Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Re: Coventry Machinist Co Gentleman restauratie
Mooi werk Maarten. En je pedalen zijn ook écht goed geworden!
Ik ben benieuwd of je het kleurverschil tussen de naaf en de messing draadeinden wegkrijgt. Anders zou je misschien van koper of brons draadeindjes moeten gebruiken?
Ik ben benieuwd of je het kleurverschil tussen de naaf en de messing draadeinden wegkrijgt. Anders zou je misschien van koper of brons draadeindjes moeten gebruiken?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Jeroen Zuiderwijk
Mooi werk weer. Als je veroudert met zoutzuur, ontzuur je ze daarna nog in bijvoorbeeld een soda oplossing?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Hallo Maarten,
Knap staaltje vakmanschap! Het is leuk om te zien hoe creatief je bent. Steeds weer heb je een oplossing...
Groeten,
Bart
Knap staaltje vakmanschap! Het is leuk om te zien hoe creatief je bent. Steeds weer heb je een oplossing...
Groeten,
Bart
-
@ Hoi maarten, Dat messing vind ik nog best redelijk als reparatiekleur maar mogelijk zal het nog verdwijnen met het bruineren. Een goedje wat de meubelmakers gebruiken om een hengsel of slot te verouderen.
Koper is roder en ook mechanisch zwakker waar het gaat om schroefdraad. Brons zou wenselijk zijn maar maar daarvan heb ik
niet echt asjes om schroefdraad op te snijden.
Ik denk dat het tin wel zichtbaar zal blijven. Mocht ik dat niet willen dan zou ik met zilver moeten hebben solderen.
Met vernikkelen eroverheen zie je niets meer.
Ha Jeroen,
Ik probeer steeds wel het zoutzuur te neutraliseren maar ik zie ook na jaren dat de fietsen die bij mij binnen staan geen verandering optreden qua roestproces. Ik werk meestal met zeep.
Overigens heb ik wel eens onderdelen in zoutzuur laten staan waarbij dan op scheiding zuur -lucht een diepere groef ingebeten raakte. Wilde ik eigenlijk niet en ik kijk er tegenwoordig ook voor uit. Vernevelen doe ik het goedje. Geen bad meer.
Iets anders; kun jij brons krullen/snippers gebruiken voor je gietwerk?
Ik produceer namelijk nog al veel ''poeder'' bij het vervaardigen van een naaf en wil het niet zomaar weg gooien.
Er kan een krul staal doorheen zitten by the way.
Bart en ook Yorick en Velootje, Dank voor de opmerkingen.
Bart, ik hoop jou nog eens een antieke fiets te zien aanschaffen
Je werk aan de Sparkbrook was ook erg inspirerend!
Groeten,
Maarten
Koper is roder en ook mechanisch zwakker waar het gaat om schroefdraad. Brons zou wenselijk zijn maar maar daarvan heb ik
niet echt asjes om schroefdraad op te snijden.
Ik denk dat het tin wel zichtbaar zal blijven. Mocht ik dat niet willen dan zou ik met zilver moeten hebben solderen.
Met vernikkelen eroverheen zie je niets meer.
Ha Jeroen,
Ik probeer steeds wel het zoutzuur te neutraliseren maar ik zie ook na jaren dat de fietsen die bij mij binnen staan geen verandering optreden qua roestproces. Ik werk meestal met zeep.
Overigens heb ik wel eens onderdelen in zoutzuur laten staan waarbij dan op scheiding zuur -lucht een diepere groef ingebeten raakte. Wilde ik eigenlijk niet en ik kijk er tegenwoordig ook voor uit. Vernevelen doe ik het goedje. Geen bad meer.
Iets anders; kun jij brons krullen/snippers gebruiken voor je gietwerk?
Ik produceer namelijk nog al veel ''poeder'' bij het vervaardigen van een naaf en wil het niet zomaar weg gooien.
Bart en ook Yorick en Velootje, Dank voor de opmerkingen.
Bart, ik hoop jou nog eens een antieke fiets te zien aanschaffen
Je werk aan de Sparkbrook was ook erg inspirerend!
Groeten,
Maarten
-
Hoi Maarten,
Ben je voor je zelf aan deze driewieler begonnen of was de driewieler van iemand anders? Mooi werk weer Maarten, je komt altijd weer met een mooie esthetisch verantwoorde oplossing...
Groeten,
Michiel
Ben je voor je zelf aan deze driewieler begonnen of was de driewieler van iemand anders? Mooi werk weer Maarten, je komt altijd weer met een mooie esthetisch verantwoorde oplossing...
Groeten,
Michiel

- Jeroen Zuiderwijk
Maarten Waarlé schreef:Ha Jeroen,
Dat is ook een base. Maar als het niet verder oxideert, dan is het goed. Ik wilde vooral ook meelezers erop wijzen dat het nodig is, want het kan wel eens tot sterke ongewenste oxidatie lijden als er nog zuur aanwezig blijft. Meestal wordt een badje met soda aangeraden.
Alleen als het echt significante hoeveelheden zijn, kilo's bijvoorbeeld. Voor kleine hoeveelheden start ik liever met zuiver metaal dat ik zelf legeer, of ik recycle off-cuts van eerdere gietingen.Iets anders; kun jij brons krullen/snippers gebruiken voor je gietwerk?
Wat ben je weer lekker bezig Maarten .
Weederom weer een genot omdat te volgen .
Bedankt voor ons laten mee genieten .
Weederom weer een genot omdat te volgen .
Bedankt voor ons laten mee genieten .
-
Ha Michiel
Nee ik heb zelf geen driewieler.
Ik ben in eerste plaats gefascineerd door tweewielers en rijden op twee wielen maar ook het stallen van een driewieler is lastig. Je kent de situatie bij mij wel. Op zolder staat het materiaal wat even niet de aandacht heeft maar ik kan zo`n breed ding niet de trap op krijgen (of in onderdelen).
Beneden zou het steeds in de weg staan.
Ik richt me liever op safety`s. Daar zijn ook hele interessante modellen van gemaakt.
Jeroen, Ik denk dat het er dan niet van zal komen. Qua gewicht zal het wel gaan kloppen maar de mix of legering is te vaag denk ik. De stompjes brons komen van oudijzerhandel Theunissen
(Eindhoven) maar wat daar nou in gelegeerd zit?? Dat is niet altijd het zelfde. Fosforbrons is zo`n term die wel eens valt om eens wat te noemen. Mogelijk smelt ik het zelf tot een bonk dan kan ik het weer inleveren. Weggooien blijft beetje jammer.
Groeten,
Maarten
Nee ik heb zelf geen driewieler.
Ik ben in eerste plaats gefascineerd door tweewielers en rijden op twee wielen maar ook het stallen van een driewieler is lastig. Je kent de situatie bij mij wel. Op zolder staat het materiaal wat even niet de aandacht heeft maar ik kan zo`n breed ding niet de trap op krijgen (of in onderdelen).
Beneden zou het steeds in de weg staan.
Ik richt me liever op safety`s. Daar zijn ook hele interessante modellen van gemaakt.
Jeroen, Ik denk dat het er dan niet van zal komen. Qua gewicht zal het wel gaan kloppen maar de mix of legering is te vaag denk ik. De stompjes brons komen van oudijzerhandel Theunissen
(Eindhoven) maar wat daar nou in gelegeerd zit?? Dat is niet altijd het zelfde. Fosforbrons is zo`n term die wel eens valt om eens wat te noemen. Mogelijk smelt ik het zelf tot een bonk dan kan ik het weer inleveren. Weggooien blijft beetje jammer.
Groeten,
Maarten
- Jeroen Zuiderwijk
Fosfor bronze is eigenlijk gewoon klassiek tinbrons, met een klein beetje fosfor toegevoegd om het gieten wat makkelijker te maken. Dus dat is iig vrij veilig te smelten en gieten. Als je zelf kunt smelten en gieten, wellicht nog wel eens handig als je bepaalde onderdelen wilt namaken. Als je een model hebt, dan kun je die in gietzand afdrukken, mits niet te complex (lossende vorm).
-
Ha Jeroen,
Dat is interessant om te lezen. .
Maar het blijft denk ik een beetje een gok wat je bij een oudijzerman aan brons of wat dan ook koopt.
Ik haal er ook m`n staal om onderdelen van te maken maar de stompjes hebben steeds een andere kleurcode aan de achterkant.
Wat de specifieke kwaliteit van zo`n stukje staal is blijft voor mij wat onbekend en dat is eigenlijk wel jammer.
Voor gietwerk van brons heb ik steeds Reinhard als bron kunnen zien om op terug te vallen maar er is in die jaren van restauratie geen reden geweest om hem te vragen.
Blijkbaar ''beeldhouw''ik m`n onderdelen waar het oorspronkelijk gegoten was en dat volstaat.
De naven van brons zijn gedraaid ook in oorspronkelijke staat al was daar de ruwe vorm mogelijk wel gegoten om het materiaal verlies te beperken.
Een aantal fietsfabrikanten in Engeland waren gevestigd in Foundries dus iets had er zeker wel mee te maken.
Groeten,
Maarten
Dat is interessant om te lezen. .
Maar het blijft denk ik een beetje een gok wat je bij een oudijzerman aan brons of wat dan ook koopt.
Ik haal er ook m`n staal om onderdelen van te maken maar de stompjes hebben steeds een andere kleurcode aan de achterkant.
Wat de specifieke kwaliteit van zo`n stukje staal is blijft voor mij wat onbekend en dat is eigenlijk wel jammer.
Voor gietwerk van brons heb ik steeds Reinhard als bron kunnen zien om op terug te vallen maar er is in die jaren van restauratie geen reden geweest om hem te vragen.
Blijkbaar ''beeldhouw''ik m`n onderdelen waar het oorspronkelijk gegoten was en dat volstaat.
De naven van brons zijn gedraaid ook in oorspronkelijke staat al was daar de ruwe vorm mogelijk wel gegoten om het materiaal verlies te beperken.
Een aantal fietsfabrikanten in Engeland waren gevestigd in Foundries dus iets had er zeker wel mee te maken.
Groeten,
Maarten