Gruno

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
fietser

Re: Gruno

Bericht door fietser »

Toch duidelijk een Gruno-framenummer, en wel van ca. 1937-38. Interessante afdichting van de trapas, die zie ik voor het eerst.

Groeten,
fietser
rowejon

Bericht door rowejon »

Hello,
Ik ben blij dat je denkt dat het echt een Gruno is. Ik heb vanavond sporen van een logo op de balhoofd gevonden maar ik denk dat niemand wordt wijzer van. Hoe kom je op je datering aub? De Gruno van Gerrit heeft een hogere nummer en een 36 Torpedo.
Groeten
Jon
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Jon,

De datering is aan de hand van andere Gruno-fietsen met dateerbare onderdelen plus oude Gruno-facturen. De Gruno van Gerrit is uit de oorlogsjaren, de achternaaf van 1936 kan dan eigenlijk niet origineel zijn, hij past totaal niet in het rijtje.

Groeten,
fietser
TheodK

Bericht door TheodK »

Ik heb de fiets van Jon zondag ook bekeken. Hij heeft een rem op het stuur die ik alleen ken van oudere fietsen. Gebruikte gruno dat type nog in de jaren 30. ? Of zou het stuur ouder kunnen zijn.

Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
rowejon

Bericht door rowejon »

Hello Fietser,
Is het niet mogelijk om de boekje " Hoe oud is deze fiets?" uit te breiden met een stuk over Gruno?
Groeten
Jon
rowejon

Bericht door rowejon »

Hello,
Welke merk elektrische koplamp hoort op mijn fiets aub?
Hoe oud is deze Gruno carbide koplamp aub?
image1.jpeg
fietser

Bericht door fietser »

Ik heb de fiets van Jon zondag ook bekeken. Hij heeft een rem op het stuur die ik alleen ken van oudere fietsen. Gebruikte gruno dat type nog in de jaren 30. ? Of zou het stuur ouder kunnen zijn.
Welk kenmerk maakt dat de rem volgens jou mogelijk ouder is? Hieronder twee bandremsturen op Gruno-fietsen die er erg veel op lijken. De bovenste van ca. 1930, de onderste naoorlogs. Het enige verschil dat ik bij de naoorlogse zie is de dubbele bout bij de strop om het stuur. Jon, misschien vind je onder de verf nog zo'n GA-logo op het stuur.
bandrem.jpg
Wat de dateringsgegevens en het DOF-boekje betreft: ik heb het overwogen maar heb toch meer redenen om dat niet te doen. Klinkt misschien vervelend maar zo is het niet bedoeld.

Passende koplamp: ik weet niet welke merken Gruno-Adek monteerde, misschien wel GA? In ieder geval iets wat bij de tijd past. Kijk ook in de folderdatabank, Gruno-folder van 1936.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dit is een Gruno Adek koplamp.
001 (800x533).jpg
002 (800x533).jpg
Tenminste ; het is een in Zwitserland geproduceerde lamp die het beeldmerk van GA draagt.
In die periode hadden vrijwel alle grote merken hun naam op lampen van andere fabrieken mogen laten zetten. Het werd ze waarschijnlijk al vanaf de verlichtingsfabrieken aangeboden.
Meestal Duitse en Zwitserse bedrijven. Zo kan je de zelfde lampen tegen komen met verschillende fietsmerken er op.
Gazelle-Simplex-Burgers-Empo etc.
Dat is ook zo voor Gruno-Adek.

De lamp op de foto is iets groter en zwaarder dan de bekende Nordlicht/Empo lamp maar de constructie lijkt er verdacht veel op.

Wat betreft de carbidlamp; die zijn vele jaren gemaakt. Mogelijk zelfs tot in de jaren 30 al doet het model wat ouderwetser aan. Mogelijk zitten er details aan die een jaartal bevestigen maar dat is voor mij onbekend gebied.

Groeten,
Maarten
TheodK

Bericht door TheodK »

" Welk kenmerk maakt dat de rem volgens jou mogelijk ouder is? "

de beugel van de rem van de fiets van Jon bestaat uit twee losse delen die met bouten aan elkaar zijn bevestigd. Niet uit een strop die om het stuur zit gebogen en onderaan met een of twee bouten is vastgezet. de constructie is dus veel zwaarder en duurder uitgevoerd. Zo'n soort constructie zit ook op de Optima fiets van ca. 1905 die ik heb.
daarom dacht ik dat de fiets of alleen het stuur wellicht ouder is.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Coleine

Bericht door Coleine »

Begin jaren 30, daar kan ik mij ook wel in vinden. :)
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! :o
Plaats reactie