Pagina 2 van 3
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 6 jun 2016, 11.19
door Michiel Röben
Hallo Maarten,
Ik ben zo benieuwd naar de Triumph als die klaar is. Het zal zeker en vast een hele fraaie fiets worden met al die mooie details die je er weer op terugbouwt.
Ik heb toevallig gisteren op de beurs een achternaaf in mooi nikkel kunnen scoren die mooi past op de Triumph ook met schroefbare stofkappen hij lijkt een beetje op wat jij nu voort de Triumph hebt gescoord op Ebay. Ik heb Harry Dijk een zeldzame Lucifer dynamo uit 1920 of iets later gegeven. In ruil daarvoor zou hij me in ieder geval met het voorwiel helpen. De spaken zijn zo dun dat die er echt uit moeten. De Triumph Gloria is natuurlijk een andere fiets dus ik glij weer offtopic...
Hartelijke groeten,
Michiel

Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 6 jun 2016, 13.11
door Maarten Waarlé
Super vondst Maarten,
Ik ben ook erg fan van deze naven. Ze lopen in veel gevallen mooier dan de gewone naven. En er is voor de oudefiets liefhebber ook meer aan te zien zou je kunnen zeggen.
Een van de argumenten van destijds was dat ze beter oilretaining waren. beter de olie vast hielden en dat klopt ook wel omdat bij een conus/cup constructie uit de safetytijd geen stofkappen werden toegepast waardoor de olie (vet gebruikte ze nog niet toen) vrij makkelijk uit het lager kan lopen. Bij de omgekeerde versie van de disc adjusted hub blijft de olie mooi binnen staan.
Uiteraard werd bij latere gewone modellen de afdichting ook beter en de olie vervangen door vet en dan speelt dat argument niet zo.
Dat je de afstelling niet kwijt raakt bij demonteren is ook een pluspunt. draaien aan de wielmoeren geeft geen enkel effect op de kogels. Zelfs beter dan naven met contramoeren wat dat betreft.

- uit het boek van Sharp 1896
- 001.JPG (1021.51 KiB) 6639 keer bekeken

- Eagle 1897
- 002.JPG (232.88 KiB) 6639 keer bekeken
Ook rond die tijd ontstaat de door Sharp genoemde "barrel hub"
waarbij dus het tussenstuk niet langer nauw aan de as is gemaakt maar eerder een ruime buis is geworden.
Een voorraad voor olie als het ware.
Groeten,
Maarten
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 11 sep 2025, 15.54
door Maarten Waarlé
Bij deze wat fotos van een Triumph damesfiets van rond 1906-1909.
De bedoeling is dat hiermee de herenfiets verder tot leven wordt gebracht.
Ik heb die inmiddels weer overgenomen van Maarten B.
Bijzondere constructie is de achterrem die bestaat uit een poelie waar een kabel met remmateriaal overheen loopt.
Ik ben nog benieuwd naar het remvermogen . Triumph heeft het best een tijdje gehandhaafd dus het zal best wel moeten werken.
De achternaaf is van S.A. en van het type X. Ondanks het lage framenummer (rond 1905-06 ) is de naaf eerder te dateren rond 1909-1910.
Dat is een beetje raadselachtig. De ketting is 3/16e breed, de cranks zijn 7 inch en er zit een versteviging tussen ronde buis en schuine buis.
Triumph had haar damesfietsen in de jaren tot 1908 niet voorzien van een mannetje tussen deze buizen . het lijkt op een verstevigd model. Misschien een priester rijwiel?
De trapas is een excentrische zoals de herenfiets heeft. De ketting wordt dus aan de voorkant aangespannen. De kettingkast is fraai maar ik zie nog niet hoe de kast kan worden aangepast bij een andere stand van de excentrische trapas. Dat zou toch geregeld moeten zijn.

- P1040242.JPG (245.68 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040243.JPG (257.54 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040244.JPG (195.26 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040246.JPG (164.59 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040247.JPG (168.19 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040249.JPG (171.76 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040250.JPG (204.53 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040248.JPG (402.14 KiB) 4000 keer bekeken

- P1040241.JPG (468.86 KiB) 4000 keer bekeken
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 11 sep 2025, 16.09
door maartenB
tsja hij is veel mooier dan het leek op de veiling! Is het frame wel gebroken, of zagen we dat ook verkeerd? Ik vermoed dat de hele fiets toch ook van ca 1908 is hoor. Kijk maar naar de spatborden.
Wil je tzt nog eens een detailfoto van kettingkastopening plaatsen? Heeft hij 2 lamelletjes?
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 11 sep 2025, 18.08
door lebikesportief
Gaaf project Maarten,
Werd nieuwsgierig en ging opzoek naar meer info.
Er is weinig verschil tussen een Standard en Royal Triumph.
Welke word hier onder handen genomen....
Zie foto's: framenummer /verkocht/info
Groet Lebikesportief
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 11 sep 2025, 18.12
door Maarten Waarlé
Hoi Maarten,
Ik had de hoop op een kettingkast systeem zoals we wel gezien hebben op Colin`s site maar het middendeel is alleen een dubbel rondje dat ingeklemd wordt door de kettingkast helften. Dus geen schroefje of wegklapbaar deel. Ook niet excentrisch van vorm.
Het frame was aardig geknikt maar dat is er door mij inmiddels grotendeels uit gehaald.
Inderdaad wel een aardige fiets en daarmee lastig te slopen. Voorlopig laat ik de fiets heel maar een herenfiets is wel aantrekkelijker om compleet te hebben.
de versnelling is op z`n vroegst van eind 1909 toen de V naaf definitief van tafel ging. De eerdere modellen van voor de V naaf zijn wel vergelijkbaar met de X naaf maar hebben geen aanduiding X en geen ''Sturmey Archer'' op de naaf . En ook geen ronde versteller maar een hoog gemonteerde quadrant vorm.
Het frame is volgens de framenummer volgorde van Colin`s on line bicycle museum van rond 1906.
Toch al met al een beetje een raadsel. Misschien een frame dat langer op de plank heeft gelegen. Het wijkt wat af van de standaard Triumph frames.
Groeten,
Maarten
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 11 sep 2025, 18.22
door Maarten Waarlé
Van de herenfiets weet ik het niet precies maar op de zadelbuis van de damesfiets staat in ieder geval Royal Triumph.
Het framenummer begint met een 8. Dat is wel wat eerder dan de herenfiets. De fiets die van Maarten B komt begint met een 12. Dat is vermoedelijk 1909 of 1910.
De standaard Triumph met 16 als begin van het framenummer zou ik eerder 1910 of 1911 geven. Die heeft meen ik ook weer een X naaf achterin zitten. En de kettingkast is demontabel met een open middenstuk en de staande achtervork is geschouderd.
De herenfiets die van Maarten B af komt heeft een vaste dichte kettingkast. Dat is in ieder geval ouder evenals de rechtdoor lopende staande achtervork. Verder valt op dat Triumph best wel een stabiele lijn had in die jaren. De veranderingen zijn lastig te ontwaren. Veel is ongewijzigd gebleven in de eerste 10 jaar van de 20e eeuw.
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 13 sep 2025, 22.03
door Jeroen Zuiderwijk
Maarten Waarlé schreef: ↑11 sep 2025, 15.54
Bij deze wat fotos van een Triumph damesfiets van rond 1906-1909.
De bedoeling is dat hiermee de herenfiets verder tot leven wordt gebracht.
Ik heb die inmiddels weer overgenomen van Maarten B.
Bijzondere constructie is de achterrem die bestaat uit een poelie waar een kabel met remmateriaal overheen loopt.
Ik ben nog benieuwd naar het remvermogen . Triumph heeft het best een tijdje gehandhaafd dus het zal best wel moeten werken.
Juncker gebruikte dergelijke remmen op bakfietsen vanaf 1929, als de zogenaamde "Juncker rem". En op kinderfietsjes wordt het tegenwoordig ook nog wel toegepast. Het lijkt me vooral minder goed werken in de regen, zoals andere uitwendige remmen.
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 20 sep 2025, 10.13
door Maarten Waarlé
Nog een leuke Triumph op een veiling in de UK.

- 1100023592.jpg (605.58 KiB) 3553 keer bekeken

- 1100023589.jpg (571.28 KiB) 3553 keer bekeken
Zal van rond 1910 zijn gezien de ronde Sturmey Archer X versteller.
Re: Restauratie Triumph herenfiets 1909
Geplaatst: 21 sep 2025, 01.03
door Cyclissimo
Mooi project weer. Loopt al een tijdje ook
Misschien wat off topic, maar laatst haalde ik toevallig een peugeot naaf uit elkaar uit dezelfde tijd. Mooi gemaakt en goed dat de kogels recht in de lagerbanen zitten. Maar wel onhandig monteren dat je de kogels op de as moet 'plakken' om het in elkaar te krijgen.