Re: Transportfiets lakken
Geplaatst: 19 feb 2015, 13.01
Hammerite is ook niet mijn favoriet.
Naar verluid zit daar silicone is, en dat is iets wat je echt niet wil bij zuiver lakwerk. Misschien is de silicone alleen toegevoegd in de Hamerslag versie!
Voor een buitenhek of dergelijke lijkt me dat wel in orde.
Gouden Hammerite heb ik al wel met succes gebruikt voor bieswerk.
De manier waarop ik een oud frame van nieuwe lak voorzie is de volgende:
- eerst een roestneutraliseerder op het blote metaal, en vooral daar waar reeds roest voorhanden is (mannetje, pads, schadedelen). Dat is het chemisch middel dat roestig metaal zwart kleurt. Elk merk heeft dat ondertussen wel in haar gamma.
- dan een primer of hechtlaag. Ik heb daarvoor een grondlaag laten mengen bij de plaatselijke handel, op basis van loodmenie (jaja, mag niet meer!) en in de kleur van de originele grondlak. Bij de jaren 50/60 Gazelles was dat donkerbruin. Als de eindlak dan na verloop van tijd wegslijt, wordt die grondlak zichtbaar, net zoals op een originele. Die grondlaag breng ik aan met rol (op de buizen) en kwast (aan de lugs). Na droging wordt die glad geschuurd.
- Daarna de eindlak, eveneens rol en kwast. Dit is een gewone lak op solventbasis, maar kan ook op waterbasis. Of dit mat, satijn of glanzend is maakt mij niet uit. Je merkt dadelijk waarom. Hiervan 2 tot 3 lagen en bijna nat in nat. Als hij droog is schuur ik alles glad. Op de plaatsen waar door de lak wordt geschuurd komt terug een laag lak, tot alles glad en gedekt is. Schuren doe ik hier nog redelijk grof, zo 240 of 300.
- Nu komt de kers op de taart. Op de gladde en gedekte basis spuit ik nu een laag vernis. Dat kan met pistool of spuitbus. Enkele dunne laagjes volstaan. De vernis bepaald of hij mat, satijn of glanzend wordt. De onderlagen hebben daar absoluut geen inspraak in. Wens je super hoogglans, leg er dan nog een laagje wax op nadat de lak is uitgehard. Transfers kun je zowel voor als na de vernislaag aanbrengen. Bieswerk zou ik steeds op de vernislaag doen.
Wel even opletten dat de gebruikte lakken en vernissen elkaar aanvaarden.
Naar verluid zit daar silicone is, en dat is iets wat je echt niet wil bij zuiver lakwerk. Misschien is de silicone alleen toegevoegd in de Hamerslag versie!
Voor een buitenhek of dergelijke lijkt me dat wel in orde.
Gouden Hammerite heb ik al wel met succes gebruikt voor bieswerk.
De manier waarop ik een oud frame van nieuwe lak voorzie is de volgende:
- eerst een roestneutraliseerder op het blote metaal, en vooral daar waar reeds roest voorhanden is (mannetje, pads, schadedelen). Dat is het chemisch middel dat roestig metaal zwart kleurt. Elk merk heeft dat ondertussen wel in haar gamma.
- dan een primer of hechtlaag. Ik heb daarvoor een grondlaag laten mengen bij de plaatselijke handel, op basis van loodmenie (jaja, mag niet meer!) en in de kleur van de originele grondlak. Bij de jaren 50/60 Gazelles was dat donkerbruin. Als de eindlak dan na verloop van tijd wegslijt, wordt die grondlak zichtbaar, net zoals op een originele. Die grondlaag breng ik aan met rol (op de buizen) en kwast (aan de lugs). Na droging wordt die glad geschuurd.
- Daarna de eindlak, eveneens rol en kwast. Dit is een gewone lak op solventbasis, maar kan ook op waterbasis. Of dit mat, satijn of glanzend is maakt mij niet uit. Je merkt dadelijk waarom. Hiervan 2 tot 3 lagen en bijna nat in nat. Als hij droog is schuur ik alles glad. Op de plaatsen waar door de lak wordt geschuurd komt terug een laag lak, tot alles glad en gedekt is. Schuren doe ik hier nog redelijk grof, zo 240 of 300.
- Nu komt de kers op de taart. Op de gladde en gedekte basis spuit ik nu een laag vernis. Dat kan met pistool of spuitbus. Enkele dunne laagjes volstaan. De vernis bepaald of hij mat, satijn of glanzend wordt. De onderlagen hebben daar absoluut geen inspraak in. Wens je super hoogglans, leg er dan nog een laagje wax op nadat de lak is uitgehard. Transfers kun je zowel voor als na de vernislaag aanbrengen. Bieswerk zou ik steeds op de vernislaag doen.
Wel even opletten dat de gebruikte lakken en vernissen elkaar aanvaarden.