Nog even wat data: De Duomatic kwam in 1965 op de markt en de Automatic pas in 1972. Tussen de Zweigang (heette voor de oorlog ook Doppeltorpedo) en de Duomatic is regelmatig verwarring. Zo ook bijvoorbeeld bij Nico Timmerman in zijn boek "100 jaar Union". Volgens Timmerman is de Duomatic in 1918 of zo uitgevonden. Timmerman wilde het boek toen voor publicatie niet door iemand uit de club laten doorlezen, dan krijg je dat soort dingen.
Wat de nieuwe Automatic van SRAM betreft: dat is een upgrade van de oude Automatic, dus met veel overeenkomsten. Lijkt mij interessant om die eens te mogen uitproberen . In het vakblad Tweewieler schreven ze over een nieuwe uitvinding. Waarschijnlijk hebben ze gewoon het persbericht overgeschreven en zat niemand in de redactie die iets van de oude Automatic afwist.
'
Bijlagen
Lommel 2012_12.JPG (453.05 KiB) 10048 keer bekeken
Hallo,
voor dagelijks fietsverkeer gebruik ik een torpedo zweigang van 1935. Als schakelstift gebruik ik een spaak dik 2mm die erin draaien gaat Deze op lengte gemaakt, aan het ander de andere einde plat gemaakt een kettingtje eraan. werkt al meer als 1,5 jaar.
Groet
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Bedankt voor de tip.
Ik heb het al geprobeerd met een spaak maar die wilde en niet 'pakken'.
Maar ik zal het nog eens proberen.
Het kettinkje is het probleem niet. Daar is nog makkelijk aan te komen.
Ik neem aan dat je spaak G14 bedoelt en niet G15?
Charles
ik heb expres de mm maat er bij gezet de oude maten gingen met 0,3 omhoog de nieuwe met 0,2 mm. Als je de as probeer te vijlen zul je merken dat deze harder is als de spaak. De spaak zal zich aanpassen aan de as. In principe word er draad gesneden. De as wordt niet beschadigd. Zelf heb ik niet meer het stukje spaak verwijderd. maar naar meten het kettingtje eraan stel-moertje eraf om de asmoer te bevestigen. Succes
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Het is al voor elkaar.
Ik heb de naaf even gedemonteerd en de twee dwarsbalkjes bekeken.
De eerste daar wilde de schroefdraad van de spaak niet doorheen omdat dat gewalst is en dus dikker dan de rest van de spaak.
Daar heb ik toen met een vijltje een beetje vanaf gevijld.
Toen het dun genoeg was om door het eerste dwarsbalkje (waar geen schroefdraad in zit) heen te schuiven kon ik er weer draad op snijden door het tweede dwarsbalkje mét draad als snijkop te gebruiken.
Dat had ik even klem gezet in de schroefbank.
Eerst even op een ander stukje spaak geprobeerd hoe hard ik moest slaan om het plat te krijgen, gaatje er in en klaar was Kees.
Het werkt prima en is demontabel.
Hoi Ed,
Mocht het zo zijn dat hij een originele schakelstift en/of stofdeksel voor de kettingkant heeft dan mag je die voor me meebrengen.
Een schakelaar voor op het stuur en de kabel. Heb ik ook niet.
Alvast bedankt voor de moeite,
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Charles,
ik was vandaag bij Paul maar we konden niet onmiddellijk die versteller vinden. Paul gaat het in de loop van de week nog eens nakijken.
Voor de andere onderdelen is het best om de naaf ter beschikking te hebben.
Ik stel voor om af te wachten of hij de versteller vindt. Als dat zo is dan kun je best eens een trip inplannen en met het hele ding langsgaan om de ontbrekende onderdelen aan te vullen.
Groeten,
Ed.