Pagina 2 van 3
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 17 sep 2015, 16.13
door de rode
oke ; bedankt voor de toelichting en foto,s ; weer wat geleerd ...
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 11.19
door Hans van de Stouwe
Naven zijn er Maarten achter 40 en voor 32 spaken. De wielen waren gevlochten met rvs spaken. Daar komen dus gewone spaken in. verder nog dingen gevonden die mij niet geheel duidelijke zijn. Verwijzing naar een patent heb de in info wat tevinden is erbij gevoegd. Maar hoe het gewerkt heeft is mij niet duidelijk. Het stuur zal adjustable (verstelbaar)(in de hoogte?) ik snap het niet.
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 12.14
door Maarten Waarlé
Hans,
Mij lijkt dat het patent wat op de vorkbuis staat betrekking heeft op de sleuf in de vork die het samenknijpen op de stuurbuis vergemakkelijkt.
De knevel boven op het stuur is me een raadsel.
Hoe zit de stang onderaan vast? is die aan het uiteinde van de stuurbuis in een conus gedraaid of gewoon in een vast gesloten uiteinde met schroefdraad?
In dat laatste geval zou je denken dat de bovenkant van het stuur gedraaid kan worden ten opzichte van de stuurbuis??
Groeten,
Maarten
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 12.16
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Hans,
zie dat je al aardig met de Fiets bezig bent, ga je er mee rijden op de Tweed Run?
Grapje, zou het stuur zelf niet verstelbaar zijn dus niet de stuurstang maar alleen het stuur zoals sommige fietsen uit die periode?
Groetjes Hans
Zie dat het antwoord van Maarten gelijk is aan dat van mij.
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 13.53
door Hans van de Stouwe
Hoe dit mechaniese deel, de rest ontbreekt, verbinding heeft met de blokkeering? er heeft een kantel handel/blokkering onder de voorsprong van het stuur gezeten. Zal Cees van de Bovenkamp maandag bellen. hij is nu op pad met de scooter.
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 15.55
door Maarten Waarlé
Hans, nu ik zie dat het voor er uit komt met ook een scharnier gat kan het niets anders zijn dan een parkeerrem.
Die driewielers willen wegrollen als je afstapt. In tegenstelling met een tweewieler die niet op zich zelf kan staan.
Ik denk dat het mechanisme zo is geweest dat bij het aandraaien
de band of velg rem werd geactiveerd zodat er een parkeerrem ontstond.
Groeten,
Maarten
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 19 sep 2015, 16.58
door Hans van de Stouwe
Maarten,
Die kant had ik nog niet op gedacht. Met Theo de K nog vrijdagmorgen erover gesproken. Binnendoor stempelrem.
Maar dit klinkt me praktieser. Remhevel drukgeven. Handel blokkeren met lossen of aandraaien en de pal hiermee blokkeren.
ik weet inmiddels als je niet oplet dat een driewieler wegrolt. Bedankt voor het meedenken.
Nu ik even heb nagedacht stempelrem binnendoor en buitenlangs de remhevel bedienen met duimhandel zoals de eerste philips-remhandels. Leuk project.
Verklaard ook het oliegaatje boven het onderst balhoofdlug.
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 21 sep 2015, 09.31
door maartenB
Fijn dat je de naven en stuur enzo er ook bij hebt. Al met al een leuk project!
Met bijzondere details weer, rond 1900 was een mooie periode voor de Britse fietsen.
Succes Hans!
Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 21 sep 2015, 12.02
door Michiel Röben
Hans,
Ik heb nog zon voorvork liggen zonder de buis het stuur in. Eeen keer van Fietser gekregen. Als je hem kunt gebruiken mag je m wel hebben. Stuur even een berichtje aan
Ireneva@casema.nl dan hoor ik het wel.
Groeten,
Michiel

Re: SAFETY TRICYCLE RESTAURATIE OBJECT
Geplaatst: 21 sep 2015, 14.09
door Hans van de Stouwe
Michiel,die kan ik zeker gebruiken mail is onderweg