Pedersen 1903

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Pedersen 1903

Bericht door gerritkan »

Martin H. schreef:Gerrit,

wat een prachtige fiets heb je op de kop getikt in Engeland.
Je krijgt zo een mooie collectie bij elkaar. Hoge Bi, Pedersen etc. Voor welke lengte is de 6 geschikt?

Groet, Martin
Hallo Martin .

Een zes zou voor mijn lengte en ik ben 192 goed moeten zijn .
lk heb op die van mij nog niet gezeten omdat de velgen niet best meer zijn , maar volgens de Engelse kenners is hij geschikt voor mij .

Groet Gerrit .
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Pedersen 1903

Bericht door gerritkan »

Michiel Röben schreef:Hallo Gerrit, dat is een leuk project om te restaureren, ik ben wel een beetje jaloers op je hoor... Je koopt toch iedere keer een mooie fiets in Engeland. Het moge inmiddels wel duidelijk zijn dat onze visvijver zich verschoven heeft naar Engeland. Ik heb mijn Burgers fietsen op MP gezet in een poging een Raleigh kruisframe te kopen. Even wat ruimte maken. Dus minder fietsen meer kwaliteit als het ware. De Burgers fietsen deden me niet zo veel, wel gek want ik was in het begin best enthousiast over het merk. Achteraf vind ik ze een beetje lomp en de Engelse roadsters zijn gewoon echt beter en mooier afgewerkt. Misschien dat ik nog wel eens een Burgers fiets koop maar dan een wat vroegere. Voorlopig even wat verkopen om de langverwachte Raleigh kruisframe te kunnen kopen. Ik weet er een te hangen maar die is aan de prijs dus even sparen. Ik zie je in Vianen wel Gerrit.

;) Enne als er nog iemand een Raleigh kruisframe weet te staan/hangen... meld het me ajb zodat er weer een fiets van het lijstje gestreept kan worden.
en Michiel
Hallo Michiel .

Ik ben al druk bezig met de Pedersen , hij ligt in velen stukken uiteen .
Alle delen waar verf op zit gepoetst met kruipolie en staalwol , met als resultaat dat hij weer wat kleur heeft . Onder alle vuil en roest zat nog redelijk wat groene lak.
Ik denk dat ik het eerst bij schoonmaken hou , wel nieuwe kogellagers en andere velgen en spaken die ik wel ouder uit laat zien .
Vandaag eerst maar weer de schuur op geruimd , hoewel ik me elke keer weer voorneem om m'n gereedschap op,te ruimen werd de verzameling op m'n werkbank toch steeds groter .

Groet Gerrit
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Pedersen 1903

Bericht door gerritkan »

Beste allemaal .

Een update van de Dursley Pedersen .
Na het demonteren en poetsen , had ik een fiets die er redelijk uitzag met wielen die voor te slechte spaken had en gaten in de velg , achter spaken redelijk maar ook een klein gat .
Van George een set velgen kunnen kopen die er goed uit zien maar verchroomd zijn , Bert Pol had lang gelden in het VMC blad een metode beschreven om chroom te laten verkleuren zodat het er als nikkel uit ziet , een beetje gelig .
Dat toegepast en ze zijn goed gelukt . Voor het voor wiel was ik op zoek naar butted spaken eigenlijk enkel maar die waren niet te vinden . De spaken die er in zaten waren dermate dun ook het dikke gedeelte dat er geen moderne butted spaak in paste , gaten in de naaf op boren wilde ik niet .
Ik heb er nu zwarte spaken in gedaan die ik nog had liggen en dun genoeg zijn .

Ik meende dat de trapperrubbers rood/bruin waren maar ontdekte later dat ze wit waren geweest . Via Luuk bij Nico vna Heemskerk tercht gekomen die er nog wat witte had liggen alleen lang en met op druk .
Zoals te zien is op de foto heb ik ze aan gepast , de messing busje zijn gedraaid van oude kraan van een brandslang .

Bij het demonteren van het zadel ( hangmat ) bleek de cantel ( zie foto ) gebroken was en gespalkt met een tweede cantel die iets anders is van model als de originele .
De originele heb ik gelast en na het koelen in water liet ik hem vallen en brak naast de las nog een keer .
Weer gelast maar nu niet in water af gekoeld waar door het metaal taaier bleef . Voor de zekerheid er een spalk bij gemaakt . Het draad waar de veren aan zitten zat net als nu met ijzerdraad omwonden en dan gesoldeerd op zn plaats .
Ik heb nu iets dikker ijzerdraad gebruikt , wat strak nadat ik het katoen er om heen weef niet meer te zien is .
Het lassen heb ik met RVS gedaan , daar was de Sherman tank ook me in elkaar gelast en die vielen ook niet uitelkaar .

Zoals op de foto,s te zien is schiet ik al aardig op en ben aan het opbouwen , de volgende stap is het weven van het zadel. Daar voor heb ik van de week Katoen touw geverfd in uien schillen , resultaat lijkt aardig op de kleur van het zadel wat er op zat .

Tot zover mn Pedersen
Groet Gerrit
Bijlagen
Pedaal
Pedaal
DP4.JPG (683.23 KiB) 7793 keer bekeken
De Engelesen noemen dit een cantle een woord wat gebruikt word bij paarden zadel in het Nederlands een achterboom . Het is dus het achterste deel van het zadel waar de katoenen draden om heen gedraaid worden om daarna naar voren te gaan naar een klos die vast zit bij het balhoofd.
De Engelesen noemen dit een cantle een woord wat gebruikt word bij paarden zadel in het Nederlands een achterboom . Het is dus het achterste deel van het zadel waar de katoenen draden om heen gedraaid worden om daarna naar voren te gaan naar een klos die vast zit bij het balhoofd.
DP3.JPG (680.67 KiB) 7793 keer bekeken
DP2.JPG
DP2.JPG (639.68 KiB) 7793 keer bekeken
DP1.JPG
DP1.JPG (675.92 KiB) 7793 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Pedersen 1903

Bericht door maartenB »

Goed bezig Gerrit, wat wordt dat een beauty!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Pedersen 1903

Bericht door gerritkan »

het was eindelijk zo ver .
Het katoenen touw eindelijk gevonden op het internet en thuis bezorgd .
Zoals ik al eerder schreef gekleurd door het met sap van uit gekookte uienschillen te verven .
Dan als er een plank gemaakt is naar voorbeeld uit het boek over Pedersen , moet je er mee aan de gang .
Nou dat viel niet mee om eerlijk te zien .
Het moeilijkste is om te zorgen dat de spannening op alle lengte draden gelijk is wat dus niet echt goed gelukt is .
De cantle word daar door op de uit einden extra belast .
Dat zou de reden van breuk kunnen zijn van de cantel want die was gebroken .
Tijdens het weven van de lengte draden bleek dat het ijzerdraad toch te dik is maar ik had geen zin meer om het er weer af te halen .
Het valt niet mee om 25 meter touw uit de knoop te houden ebn mee te weven , ik heb daar door heel wat keren van de voor kamer naar de keuken gelopen om het touw door de oogjes te halen .
In het artikel in het boek beschreef niet hoe de draden om de klos moesten komen . Daar door kwam het dat de zijkant wat meer op spanning staat .

Maar ik denk dat het wel goed zal gaan en dat het mijn gewicht kan dragen .
Het vinden van de juiste dikte en kleur leer was ook wat lastig . Bijna had ik een oude lange motor/ Solex jas er aan opgeofferd , toen zag ik een paar lange laarzen van een van mijn vele dochters liggen die toch weg mochten .
Daar zat gelukkig net genoeg lengte in om de uiteinden van de cantle te omwinden zoals het bij het origineel ook het geval was .

De komende dagen , het zadel plaatsen en nog wat kleine dingen doen en dan mn eerste ritje maken .

Gerrit
DP zadel.JPG
DP zadel.JPG (685.75 KiB) 7767 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3843
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Pedersen 1903

Bericht door maartenB »

Ongelooflijk mooi Gerrit! (En wat handig, zoveel dochters) :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Pedersen 1903

Bericht door Martin H. »

Hallo Gerrit,

het begint echt een mooi plaatje te worden, en leuk hoe je het hangmatje zadel hebt gereconstrueerd.
Succes met de laatste hand aan het project leggen.

Groet, Martin
Maarten Waarlé
Berichten: 2375
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Pedersen 1903

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Gerrit,
Ik vind het er ondanks je eigen nuancering toch erg goed uit zien.
Moeten we later nog maar eens over uitwisselen. Bij mij ligt ook nog zo`n breiwerkje te wachten...

De Bowdenrem ziet er ook erg orgineel uit .zo ken ik ze wel en de voorrem is weer erg lijkend op mijn voorrem al steken de pootjes van de hoefijzer niet zo naar buiten.

Dat wordt een mooi ding hoor!

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Pedersen 1903

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Gerrit,
Wat een prachtige fiets wordt dat zeg. Ik kan me voorstellen dat je daar in het voorjaar mee naar Otterlo komt? Kunnen we de fiets eens in het echt bewonderen. Ook fraai die zwarte spaken in contrast met het nikkel. En dat zadel is ook erg fraai geworden. Een heel mooi project om te doen. Zijn de velgen NOS of gewoon van die Indiase velgen 32 voor 40 achter? Ik ben heel benieuwd hoe de kwaliteit is van die velgen.
Kortom mijn complimenten met het resultaat, dat mag er zijn.

groeten Michiel ;)
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Pedersen 1903

Bericht door gerritkan »

Hallo Michiel .

Bedankt voor het compliment .
Mijn velgen heb ik bij George Chardon gekocht , die had een set Dunlop velgen met de juiste aantal gaten 40 achter en 32 voor . Wel verchroomd maar daar is een trucje voor om ze een nikkel kleur te geven .
George vindt ze niet echt mooi , maar dat hoeft ook niet op een fiets die verder zo veel mogenlijk oud gelaten is .
Ik ben zeker van plan om de fiets bij een van de ritten te gaan gebruiken

Groet Gerrit.

Michiel Röben schreef:Hoi Gerrit,
Wat een prachtige fiets wordt dat zeg. Ik kan me voorstellen dat je daar in het voorjaar mee naar Otterlo komt? Kunnen we de fiets eens in het echt bewonderen. Ook fraai die zwarte spaken in contrast met het nikkel. En dat zadel is ook erg fraai geworden. Een heel mooi project om te doen. Zijn de velgen NOS of gewoon van die Indiase velgen 32 voor 40 achter? Ik ben heel benieuwd hoe de kwaliteit is van die velgen.
Kortom mijn complimenten met het resultaat, dat mag er zijn.

groeten Michiel ;)
Plaats reactie