Vastgeroeste stuurpen (stalen frame, aluminium stuurpen)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
m-gineering

Re: Vastgeroeste stuurpen (stalen frame, aluminium stuurpen)

Bericht door m-gineering »

jaccow schreef: 12 okt 2020, 14.52 Ik heb het met een stuurpen gedaan met 'Caustic Soda'. Dit lost als het ware het aluminium compleet op, maar laat het staal met rust. De betere bouwmarkt heeft het wel staan in flessen. Het zijn een soort van witte korrels. Kost je waarschijnlijk alsnog wel een paar dagen, maar het werkt wel.

Caustic Soda en mijn Gazelle Super Licht

Waarschijnlijk is het een kwestie van de trapas er uit halen en de onderkant goed dichtmaken met tape, of het frame ondersteboven hangen, de bovenkant dicht maken en het vanuit de trapas er in gieten met heet/kokend water.

Frame op de kop onder 45 graden, en dan met een slangetje vanuit een hoger voorraadvat door de zadelpen druppelen, dan los je niet de hele pen op en ververs je de gootsteenontstopper continue. Heel goed ventileren, bril, handschoenen en gezond verstand gebruiken
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

ik sta versteld wat hier allemaal aangedragen word en wat een vuiligheid men bereid is om te gebruiken.
ik begin met toch af te vragen of fietsen nou wel zo gezond is op deze manier
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Het goedje maar eens even opgezocht.
soda is een synoniem voor natriumhydroxide, opgelost in water vormt het natronloog.
Natronloog, er begon een alarmbelletje te rinkelen ...
En terecht, zo blijkt:
Natronloog is een zeer sterke base en wordt (in verdunde vorm) gebruikt als gootsteenontstopper en verfafbijtmiddel
Veiligheidsbril op en zo; iemand verzuimde ooit een gaatje te maken in het deksel van een blik afbijt - dat moet. Toen hij het openmaakte, spatte het in zijn gezicht dat daarna bedekt was met kleine wondjes - gevaarlijk spul dus.

Het moet trouwens met heet water; koud werkt averechts.
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben (niet radicaal) milieubewust en onder andere daarom tegenstander van het gebruik van gootsteenontstopper/caustic soda.
Het is zeer schadelijk, niet alleen voor het mjeu, maar ook voor je eigen gezondheid: kwaaie gassen, gevaar voor brandplekken op je huid of je kleren.

Als je het per se toch gebruiken wil, doe het dan buiten in de open lucht en draag alle mogelijke persoonlijke beschermingsmiddelen: bril/gezichtsscherm, mondmasker, handschoenen, lasschort, lashandschoenen. Ik hoop je hiermee voldoende ontmoedigd te hebben. ;) .

Dirk
jaccow

Bericht door jaccow »

Alle chemische middelen zijn dan ook meer laatste redmiddelen voor een verder oké frame. Je aanpak zou moeten zijn Kruipolie > Mechanische middelen > afzagen en zaagje er in maken > gootsteenontstopper/verfbrander. Maar de laatste twee opties zijn destructief en sommige, zoals de verfbrander, beschadigen de originele verf.
Viscount

Bericht door Viscount »

Inmiddels 4 zaagsnedes in aangebracht, twee zaagbladen gebroken..., maar nog geen resultaat. Laat het nu een paar dagen rusten met regelmatig inspuiten met kruipolie tussen de zaagsnedes en kiertjes ...
theodorus

Bericht door theodorus »

Heb je met een lampje gekeken of 1 of 2 zaag snede van boven tot onder helemaal door het aluminium heen zijn.
dat moet echt.
Als dat zo is moet hij met een tik met de hamer los komen.
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Mijn vastzittende stuurpen (iets makkelijker dan zadelpen, maar principe hetzelfde). Met gootsteenontstopperkorrels van de Gamma:

Voor:

Afbeelding

Tijdens:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Paar uurtjes "werk".
m-gineering

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 15 okt 2020, 22.20 Mijn vastzittende stuurpen (iets makkelijker dan zadelpen, maar principe hetzelfde). Met gootsteenontstopperkorrels van de Gamma:

Voor:

Afbeelding
Voor je de zaag er inzet zou ik toch altijd eerst het balhoofd losschroeven. Zeker de bovenste moer zorgt voor extra klemming, en dat kan net genoeg zijn
/Marten
non-fixie

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 16 okt 2020, 09.10 Voor je de zaag er inzet zou ik toch altijd eerst het balhoofd losschroeven. Zeker de bovenste moer zorgt voor extra klemming, en dat kan net genoeg zijn
Klopt. Goeie tip. Overigens staat 'ie nog op de foto omdat je hem pas na afzagen kunt verwijderen.

Deze fiets had zo lang buiten gestaan dat alles zo'n beetje vastgegroeid zat. Het is dat het een Raleigh Super Course in mijn maat is, anders was ik er niet aan begonnen.

Afbeelding
Plaats reactie