Fongers herenfiets 1937

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
reneke
Berichten: 66
Lid geworden op: 5 okt 2012, 20.29
Locatie: ter apel

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door reneke »

Ik heb op marktplaats een Fongers dynamo te koop staan. Iets voor jou?
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Mijn fiets is dus een 'verkeersrijwiel'..bedankt voor deze informatie fietser! Het is een perfect model voor een klein mannetje zoals ik (1,74m)

@arjan: komend weekend zal ik even kijken naar het barrelnummer en zal het hier plaatsen.

@reneke: bedankt voor de tip, maar volgens mij hoort er een ander (groter en hoger) model dynamo op te zitten. Ik ben geen deskundige, maar ik denk dat jouw dynamo uit de jaren 50 stamt?

groet,
Jan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

oke jan, ik wacht dat even af.

by the way: waar ik in mijn eerste reactie veiligheidsrijwiel schreef bedoelde ik verkeersrijwiel... krijg ik met terugwerkende kracht alsnog credits?
die verkeersrijwielen waren wat lager dan standaard gebruikelijk, waardoor de berijder beter/sneller bij de grond kon komen (en dus veilig in het verkeer; zie, ik heb 'm toch mooi rond gekregen!).
vraag aan fietser: waren dat alleen varianten op 60 en 65-frames? dan ontgaat me de logica. in dat geval zou een 55 toch/ook een oplossing zijn? of kende de vh's andere specificaties aan het frame of velgmaat?
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door fietser »

waren dat alleen varianten op 60 en 65-frames? dan ontgaat me de logica. in dat geval zou een 55 toch/ook een oplossing zijn? of kende de vh's andere specificaties aan het frame of velgmaat?
Ik ken de geometrie van het verkeersrijwiel niet in detail. De wielmaat was gewoon 28 x 1 1/2. Waarom de framehoogte een tussenmaat moest zijn (58 en 63 i.p.v. 60 en 65) weet ik niet. Op fongers.net is na te lezen dat de trapas "enkele centimeters lager dan gebruikelijk" zat. Dat is natuurlijk wel handig als je aan de ene kant met gestrekte benen wilt kunnen fietsen (een 55cm-frame is dan geen verbetering) en aan de andere kant in het stadsverkeer makkelijk en veilig met de voeten bij de grond wilt kunnen komen. Het nadeel als je met een lage bracket fietsend een bocht neemt is alleen te ondervangen door de cranks iets korter te maken. Jan, misschien kun je eens de hart-op-hart-lengte van de cranks opmeten. Lijkt mij interessant.

Fongers volgte met het verkeersrijwiel overigens een idee van Magneet van enkele jaren eerder. De Magneet Stafiets was voor hetzelfde doel ontworpen.

'
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Interessant om te weten wat de gedachte achter het model van mijn Fongers is; ik zal de lengte van de cranks komend weekend even opmeten en hier plaatsen.

Over de achternaaf de volgende vraag. De achternaaf is een AB-naaf, welke volgens het artikel over de Fongers H 1e soort E uit 1939 pas vanaf 1939 door Fongers gebruikt werd ter vervanging van de KB-naaf. Zou het frame van deze fiets dus tussen 1937 en 1939 hebben liggen wachten op afmontage?

groet,
Jan
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 187
Lid geworden op: 3 okt 2012, 22.27
Locatie: ugchelen

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door arjank »

leuk forumonderzoekje! ben ook benieuwd naar de uitkomst.
jan, dat een frame een tijdje in stock lag alvorens afgemonteerd en geleverd te worden, kwam regelmatig voor. zeker in de magere jaren '30 gebeurde dat vaker. vooral bij duurdere en wellicht bij speciale modellen (met een kleinere vraag) was dit het geval.
fietser
Berichten: 815
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door fietser »

jan, dat een frame een tijdje in stock lag alvorens afgemonteerd en geleverd te worden, kwam regelmatig voor.
Twee jaar is wel een beetje lang, zeker als het het frame is dat blijft liggen. Ik maak vaker mee dat in een frame een naaf gemonteerd zit van 1 of heel soms 2 jaar ouder, maar niet omgekeerd. Aan de andere kant: volgens het boek van Tony Hadland kwam de AB-naaf niet in 1939 maar al in 1938 op de markt. Dat maakt het gat weer wat kleiner. Maar vooral: kijk eens welk bouwjaar daadwerkelijk op de naaf staat, dan is er meer over te zeggen.

'
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Vanmiddag ben ik even op de fiets naar de Groninger Archieven gereden om mijn fiets op te zoeken in de seriegarantieboeken. Erg leuk om hier doorheen te bladeren! Ik heb mijn fiets gevonden: zie de plaatjes hieronder.
seriegarantieboek 1.jpg
seriegarantieboek 1.jpg (442.05 KiB) 6556 keer bekeken
seriegarantieboek 2.jpg
seriegarantieboek 2.jpg (427.31 KiB) 6556 keer bekeken
Hieruit blijkt dat mijn fiets barrelnummer 257296 zou moeten hebben (controleer ik dit weekend)en afgeleverd is op 18 juli 1940 op het filiaal te Amsterdam. Kan iemand ontcijferen wat er bedoeld wordt met de kolom 'EV.AFW.KETT.TR.'? Mijn gok zou zijn 'eventuele afwijkende ketting(kast?)' en dan nog een woord. In de betreffende kolom staat 'JM'of 'IM'? Wie kan me vertellen wat hier mee bedoeld wordt?

De afleverdatum lijkt mij de verklaring voor het feit dat er een AB-naaf in het achterwiel zit?

groet,
Jan
Maarten Waarlé
Berichten: 2380
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Maarten Waarlé »

Jan,

Bij Fongers spreken ze steeds van kettingtrommel ipv kettingkast. Dat zal die ''TR'' afkorting verklaren.

IM is dan imitatieleer.
Dat is een variatie op leder, oliebad of misschien zelfs geen kettingkast.Alle vier de variaties komen voor bij Fongers.

Groeten,
Maarten
Jan Benning
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 jun 2012, 19.36

Re: Fongers herenfiets 1937

Bericht door Jan Benning »

Hartelijk dank Maarten, dat lijkt me erg logisch (en had ik zelf moeten kunnen verzinnen.. :oops: )

groet,
Jan
Plaats reactie