voor sommigen juist het voordeel is.
Hans
- Ad transportfiets
Als je de lak ziet, dan zal het je mee vallen hoor,(dat nieuwe)
- Bijlagen
-
- 009 klein.jpg (309.05 KiB) 7740 keer bekeken
- Ad transportfiets
Hallo.
Zelf ben ik wel gecharmeerd van Tencoferro (van Tenco), een roestwerende ijzerlak en feitelijk een éénpotssysteem.
En verkrijgbaar bij zo'n beetje elke doe-het-zelf.
De lak droogt vrij langzaam, waardoor je bij het met de kwast verwerken alle tijd hebt om het goed uit te strijken.
Deze Fongers heb ik er lang geleden mee geschilderd.
Als onderlaag heb ik een rode ijzermenie gebruikt, dat lijkt qua kleur op de onderlaag die je vaak op oude fietsen tegenkomt.
Tencoferro droogt als halfglans op, maar na volledige droging (duurt wel een tijd!) kan je 'm opwrijven met fijne commandant en dan in de bijenwas zetten.
Het ziet er dan haast als oude moffellak uit, al is het zwart iets minder diep.
Ik gebruik deze verf ook onder de auto, en het houdt daar erg goed.
Groet Erwin
Zelf ben ik wel gecharmeerd van Tencoferro (van Tenco), een roestwerende ijzerlak en feitelijk een éénpotssysteem.
En verkrijgbaar bij zo'n beetje elke doe-het-zelf.
De lak droogt vrij langzaam, waardoor je bij het met de kwast verwerken alle tijd hebt om het goed uit te strijken.
Deze Fongers heb ik er lang geleden mee geschilderd.
Als onderlaag heb ik een rode ijzermenie gebruikt, dat lijkt qua kleur op de onderlaag die je vaak op oude fietsen tegenkomt.
Tencoferro droogt als halfglans op, maar na volledige droging (duurt wel een tijd!) kan je 'm opwrijven met fijne commandant en dan in de bijenwas zetten.
Het ziet er dan haast als oude moffellak uit, al is het zwart iets minder diep.
Ik gebruik deze verf ook onder de auto, en het houdt daar erg goed.
Groet Erwin
- Bijlagen
-
- 000_0010-5.jpg (268.9 KiB) 7735 keer bekeken
Bedankt voor jullie adviezen en ervaringen,
Ik moet wel zeggen dat ze vrij uieenlopend zijn maar misschien dat ik een combinatie ga maken.
Als ik er ooit mee klaar kom dan deel ik natuurlijk de foto,s.
Mvg johan
Ik moet wel zeggen dat ze vrij uieenlopend zijn maar misschien dat ik een combinatie ga maken.
Als ik er ooit mee klaar kom dan deel ik natuurlijk de foto,s.
Mvg johan