Re: Olympia Olympiade Ruitenbeek jaren 50
Geplaatst: 18 jan 2017, 19.22
Nu zit ik alleen nog met restauratievraagstukken. Deze vragen komen voort uit de huidige staat van de fiets. Daarin onderscheiden we:
- Originele staat: oudste ensamble van onderdelen (één ouder onderdeel zegt weinig over de leeftijd, maar een ensemble wel), dat zijn hier het Titan stuur uit 1953, de naven, balhoofd en trapstel. En niet te vergeten frame en voorvork, maar de lak is niet zeker te zeggen.
- Vroege aanpassingen: velgen, remmen, derailleursysteem, wellicht spatborden
- Late aanpassingen: reflectoren, achterlicht, handvatten
Ik heb trouwens hier nog niet alle onderdelen opgesomd.
Over de originele staat valt weinig te zeggen, daar er geen folders zijn en de maker/assembleerder fietsen op bestelling afmonteerde (d.w.z. naar wens van de klant). Alleen de relicten die we nu zien weten we met grote zekerheid van dat ze er altijd op hebben gezeten.
Ik ga de patten achter nog even nakijken of er Simplex in staat, dan weet ik wellicht meer over de vorige derailleur.
Veel aanpassingen hebben vroeg plaats gevonden zeg jaren 60-70, waaronder voor het fietsen essentiële onderdelen. Omdat de fiets altijd in Hilversum is gebleven, zou dit goed bij Ruitenbeek zelf kunnen hebben plaatsgevonden. Daarbij maakt dit de geschiedenis van de fiets. Dus de moeite waard om te laten zitten?
Latere veranderingen zoals reflectie op achterspatbord en pedalen en het lelijke achterlicht. Niet wenselijk? Ik denk 't, want dan is een oude fiets geen oude fiets.
- Originele staat: oudste ensamble van onderdelen (één ouder onderdeel zegt weinig over de leeftijd, maar een ensemble wel), dat zijn hier het Titan stuur uit 1953, de naven, balhoofd en trapstel. En niet te vergeten frame en voorvork, maar de lak is niet zeker te zeggen.
- Vroege aanpassingen: velgen, remmen, derailleursysteem, wellicht spatborden
- Late aanpassingen: reflectoren, achterlicht, handvatten
Ik heb trouwens hier nog niet alle onderdelen opgesomd.
Over de originele staat valt weinig te zeggen, daar er geen folders zijn en de maker/assembleerder fietsen op bestelling afmonteerde (d.w.z. naar wens van de klant). Alleen de relicten die we nu zien weten we met grote zekerheid van dat ze er altijd op hebben gezeten.
Ik ga de patten achter nog even nakijken of er Simplex in staat, dan weet ik wellicht meer over de vorige derailleur.
Veel aanpassingen hebben vroeg plaats gevonden zeg jaren 60-70, waaronder voor het fietsen essentiële onderdelen. Omdat de fiets altijd in Hilversum is gebleven, zou dit goed bij Ruitenbeek zelf kunnen hebben plaatsgevonden. Daarbij maakt dit de geschiedenis van de fiets. Dus de moeite waard om te laten zitten?
Latere veranderingen zoals reflectie op achterspatbord en pedalen en het lelijke achterlicht. Niet wenselijk? Ik denk 't, want dan is een oude fiets geen oude fiets.