Pagina 2 van 3
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 4 aug 2019, 17.14
door maartenB
Gazelle begon halverwege jaren 50 met sptbordneus, preciezer kan ik het niet zeggen.
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 12.10
door australman
Hallo Hans,
Ik heb precies dezelfde fiets.De mijne heeft framenummer34939 en heeft in de balhoofdbuis twee gaatjes voor het balhoofdplaatje h.o.h.58mm.
Een foto van deze fiets staat ergens in de categorie 'hoe oud is deze fiets',bericht van 20 november 2013.
groet,(ook)Hans
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 14.27
door hansvdw
Hoi Hans,
De afstand tussen de gaatjes is bij mij 61 mm. Geen idee of deze er altijd gezeten hebben, op het balhoofd zijn ook nog resten van een transfer te zien - maar dat kan natuurlijk ook een restant zijn van een sticker die daar ooit voor de aardigheid is opgeplakt. Moeilijk verhaal hoor, dit soort fietsen dateren met weinig aanknopingspunten.
Heb je toevallig een foto van het framenummer? Misschien is daar enige gelijkenis.
Groet, Hans
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 14.42
door australman
Hoi,
Hier een foto van mijn framenummer.
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 15.00
door hansvdw
Dat is wel dezelfde plek en die 9 komt overeen (jammer dat er niet meer cijfers gelijk zijn). De lug lijkt ook dezelfde.
Hopelijk weet iemand meer. Het is waarschijnlijk een klein (grossiers)merk, met deze lage framenummers. Magneet is het in elk geval niet. Een long shot is dat Batavus kort na de oorlog framenummers van 5 cijfers gebruikte. Verder zie ik echter geen overeenkomsten. Het kettingwiel op mijn fiets werd weliswaar ook door Batavus gebruikt, maar geen idee of het een origineel kettingwiel is en het is niet bepaald een exclusief model. Ik kom er ook niet achter of Batavus zo’n stafiets in het assortiment heeft gehad.
Groet,
Hans
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 15.05
door australman
Hoi ,
Op de onderzijde van de bracket huls is ook nog een nummer ingeslagen.
Hans
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 15.24
door hansvdw
Bij mij helaas niets te bekennen daar...
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 20.35
door fietshobbyist
Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑3 aug 2019, 14.57
Ja, dat is wat ik met mijn beperkte kennis ervan weet. Het ontwerp kruisframe waarbij de achterste bovenbuis halverwege de onderbuis uitkomt was vanaf 1932 tot rond 1940 eigendom van Magneet. Bij Magneet liepen de twee buizen van voor naar beneden dan wel parallel.
In de AZOR collectie van 2019, waarbij je frame-en-spatborden-met-kleur kiest bij je onderdelenpakket, bevindt zich het frame "Workmen".
Het is ongeveer gelijk aan het door u genoemde Magneet model.
Het lijkt me dat dit type frame bedoelt is voor, als je er een volgepakte bagagedrager achterop hebt, je dan toch relatief makkelijk op kunt stappen door met je been binnendoor te gaan, terwijl je toch een tamelijk stijf, transportfiets-achtig frame hebt.
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 11 aug 2019, 21.46
door hansvdw
Klopt Werner, dat is bij de transportmodellen een voordeel.
Voor wat betreft de gewone modellen: Magneet bedacht dit in 1932 als 'stafiets', waarmee je in het drukker wordende stadsverkeer van de jaren 30 gemakkelijker uit de voeten kon. Als je moest wachten, kon je gaan staan zonder hinder te hebben van de bovenhuis. Misschien een oplossing voor een niet bestaand probleem, maar dat was de gedachte.
Groet, Hans
Re: Stafiets met knik in staande achtervork
Geplaatst: 12 aug 2019, 17.55
door hansvdw
Volgens rijwiel.net heeft Batavus een dergelijk frame gebouwd. En het framenummer 18109 zou dus in de naoorlogse jaren door Batavus gehanteerd kunnen zijn.
Heeft iemand wellicht een Batavus van kort na de oorlog? Ik zou graag weten of op die fiets de afstand tussen de gaatjes voor het balhoofdplaatje 61 mm bedraagt. Dat zou weer een indicatie kunnen zijn.
Groet,
Hans