Pagina 2 van 2

Re: Welke remsegmenten Fongers

Geplaatst: 28 mei 2017, 21.59
door Fotomaan
Het is al weer even geleden dat ik een fiets volledig gedemonteerd op het cranckstel en de trapas na met de door mij omschreven methode in de bankschroef had zitten.
Ik woog toen nog 98kg en had met al die kilo's aan de steel van de bankschroef gehangen. Het spreekt voor de bankschroef dat ik hem nog steeds kan gebruiken 8-)
Maar de spie kwam niet los!
Niet te weten wat te doen stond ik ongeveer twintig seconden radeloos naar een oplosing te zoeken voordat ik het opgaf, me omdraaide, een stap zette en achter mijn rug een echt ontzettende klap hoorde die werd veroorzaakt doorday de spie loskwam :P
Een andere keer wilde het ook niet en met het voorgaande in mijn geheugen heb ik toen een oude steenbeitel tegen de bek van de bankschroef gezet en daar met vijfhonderd gram ijzer op een stevige houten steel een ram tegenaan gegeven met alles wat ik had en toen was het ook gebeurd.
Af en toe moet je toch wat en een nieuwe spie is gelukkig niet zo duur :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: Welke remsegmenten Fongers

Geplaatst: 29 mei 2017, 06.52
door de rode
uiboren kan toch ook ?Dan heeft de hele boel stukken minder te lijden . Als je een net iets kleinere boor gebruikt als de diameter van de spie boor je ,,em,, hol en kun je de spie er zo uittikken :o

Re: Welke remsegmenten Fongers

Geplaatst: 29 mei 2017, 10.10
door Hendrik
Goedendag.

Voor het uitdrijven van een spie gebruik ik meestal een stuk automotive gereedschap.
Een kogeltrekker (eigenlijk drukker) die bedoeld is om fusee- en stuurkogels te lossen.
Maar niet iedereen zal zoiets in de schuur hebben liggen.
Overigens met een beetje speuren op internet best voordelig aan te komen.
Groot voordeel is, dat je fiets gewoon op de wielen kan blijven staan, en je kan de nieuwe spie er ook mee indrijven!
Trouwens, het verhaal van Fotomaan ervaar ik ook wel eens.
Bij een vastzittende spie zet ik met mijn gereedschap eerst druk op de spie, spuit ruim en met tussenpozen kruipolie en zet dan (of een dag later) nog wat meer druk erop.
Soms gaat het dan 'Pang' los, of pas na een welgemeende klap (ondersteunen!) op de kop van het gereedschap- en de spie gaat los.
Of niet, en dan is uitboren zeker een optie.
Met een brander stoken zal het chroom geen goed doen vrees ik.

Wat betreft de originaliteit van de cranks; het kettingwiel is niet het typische Fongers model.
Overigens maakte Fongers die doorgaans niet zelf (volgens mij) en de naam Fongers stond er ook niet altijd in gegraveerd.
Ik heb een aantal Fongers fietsen met originele cranks waar geen naam in staat.
Bij één staat de tekst 'Utility, British Made' gegraveerd.
Ik zou ze er mooi weer opzetten, het kettingblad zie je toch niet als de kast er omheen zit ;)
Mocht je een crankstel tegenkomen kan je die altijd overzetten.
Trouwens, de Fongers cranks (herenfiets 28") zijn wel iets langer dan doorsnee.
Hart op hart van asgat trapas-trapper meet ik 18 cm en bij de meeste andere cranks 17,5 cm.

Commandant voor de lak kan best (wel het groene blikje, polish) als je voorzichtig poetst bij de biezen en niet op transfers.
Gewoon poetsen met rijwiel poetsolie is het veiligste, maar moet wel vaak herhaald worden.
Na poetsen met commandant moet je de lak eigenlijk wel weer afsluiten met een wax o.i.d.

Groet, Erwin

Re: Welke remsegmenten Fongers

Geplaatst: 29 mei 2017, 10.32
door Fotomaan
de rode schreef:uiboren kan toch ook ?Dan heeft de hele boel stukken minder te lijden . Als je een net iets kleinere boor gebruikt als de diameter van de spie boor je ,,em,, hol en kun je de spie er zo uittikken :o
Zéker! Uitboren is ook een optie maar dan moet je wel zeker weten dat de boor de goede kant op gaat. Het is mij wel eens overkomen dat ik na het boren de spiebaan van de trapas weer op moest lassen :oops:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Re: Welke remsegmenten Fongers

Geplaatst: 3 jun 2017, 22.40
door Jeroendevl
Hendrik schreef:Goedendag.

Voor het uitdrijven van een spie gebruik ik meestal een stuk automotive gereedschap.
Een kogeltrekker (eigenlijk drukker) die bedoeld is om fusee- en stuurkogels te lossen.
Maar niet iedereen zal zoiets in de schuur hebben liggen.
Overigens met een beetje speuren op internet best voordelig aan te komen.
Groot voordeel is, dat je fiets gewoon op de wielen kan blijven staan, en je kan de nieuwe spie er ook mee indrijven!
Trouwens, het verhaal van Fotomaan ervaar ik ook wel eens.
Bij een vastzittende spie zet ik met mijn gereedschap eerst druk op de spie, spuit ruim en met tussenpozen kruipolie en zet dan (of een dag later) nog wat meer druk erop.
Soms gaat het dan 'Pang' los, of pas na een welgemeende klap (ondersteunen!) op de kop van het gereedschap- en de spie gaat los.
Of niet, en dan is uitboren zeker een optie.
Met een brander stoken zal het chroom geen goed doen vrees ik.

Wat betreft de originaliteit van de cranks; het kettingwiel is niet het typische Fongers model.
Overigens maakte Fongers die doorgaans niet zelf (volgens mij) en de naam Fongers stond er ook niet altijd in gegraveerd.
Ik heb een aantal Fongers fietsen met originele cranks waar geen naam in staat.
Bij één staat de tekst 'Utility, British Made' gegraveerd.
Ik zou ze er mooi weer opzetten, het kettingblad zie je toch niet als de kast er omheen zit ;)
Mocht je een crankstel tegenkomen kan je die altijd overzetten.
Trouwens, de Fongers cranks (herenfiets 28") zijn wel iets langer dan doorsnee.
Hart op hart van asgat trapas-trapper meet ik 18 cm en bij de meeste andere cranks 17,5 cm.

Commandant voor de lak kan best (wel het groene blikje, polish) als je voorzichtig poetst bij de biezen en niet op transfers.
Gewoon poetsen met rijwiel poetsolie is het veiligste, maar moet wel vaak herhaald worden.
Na poetsen met commandant moet je de lak eigenlijk wel weer afsluiten met een wax o.i.d.

Groet, Erwin
Bedankt voor uw reactie. Ik heb besloten om de cranks er voorlopig op te laten. Als ik nog originele met de naam Fongers tegen kom dan kan ik die later er nog altijd opzetten inderdaad. Ik wil geen onnodig risico nemen om de boel te beschadigen met die spie :D