xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Voor alle off-topic zaken.
Unionrijwielen

Re: Fietsen spuiten voor beginners

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.53, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef: Apart wel dat je andere middelen gebruikt voor ontvetten dan ik. Die zeep is grappig, maar ik dacht eigenlijk dat terpentine een beetje vettig was en dus niet mocht?
Ik gebruik altijd overal wasbenzine voor.
Maarten,
wasbenzine lijkt me inderdaad een goede keuze.
Zelf gebruik ik steeds Aceton (of soms synthetische tinner), dat is zover ik weet het meest zuivere product. Tijdens dat werk draag ik Nitril handschoenen omdat het Aceton door je huid tot in je bloed dringt (heb ik mij ooit horen vertellen).
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Mensen,

Als ik iets wil ontvetten dan doe ik het ook altijd met wasbenzine.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik al een tijdje last heb van 'hechtingsproblematiek'.
De krasvastheid van de acryllaat lak is niet bijzonder en daarom heeft iemand alkyd aanbevolen. Weet iemand daar iets van?
Er werd geopperd dat de blanke lak veel harder en krasvaster is dan de kleurlak en daarom altijd als laatste gebruikt moet worden.

Het gaat nu over twee dingetjes. Waarmee ontvetten of hoe de ondergrond voorbehandelen (en eventueel nog, welke primer?) en de vraag wat beter is acryl of alkyd?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J_H_L_

Bericht door J_H_L_ »

Ik heb onlangs op mijn transportfiets de Hammerite reeks toegepast:
- Strippen met Metaalstripper
(was jammer geld aangezien de beschadigde originele lak er niet mee af ging...)
- met de Haakse-slijper+ staalborstelkop de overige lak en roest verwijderd.
(Had ik meteen moeten doen...)
- Ontvetten met Metaalontvetter
- Gronden/Primer met NR1 Anti-Roest grondverf
- Afgelakt met 2 lagen Metaallak (zijdeglans)

Redelijk makkelijk te verwerken, wel met in achtneming van de tijden/temperaturen. En telkens nieuwe kwarsten want die verdunner is asociaal duur :o
Het was niet mijn bedoeling de fiets nieuwe te laten lijken met een superstrakke laklaag. Dat krijg je (of in ieder geval ik) hier ook niet mee voor elkaar.
Verdere nadelen van Hammerite:
is niet goed te combineren met andere lakken/laksystemen en heeft een heeeeeeeele lange uithardingstijd. Ik heb gehoord 10 weken. Na 3 weken beschadigd het iig nog heel erg snel.

Voor de critici: De fiets was heel lelijk met goedkope hamerslagverf onder gesmeerd en de originel lak was in belabberde staat, dus moest er wel af.
M.v.g. JHL
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi JHL,

Die Hammerite lijkt een haat liefde relatie te onderhouden bij liefhebbers van oud fietsen.
Omdat ik te veel negatieve reacties heb gelezen ben ik voorzichtig geworden.
Hoe lang zit het er nu bij jou op?
En hoe sterk is de lak?
Heb je er foto's van? Of kun je die maken en hier plaatsen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
J_H_L_

Bericht door J_H_L_ »

Zit er nu net 6 weken op het frame en een week of 3 op de overige onderdelen. Ik ben net weer begonnen met opbouwen van de fiets en merk wel dat de lak op het frame al beduidend harder is dan op de overige delen. Dus het zal nog wel een tijdje nodig hebben voor die weer als fiets ingezet kan worden.
Ik heb er geen slechte ervaringen mee maar dit is de eerste keer dat ik er een fiets mee gedaan heb. Ik vind de sterkte van die knikkerbussen en aanverwanten niet sterk genoeg voor een gebruiksvoorwerp als de fiets. Bij bovenstaande had ik een beter gevoel maar de praktijk moet nog uitwijzen of het verstandig was of dat ik volgend jaar opnieuw kan beginnen :mrgreen:

Als de fiets weer in elkaar zit zal ik er een paar foto's van maken.
M.v.g. JHL
asterduc

Bericht door asterduc »

Fotomaan schreef: Het gaat nu over twee dingetjes. Waarmee ontvetten of hoe de ondergrond voorbehandelen (en eventueel nog, welke primer?) en de vraag wat beter is acryl of alkyd?
Charles,
zover ik het begrijp is alleen zuivere thinner en acetone volledig vetvrij, maar ik kan daar wel fout in zijn.

Afbranden is ook een manier om resten te laten verdwijnen. Hoedanook moet er toch nog met een ontvetter of dergelijke overgegaan worden om de roet te verwijderen.

Welke lak is het sterkst?
volgens mij is dat een 2-komponenten lak of een harshoudende lak. Maar alkyd is wel eenvoudiger aan te brengen en glanst denk ik ook dieper.

Hamerite ben ik geen voorstander van, ik vermijd het zelfs in mijn werkplaats omdat mij is verteld dat er siliconen inzit en dat wil je niet in de buurt van lakwerk hebben.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

en de vraag wat beter is acryl of alkyd?[/quote]

Maar alkyd is wel eenvoudiger aan te brengen en glanst denk ik ook dieper.

Er is hier een verfhandel waar ze alkyd ook in een spuitbus kunnen stoppen.
Alle soorten en merken kan daarin dus dat ga ik maar eens verkennen.

Anders kan ik mijn compressor nog eens aanspreken en een verfpistool aanschaffen.
Maar daar kijk ik een beetje tegenop i.v.m. het meerwerk. Schoonmaken en zo.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
maartenB

Bericht door maartenB »

Mijn ervaring: Hammerite is peperduur, de lak blijft zacht, het heeft geen enkele roestvertragende werking als je het over roest smeert. Maar het grootste probleem: doordat het op kunststofbasis is kun je het niet behoorlijk opschuren, zodra je iets te hard gaat smelt het en trekt het draden. Verschrikkelijk spul.

En Charles: ik heb mijn compressor niet meer, maar nog wel het spuitpistool. Altijd trouw schoongemaakt met thinner. Dus als je eens aandrang voelt: be my guest. Ik heb ook nog een spuitmasker met gasfilter in het mondstuk.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Unionrijwielen

Bericht door Unionrijwielen »

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Unionrijwielen op 15 nov 2012, 22.53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie