Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑30 mar 2018, 09.29
Maar dat kettingblad veranderd bij Burgers als in een standaard 5 puntige ster eind jaren '20. Dus dat zou dan een hele oude fiets zijn.
de rode schreef: ↑30 mar 2018, 08.48
heel mooi orgineel exemplaar ; weinig aan doen aan het uiterlijk !
De tijd van dromen is voorbij! De fiets staat nu bij mij thuis. De schenker had het wiel er al voor me ingezet en de banden opgepompt, dus ik kon er zo op wegfietsen. Wel na een kopje koffie en een lekker stukje taart, want hij bleek een bakkerij te hebben

Daar had hij de fiets destijds ook voor aangeschaft, voor in de etalage.
Ik ben er dus op naar station Zutphen gereden, en ook weer van station Leiden naar huis, alwaar ik de fiets aan een grondige inspectie heb onderworpen. Conclusie: Dat had ik beter eerst kunnen doen! De schenker wees me al op het doorgeroeste mannetje in de liggende achtervork, geen groot probleem op zich. Maar onderweg ergens is een stuk plamuur uit de liggende achtervork gevallen, waar een groot gat onder bleek te zitten. Verdere inspectie leerde dat het bovenste oog van staande achtervork aan dezelfde zijde is afgebroken, waardoor ik dus eigenlijk met een halve achtervork naar huis ben gefietst.... Het frame is door een goede lasser vast nog wel te repareren maar aangezien ik dat niet ben beschouw ik het frame maar als total loss.
Dan het merk; het is in ieder geval géén Burgers uit de jaren 20! Het crankstel is afkomstig van een damesfiets, mogelijk Burgers maar wat maakt het uit, want de kapotte rechtertrapper zit er goed aan vast gelast. Een merk is nergens te vinden, het framenummer is 27025, zie foto. De achtervork-uiteinden zie je op zeer veel transportfietsen, meestal zonder merk. De enige die ik ken met een merkplaatje is een Empo. Empo verkocht ook losse frames aan fietsenmakers en kleine merken om zelf af te bouwen, ik vermoed dat het er daar een van is. De wielen zijn 28 x 1 1/2 omafietswielen, 40 spaaks achter en 32 voor, beide spaak 14 en dus zeker niet origineel. Hetzelfde geldt voor de spatborden, te smal voor een transportfiets en het voorspatbord heeft een gat voor een stempelrem.
Teleurstellend? Zeker niet, alleen al voor de onderdelen was het al zeer de moeite waard. Trapas, drager, vork met balhoofd en stuur zijn nog prima bruikbare transportfiets-onderdelen. Op het stuur zat ook een prachtige bel met vernikkelde bronzen dop, met in relief een kroon. Zat, want die is per direct verhuist naar mijn Nederlandsche Kroon transportfiets

In het achterwiel zit een goed werkende Torpedo uit ’32, ook altijd leuk. Voor de meeste andere onderdelen heb ik ook wel een bestemming, dus al met al ben ik er best blij mee!
Groetjes, Rob