Pagina 2 van 2

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 22 apr 2015, 23.56
door fietser
De bagagedrager past wel bij de tijd en dus bij de fiets - een Hopmi, gebouwd vanaf 1933 tot de oorlog of wie weet nog een paar jaartjes langer. Wat me qua gezicht bij deze fiets tegenvalt is het "platte" stuur - niet origineel dus. Bij een statige Gazelle uit 1940 hoort een statig stuur met hoge bocht, zoals op deze foto van een Gazelle (uit - jawel - 1940):
gazelle-1940.jpg
gazelle-1940.jpg (47.19 KiB) 4009 keer bekeken
Verder natuurlijk wel een leuke fiets, maar er rijden nog vrij veel vergelijkbaar authentieke fietsen in Nederland rond, als je het mij vraagt. Als prijsindicatie zou ik voor deze fiets - mits zonder technische mankementen - aan zo'n 175 euro denken. Maar het klopt wat iedereen hierboven zei: zet je hem op marktplaats dan krijg je de ene keer 80 euro en de andere keer 250.

Groeten,
fietser

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 23 apr 2015, 07.09
door asterduc
fietser schreef: Als prijsindicatie zou ik voor deze fiets - mits zonder technische mankementen - aan zo'n 175 euro denken. Maar het klopt wat iedereen hierboven zei: zet je hem op marktplaats dan krijg je de ene keer 80 euro en de andere keer 250.
en eigenlijk is dat toch lachwekkend laag voor een fiets die van een kwaliteit is die vandaag niet meer wordt aangeboden en reeds 75 jaar oud is.
Nogmaals een bewijs hoe ondergewaardeerd oude fietsen zijn.

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 23 apr 2015, 18.08
door Maarten Waarlé
Rob,
Ik heb geen idee hoe de Webster van de Haarlemsche Vélocipède club met z`n voornaam heette.
Maar dit is hem:
bron een eeuw wijzer 1883-1983
bron een eeuw wijzer 1883-1983
002 (600x800).jpg (299.94 KiB) 3985 keer bekeken
De man moet flink rijk zijn geweest want hij zat op een Matchless en dat was een dure fiets.

En zittend geheel links is ook D.Webster;
eveneens uit een eeuw wijzer ANWB
eveneens uit een eeuw wijzer ANWB
003 (800x600).jpg (350.36 KiB) 3985 keer bekeken
Groeten,
Maarten

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 23 apr 2015, 21.10
door Fongers1952
fietser schreef:De bagagedrager past wel bij de tijd en dus bij de fiets - een Hopmi, gebouwd vanaf 1933 tot de oorlog of wie weet nog een paar jaartjes langer. Wat me qua gezicht bij deze fiets tegenvalt is het "platte" stuur - niet origineel dus. Bij een statige Gazelle uit 1940 hoort een statig stuur met hoge bocht, zoals op deze foto van een Gazelle (uit - jawel - 1940):
gazelle-1940.jpg
Verder natuurlijk wel een leuke fiets, maar er rijden nog vrij veel vergelijkbaar authentieke fietsen in Nederland rond, als je het mij vraagt. Als prijsindicatie zou ik voor deze fiets - mits zonder technische mankementen - aan zo'n 175 euro denken. Maar het klopt wat iedereen hierboven zei: zet je hem op marktplaats dan krijg je de ene keer 80 euro en de andere keer 250.

Groeten,
fietser
Fietser; ik ken van Gazelle uit de jaren 40 zo wel hoogopgebogen sturen als laagopgebogen sturen met remstangen.
Misschien is het stuur op de fiets dus wel het originele stuur?

Gr, Peter

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 23 apr 2015, 22.07
door maartenB
ik ken ze niet met lage sturen, heb je een afbeelding?
Voor mij ziet dat stuur er Engels uit.
Hier mijn ex-Gazelle uit 1940. ( nr 613170)

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 24 apr 2015, 20.13
door Fongers1952
maartenB schreef:ik ken ze niet met lage sturen, heb je een afbeelding?
Voor mij ziet dat stuur er Engels uit.
Hier mijn ex-Gazelle uit 1940. ( nr 613170)
Nee, de fiets is inmiddels verkocht. Maar het ging om een Gazelle No. 1 uit ongeveer 1950. Het remstangen stuur was minder hoog opgebogen dan het stuur op jouw fiets. Het was wel een Gazelle stuur want dat stond gewoon op de stuurstrop. Ik dacht dat het het originele stuur was. Zeker weet ik dat niet maar het was beslist een Gazelle remstangen stuur

Gr, Peter

Re: Bouwjaar van deze fiets

Geplaatst: 24 apr 2015, 22.56
door Maarten Waarlé
Ik denk ook dat het klopt . Voor 1940 had je voor de Gazelle sport met stangtrommelremmen ook al een plattere variant van het Gazelle stuur.
Dat kon ook zitten op de Gazelle L van 39 bijvoorbeeld. In de catalogus van dat jaar is dat (op de damesfiets) goed te zien.

Met andere woorden ,het was voor 1940 voorradig bij Gazelle en zal dan wel op verzoek of vanuit schaarste in de oorlogsjaren op verschillende fietsen gezet zijn.
Op naoorlogse Gazellefietsen komt het veel vaker voor.
Soms ook nog op 28 x 1 5/8 damesfietsen met parallelframe.
Van de herenversie ken ik het zo niet tenzij het de toermodellen 28 x 1 1/2 zijn.

Groeten,
Maarten