Pagina 2 van 3
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 11 aug 2016, 22.40
door Jeroen Zuiderwijk
Alternatief: Toon Mensinck heeft ze ook weer (
http://www.nostalgie-oirschot.nl/), de goeie oude zwaar stalen exemplaren.
Ik heb er zelf pas eentje bij
http://velo-classic.de/ gekocht. Dat zijn wel de lichtste exemplaren die nog in de buurt komen, en de gaten voor de nippels moeten uitgeboord worden. Dus dat zou ik alleen doen als je geen andere optie heb.
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 11 aug 2016, 23.35
door sommige
@Jeroen Zuiderwijk
Ik had je thread
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=4138 gelezen. Had na het lezen wel de indruk dat alle opties het net niet waren. En net als jij/u

wil ik alles graag zwaar en origineel. Dank voor alle informatie!
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 11 aug 2016, 23.39
door sommige
@x-frames
Gerrit, dank voor je reactie. Ik stuur een mail.
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 11 aug 2016, 23.41
door sommige
@Steelframes
Jeroen, ook dank voor de reactie, geen dramaspul onder mijn frame!
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 3 jul 2020, 15.40
door sommige
Hallo allen,
Na jaren van gebruik van de fiets zoals hij was is het nu dan toch echt tijd om het één en ander te onderhouden en bij te werken. Zo heb ik destijds twee stalen velgen en een voornaaf bemachtigd, die gaan er nu op. Ook dacht ik het remprobleem (dit deed hij nauwelijks tot niet) aan te pakken, maar dit blijkt problematischer dan gedacht; een 'new-oldstock' naaf misschien?
Verder dacht ik de trapas los te halen en opnieuw te smeren, maar dit blijkt onmogelijk, gezien ik wel de spie's eruit gekregen heb (en herbruikbaar!), maar de cranks zitten alsnog muurvast, ook na inmiddels twee weken elke dag kruipolie toevoegen. Mijn vraag luidt; ondanks het kleine beetje speling in de trapas gewoon laten zitten en doorfietsen of hoe krijg ik de crank eraf (zie foto bijlage)?
Bij voorbaat dank voor reacties, Robert
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 3 jul 2020, 17.24
door Jeroen Zuiderwijk
Ik zou hem zeker openmaken. Bij die van mij zat er helemaal geen vet meer in. Dat is funest voor de lagers.
Om ze los te halen, gewoon op de pedalen gaan staan. Cranks horizontaal en dan even flink op en neer op beide pedalen tegelijk. Is er een los, die even met een spie vast zetten, en dan de ander ook zo losmaken.
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 4 jul 2020, 10.29
door Loopt spaak
Ik heb ook een juncker die heb ik op aanraden gekocht.
En het is echt een van de fijnst fietsende transportfiets die er is.
Goede aankoop van je.


Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 18 jul 2020, 16.56
door Fotomaan
Ik ben nieuwsgierig naar het al dan niet loskomen van de cranks.
Is dat al gelukt?
Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 21 jul 2020, 00.42
door Coleine
Leuk dat er nog zo laat in de 60-er jaren nog 'traditionele' transportrijwielen werden gemaakt en ook nog door mijn geliefde Juncker fabriek!

Re: Juncker transportfiets 1968
Geplaatst: 21 jul 2020, 21.56
door Fotomaan
Die fietsen zijn nog tot 1968 gemaakt bij Gazelle. Twee jaar eerder stonden ze niet meer in de brochure omdat er geen vraag meer naar was. Er zijn toe onderdelen 'op een hoop gegooid' van Juncker en Gazelle. Daar werden door o.a. studenten van de opleiding rijwieltechniek transportfietsen van gemaakt.
De overeenkomst is het kettingwiel met de typische gazelle's. Er zijn meerdere van die Junckers met Gazelle onderdelen bekend waar onderling ook weer verschillen bij zijn waar te nemen.
Deze is van Maurice
https://www.transportfiets.net/2014/01/ ... s-juncker/
Deze is van mij
https://www.transportfiets.net/2009/10/ ... s-en-waal/
Dezelfde oen ik hem net op had gehaald
https://www.transportfiets.net/2009/08/ ... e-juncker/