Gazelle met kogellagers
Re: Gazelle met kogellagers
Maarten,
Mooie fiets en mooie ombouw.
Hoe rijdt dat nou zo'n kogellager zonder versnelling? Ik schat in dat je zo weinig wrijving hebt dat die vaste overbrenging geen probleem is om lekker in de stad mee te kunnen fietsen.
Mooie fiets en mooie ombouw.
Hoe rijdt dat nou zo'n kogellager zonder versnelling? Ik schat in dat je zo weinig wrijving hebt dat die vaste overbrenging geen probleem is om lekker in de stad mee te kunnen fietsen.
Groeten,
Edwin
1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Edwin
1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
Proficiat Maarten. Je donorfiets doet ook hier goede zaken, al gaat het iets minder snel.
De ARKO of ELGA lamp lijkt me ook een geslaagde keuze.
De ARKO of ELGA lamp lijkt me ook een geslaagde keuze.
-
Hallo Maarten,
veel mooier met die optrek remmen dan met trommels. Zonder bagagedrager bijna een Engelse fiets...
Hartelijke groeten,
Michiel
veel mooier met die optrek remmen dan met trommels. Zonder bagagedrager bijna een Engelse fiets...
Hartelijke groeten,
Michiel

-
Ha ja Je hebt natuurlijk totaal gelijk met die Gazelle verlichting van de damesfiets Rode. De dynamo heeft ook nog eens veel licht en is erg fraai van vorm.
Ik ben wel een lastige als het om verlichting gaat. Ik kan er uren mee tutten voor ik tevreden ben en de Elga lamp op de herenfiets bevalt me niet. Doordat het bevestigingsoog op de lamp ver naar achter zit staat de lamp als een slome duikelaar op de haak. Het ziet er niet pront (zoeken we op) uit.
Over de versnellingsnaaf versus de kogellagernaaf. Geen versnellingen in Nederland vind ik prima. Ik gebuik m`n S.A. versnellingen eigenlijk nooit of het moet heel hard waaien maar zit ik eigenlijk liever binnen.
Ik was met Maarten B in Beaulieu afgelopen herfst en daar is een S.A. naaf erg welkom dat hebben we gemerkt in die heuvels en dan weet je ook meteen waarom de Engelsen ze overal in gezet hebben.
Punt met een S.A. naaf is dat de tandwieltjes ieder hun weerstand opeisen dus alles aandrijvende ben je wel wat kwijt van je geleverde energie. Zelfs als je in prise direct rijdt kost een ingewikkelde naaf met een aantal in elkaar grijpende onderdelen en tikkende pallen snel wat meer energie.
dat staat tegenover een naaf met twee kogellagers en verder niets. Je voelt nagenoeg niets alleen al als je de as zo los rond draait.
Dat is het leuke van een kogellager fiets om die optimaal te laten lopen. Overigens mooie uitvinding die drie-versnellingen naven .Ik heb er ook diverse in gebruik.
Ja Bijna Engels Michiel dunne spatbordstangen zo als in de Gazelle jaren voor 1930 zou nog kloppender zijn. Dus jij gaat ook naar Beaulieu komende herfst begrijp ik?
Groeten,
Maarten
Ik ben wel een lastige als het om verlichting gaat. Ik kan er uren mee tutten voor ik tevreden ben en de Elga lamp op de herenfiets bevalt me niet. Doordat het bevestigingsoog op de lamp ver naar achter zit staat de lamp als een slome duikelaar op de haak. Het ziet er niet pront (zoeken we op) uit.
Over de versnellingsnaaf versus de kogellagernaaf. Geen versnellingen in Nederland vind ik prima. Ik gebuik m`n S.A. versnellingen eigenlijk nooit of het moet heel hard waaien maar zit ik eigenlijk liever binnen.
Ik was met Maarten B in Beaulieu afgelopen herfst en daar is een S.A. naaf erg welkom dat hebben we gemerkt in die heuvels en dan weet je ook meteen waarom de Engelsen ze overal in gezet hebben.
Punt met een S.A. naaf is dat de tandwieltjes ieder hun weerstand opeisen dus alles aandrijvende ben je wel wat kwijt van je geleverde energie. Zelfs als je in prise direct rijdt kost een ingewikkelde naaf met een aantal in elkaar grijpende onderdelen en tikkende pallen snel wat meer energie.
dat staat tegenover een naaf met twee kogellagers en verder niets. Je voelt nagenoeg niets alleen al als je de as zo los rond draait.
Dat is het leuke van een kogellager fiets om die optimaal te laten lopen. Overigens mooie uitvinding die drie-versnellingen naven .Ik heb er ook diverse in gebruik.
Ja Bijna Engels Michiel dunne spatbordstangen zo als in de Gazelle jaren voor 1930 zou nog kloppender zijn. Dus jij gaat ook naar Beaulieu komende herfst begrijp ik?
Groeten,
Maarten
-
Wie weet... Moet dan nog wel even een tweetal fietsen van de hand gaan doen hoor. Anders wordt het thuisfront weer boos (ahumm). Maar dan heb ik tenminste ook wat geld om wat te kopen. De Triumph Bonneville lijkt nu ook klaar te zijn dus dan gaan er weer mechanieken in mijn hoofd werken. Lekker primitief zo'n mannenhoofd zeg! Jager/verzamelaar (Neandertaler). Je ziet die evolutie is niet bij iedereen voltooid. Hahaha.
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel

Erg mooie fiets geworden hoor!
Mooie fiets! Alleen is de Bosch koplamp ouder dan de fiets. Een spits-ronde, verchroomde Elga of Arko zou beter passen.
groet, Jos
groet, Jos
-
Dan zou het eigenlijk zo moeten dus
Ik ben geloof ik meer liefhebber van jaren 20 verlichting
maar ik wen er wel aan en de fiets is nu eenmaal uit 1936.
Het spatbord maken op de ''voor 1935'' manier (geheel zwart, lamp onder spatbordbeugel) was ook een verleiding die ik heb weerstaan.
Ik vond nog een advertentie van Gazelle met de zelfde verlichting.
Precies het zelfde als Balaco Holland met ook de zelfde prijzen.
Overal kost deze lamp denzelfden prijs!
Groeten,
Maarten
Ik ben geloof ik meer liefhebber van jaren 20 verlichting
maar ik wen er wel aan en de fiets is nu eenmaal uit 1936.
Het spatbord maken op de ''voor 1935'' manier (geheel zwart, lamp onder spatbordbeugel) was ook een verleiding die ik heb weerstaan.
Ik vond nog een advertentie van Gazelle met de zelfde verlichting.
Precies het zelfde als Balaco Holland met ook de zelfde prijzen.
Overal kost deze lamp denzelfden prijs!
Groeten,
Maarten
prachtig ! ; dit is toch veel mooier ?
Zo hoort het, combineert ook beter zo'n chromen kap!
Nu nog oude Gazelle herenpedalen, dan is hij af...
groet, Jos
Nu nog oude Gazelle herenpedalen, dan is hij af...
groet, Jos