Fongers BB 65 1934

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
ReinvB

Re: Fongers BB 65 1934

Bericht door ReinvB »

Leuk, die foto s. Ik had de fiets al eens langs zien komen toen ik zocht op dit forum. Framenummer begon toch met 34 119? Dat is dan de batch voor die van mij en veel lijkt ook hetzelfde uitgevoerd, al zijn aan mijn fiets ook veel delen niet meer origineel.Grappig dat de balhoofdcups bij die fiets zwart zijn en bij mijn fiets verchroomd.Voor de fietsen met trommelremmen heb ik al verschillende uitvoeringen bij het stuur gezien en dit lijkt een sturmey archer standaardoplossing, bij de 40 jaar nieuwere Raleigh van mijn vrouw zit het net zo. De beginstaat van jouw fiets is vergelijkbaar met die van mij, dus dat geeft moed.groet, Rein
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Inmiddels ben ik bijna klaar met t technische gedeelte, maar heb ik een probleempje met de linker crankspie. De originele kwam er niet heel uit, en de vervangende paste niet goed, vermoedelijk heb ik iets te veel afgevijld. Met verse spies verdergegaan ,een was origineel al te klein, de tweede klemde pas als hij er zeer diep in zat, en de crank staat nu op` twee voor zes `( met de fiets op zn kop). Het spievlak op de trapas is nog heel mooi, het spie oog in crank had ik met schuurpapier iets opgeschoond omdat de eerste spie niet in het oog paste. Alle drie de spies komen van dezelfde fietsenmaker en zijn van dezelfde maat, de enige die hij had. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen? Bedankt, Rein
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Rein, Vraagje over je cranks en hoe je het omschrijft.
Die 2 voor 6 bedoel je daarmee dat linker en rechte crank niet in elkaar lijn liggen Dat de schuine vlakken van beide spieen een andere hoek en derhalve een andere richting van de cranks geven.
Of bedoel je dat de crank ten opzichte van het middenvlak van de fiets naar buiten staat en dus een ovaal asgat heeft?

Groeten,
Maarten
ReinvB

Bericht door ReinvB »

ik bedoel inderdaad t eerste.De cranks staan niet helemaal in lijn. Heb vanmiddag trouwens voor het eerst een stukje gereden op de fiets ! Heel rustig, met de kinderen naar de markt, maar toch. De trapas lijkt prima en gelukkig is ook de hoogte geen probleem. Het smalle stuur is even wennen en de zit is toch heel anders dan op mijn Gazelle Dienst.
groeten en bedankt, Rein
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Mogelijk toch maar eens bij een andere fietsenmaker kijken naar spie`s.
Ik koop en /of maak altijd spieen die een veel te klein plat vlak hebben.
In een gezonde opstelling van as en crank paste zo`n spie er maar een klein stukje in.
En afhankelijk van de stand van de cranks ten opzichte van elkaar moest er dan iets van het platte vlak af in de richting waarin de cranks moeten om in elkaars lijn te staan. Dus of je houdt een schuiner vlak aan of je houd een platter vlak aan qua vijlrichting.
Dat is even goed redeneren vanuit de situatie die je hebt.

Mocht het zo zijn dat een spie met klein vlak al ''door de crank heen valt'' dan is er iets mis met de as of het gat in de crank. Bij harde BSA type assen is dan de crank (asgat) ovaal gesleten
bij Thomsonachtige assen is ook de as aan de achterkant (->t.o.v. het spievlak) weggesleten en ook het spievlak rommelig geworden.

Groeten,
Maarten
ReinvB

Bericht door ReinvB »

Bedankt, ik heb inmiddels wat grotere spie's gekocht,alleen nog niet gemonteerd. Wel de fiets even uitgelaten. Ik had de fout gemaakt om op de fiets te rijden, zodat het in plaats van een verzameling onderdelen die ik uitelkaar haal en weer inelkaar zet tot ze zo goed zijn als ik ze krijg, een fiets is geworden... Heb de bracketbouten nog wel wat bij moeten draaien, hopelijk houden die zich goed.Zou ik die nog kunnen borgen met loctite oid of is dat onverstandig. Hierbij nog wat foto s( de kettingkast en bagagedrager komen er nog op)
Groet, Rein
Bijlagen
try HD 754.jpg
try HD 754.jpg (299.19 KiB) 8721 keer bekeken
try HD 755.jpg
try HD 755.jpg (345.23 KiB) 8721 keer bekeken
try HD 757.jpg
try HD 757.jpg (446.25 KiB) 8721 keer bekeken
JasperA

Bericht door JasperA »

Een plaatje! :D
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
maartenB

Bericht door maartenB »

Zeker mooi!
Nog wel een opmerking: ik neem aan dat je na-oorlogse SA naven hebt gebruikt. Voor de oorlog waren de rem-ankerplaten zwart. Dat staat wat authentieker. Zie foto.
Bijlagen
IMG_6560 - Copy.JPG
IMG_6560 - Copy.JPG (259.55 KiB) 8688 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
ReinvB

Bericht door ReinvB »

wat betreft de ankerplaten, ik heb de wielen gebruikt die in de fiets zaten, en ik ben inderdaad nog aan het denken over de kleur van de naven ,omdat zwart wel mooier lijkt. Authentiek is natuurlijk discutabel, omdat deze grijze al meer dan 60 jaar zo op de fiets zitten, en de naven waarmee de fiets ooit is geleverd wellicht een ander type waren.
Ik heb nu de fiets opgebouwd met voornamelijk de onderdelen die er op zaten toen ik de fiets kreeg, een binnenband en een bracketklembout zijn vervangen, in het achterspatbord is aan de trapas kant een rot stukje eruitgehaald en een nieuw stukje ingelast en natuurlijk alle kogels en vet.
Groet, rein
ReinvB

Bericht door ReinvB »

IMG_0038.JPG
De fiets is al weer geruime tijd in deze staat.Ik vind hem zelf heel lekker rijden, al gebruik ik hem sinds ik afgelopen zomer naar Noorwegen ben verhuisd niet zo veel meer ,al kan ik hier de drieversnelllingsnaaf en trommelremmen wel echt waarderen. De fiets nu is, niet geheel origineel, maar de meeste vervangen onderdelen horen toch ook al ruim 60 jaar bij de fiets...De lucifer koplamp,de vork(van een HZ, ik weet t, en ik weet ook niet precies welk model kroonkapje erop had gemoeten ) en het Lepper zadeL heb ik zelf toegevoegd ,omdat de gebarsten naooorlogse VT lamp niet meer te redden was en de imitatie voorvork niet mooi paste en ik het niet originele zadel wat bij de fiets zat gewoon niet lekker vond zitten .Zelfs de gulden spoor en doeto buitenbanden zitten er nog op, en ik heb er ook wel over gedacht die te vervangen, vooral toen ik een tijdje ruim 50 km per week op deze fiets reed en t jammer vond om ze op te rijden ,maar bij het sporadische gebruik wat ik nu van de fiets maak, vind ik ze ook wel mooi staan.Al met al ben ik zeer tevreden met hoe de fiets er nu bij staat, al was t leuk geweest als er niet iemand het stuur met een hamer te lijf is gegaan, en ben ik blij dat er niet iemand anders dat stuur heeft vervangen door een glimmend nieuw met verkeerde bochten...groet, Rein
Plaats reactie