Pagina 2 van 3
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 27 okt 2016, 19.40
door Durabo88
De klassieke oma en opafietsen hebben een veel luiere zit, daarmee bedoel ik dat de vork verder naar voren uitsteekt. Ik vind dat dit extra comfort geven. Inmiddels heb ik vooral fietsen met versnellingen voorbij zien komen. Naafversnellingen met de schakelaar op de buis is ook iets aparts qua beleving. Nu derailleurs, waarbij de voorderailleur door een soort suicide shifter bedient moet worden terwijl je trapt. U kunt zich de benarde positie tijdens het schakelen voorstellen.
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 27 okt 2016, 20.31
door Steelframes
Denk persoonlijk dat het gebruik van veel kunststof in moderne fietsen ook niet veel goed gedaan heeft aan de duurzaamheid. Ook aan het steeds maar lichter maken van fietsen kleven nadelen...
De spatbordjes van kunststof breken makkelijk als de weekmakers zijn uitgewerkt, net zoals de voorzetkettingschermen. S.A. 3 verstellers van nu breken heel makkelijk af als de fiets is omvalt. Bij mijn dochter maar een ouderwetse metalen trigger shifter gemonteerd. Veel zetten de verstellers en handvatten muurvast, je kan ze beter wat losser zetten zodat ze bij vallen verdraaien op het stuur...
De 7/8 speed gripshifts van zijn ook niet echt het toppunt van stevigheid.

Merkte vooral bij de MTB's dat het moderne spul heel kwetsbaar is, reed zelf bij voorkeur met oudere series derailleurs XT of LX. Kocht een nwe. Deore XT zo uit de doos waar zoveel speling in de asjes zat dat hij niet eens zuiver af te stellen was
Was intern al een mail over geweest naar de dealers dat ze nou niet echt de "oude" kwaliteit hadden.
Nou krijgen die MTB's in het terrein aardig op hun donder, als je echt zelf niks kan moet je geen zware parcours rijden of je moet een dikke portmonnee hebben

Zie ook vaak dat de moderne frames en spatborden zo over het blanke staal gespoten worden, bij de oudjes nog een menie grondlaag die het staal toch echt lang beschermd.
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 27 okt 2016, 21.07
door Fongers1952
@Steelframes, bij de oudere Gazelles zie je inderdaad de rode menie onder beschadigde lak. Vanaf de jaren 90 lijkt de lak over het blanke blik gespoten te zijn. Gazelle spatborden uit de jaren 90 verpulveren door roest. En op het stuur van mijn oude Gazelle waar het chroom is weggesleten zie je het geel van het koper naar boven komen. Moet je nou eens om komen.
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 27 okt 2016, 22.10
door Durabo88
Het is helemaal genieten van een oude fiets als je het restauratieproces van top tot teen doorlopen hebt. Dus je hebt ontdekt waardoor iets te stroef liep en het opgelost. Je hebt vóór en na gefietst en de verschillen zelf opgemerkt.

Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 27 okt 2016, 22.50
door fietser
Zaten er vroeger dan ook echt slechte fietsen tussen tot pakweg 1960??
Voor tegenwoordige begrippen valt het inderdaad mee, maar naar verhouding waren er zeker ook slechte fietsen. Ik denk dan b.v. aan de jaren 30 toen door de crisis alles goedkoop moest. De laagste prijs die ik ooit in een prijscourant voor een fiets heb zien staan valt in die tijd: ƒ 19,90 voor een fiets van de Haagse fietsenwinkels van de firma Cycle Import. Een A-merk-fiets kostte toen toch nog wel het dubbele. De zelfmonterende grossiers en rijwielhandelaren hadden toen een marktaandeel van zo'n 50%. Kijk eens wat het aandeel fietsen met onduidelijk merk onder de overgebleven jaren 30-fietsen nu nog is. En daarvan moet je nog alle fietsen aftrekken die wel van een A-merk zijn maar niet meteen als zodanig herkend worden (de jaren 30 Union-, Stokvis-, Empo- of Veeno-fietsen die overgelakt en zonder merkplaatje rondrijden).
Het kwaliteitsverschil zit hem vooral in goedkoper lagerwerk en goedkopere accessoires (zadels, banden etc.). De frames en het lakwerk waren voor zover ik het aan de hand van bewaard gebleven exemplaren kan beoordelen wel redelijk tot goed. Zelfs bij fietsen goedkope fietsen ging de moffellak lang mee. Bij fietsen die in de jaren na de oorlog opnieuw gemoffeld werden valt wel de slechte of ontbrekende onderlaag op als je ze nu ziet, met roest en afbladderen als gevolg, maar ik neem toch aan dat zelfs zo'n laklaag de eerste 30 jaar goed bleef. Daar kan een Medley- of Limit-eigenaar van nu alleen maar van dromen.
Groeten,
fietser
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 28 okt 2016, 13.44
door Durabo88
Fietser: Daarom ook de naam Limit-ed quality for a Limit-ed price.

Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 28 okt 2016, 17.37
door Steelframes
Hoewel ver van de topic denk ik dat mogelijk een deel van de vooroorlogse goedkope fietsen zijn ingeleverd bij de vordering van fietsen door de Duitse bezetter..
Ging vanaf 1942 om enkelt herenfietsen..naspeuring op internet zou een aantal geschat tussen de 150.000 en 200.000 exemplaren ingeleverd zijn.
Relatief weinig op het totaal aantal fietsen destijds in Nederland.
Opvallend het aantal zonder banden en zadel (versleten of bewust verwijdert?) en destijds al versleten fietsen. Niet meegenomen de ongeregistreerde fietsen die in de nadagen, met name April '45, op straat tijdens razia's van eigenaar verwisselden.
Dat zullen er gezien de banden en onderdelenschaarste niet enorm veel geweest zijn...
Maar goed, een B merk uit de jaren '30 was toen eigenlijk nog vrij nieuw. Heb zelf een '42er Gazelle die destijds splinternieuw was. Helaas niet kunnen achterhalen wat de geschiedenis van de fiets is...
Grt. Jeroen
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 29 okt 2016, 00.34
door wimjansen
Ja, Jeroen, van mijn fietsenmaker (die zelf verzamelde en o.a. een FN "cardan"fiets en een Simplex veerfiets had) hoorde ik, al lang geleden, dat een invasie van goedkope Franse fietsen na WO II reden was dat er zoveel oudere fietsen verloren zijn gegaan. Volgens hem was alles wat in de oorlog, op kale velgen en zonder enig onderhoud lange voedseltochten had moeten ondergaan, op die manier alsnog na trouwe dienst afgedankt en verschroot. Lijkt me wel een plausibele verklaring. Blijft jammer, natuurlijk.
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 6 nov 2016, 01.26
door Erwin TF
Dat grapje van Limit(ed quality) fietsen maken wij op de fietsenzaak ook, wat een meuk. Ook de stadsfietsen van Decathlon zijn regelrechte troep ( b'Twin ), zo had ik er een waar de v-brake achterrem niet werkte omdat ze de stangetjes van de bagagedrager er tussendoor hadden laten lopen. De Halfords fietsen waren ook top (ahum), op een geven moment hadden we een heel stel herenfietsen met S.A.3 versnellingen/trommelrem waarbij alle spaken in het achterwiel los zaten. En ze waren allemaal nét ouder als 1 jaar. Konden we allemaal opnieuw spaken. We hadden een Halfords in de buurt zitten waarvan de monteur in z'n Halfords shirt bij ons onderdelen voor zichzelf kwam kopen.
Ik hoorde het verhaal dat hier in Amsterdam iemand de fietsenmakers en stallinghouders heeft gewaarschuwd toen de duitsers van plan waren fietsen te vorderen. Deze hebben toen weer hun klanten gewaarschuwd zodat deze hun fiets in veiligheid konden brengen.
Re: oud versus nieuw; de beleving van een nieuwe fiets.
Geplaatst: 7 nov 2016, 13.46
door Steelframes
Toevallig Halfords Kinkerbuurt..?
Kan mijn zoon geweest zijn
