Transportfiets met D-nummer: Burgers of geen Burgers?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Transportfiets met D-nummer: Burgers of geen Burgers?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De term dienst-rijwiel werd in de jaren '20 tot 1926 gebruikt. Vanaf 1927 wordt de term transport-rijwiel gebruikt. Van 1921 tot en met 1928 hadden Burgers transportfietsen een mohawk frame. Dus deze fiets is zeker van na 1928. Voor 1921 zou in theorie ook nog kunnen, maar die kans is zeer klein. Vanaf 1929 tot eind jaren '30 veranderd het model vrijwel niet, met uitzondering van de voordrager, die extra dwars stangen erbij krijgt, en bij het zadel veranderd de onderbrug.

Wat typisch is, is het hoog opgebogen stuur. Dat komt wel bij meerdere merken voor, maar klopt wel met jouw fiets zo te zien. Verder zijn er geen specifieke kenmerken die ik goed kan vergelijken om hem te dateren en de identificatie als Burgers verder te bevestigen. Wel dat het balhoofd een strop heeft, wat je bij na-oorlogse Burgers transportfietsen niet ziet, maar wel ook in de prijscouranten uit de jaren '30. Het is in ieder geval jammer dat alle kenmerkende onderdelen ontbreken die typisch zijn voor een Burgers transportfiets uit de jaren '30. Maar in ieder geval is de strop een aanwijzing dat het een een vooroorlogs exemplaar zou kunnen zijn. De Burgers transportfietsen die ik ken komen uit de jaren '50 (zie bijvoorbeeld: https://www.transportfiets.net/2019/10/ ... -uit-1953/ ), en hebben niet zo'n strop. Dat zou dan de eerste vooroorlogse Burgers transportfiets zijn die ik ken, en dat kan helpen om er meer te identificeren.
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Hoi Theo en Jeroen ( en een ieder die het wat boeit 😉) . Ik ben toch aan het demonteren geslagen . Trapas heeft geen merktekens , cups ook niet . Achtervork is gewoon plat , niet gesoldeerd dus . Is glaswerk wat je zag denk ik . Stuur is een zelfmaaksel Jeroen ..... Kettingblad is belasting de crank . Achternaaf is een nieuwere f&s met een oudere remhevel , niet te dateren dus . Hij heeft toch een balhoofd plaatje gehad , gaatjes afstand is ,46 mm. Voor en achterwiel 622 . Zelf dacht ik zowiso jaren 50 , maar wellicht komt er ooit nog 1 met deze nummercode te voorschijn!
Bijlagen
20200122_135123-1548x2064.jpg
20200122_135131-1548x2064.jpg
20200122_140809-1548x2064.jpg
20200122_141239-1548x2064.jpg
20200122_144715-1548x2064.jpg
20200122_155323-1548x2064.jpg
20200122_155359-1548x2064.jpg
TheodK

Bericht door TheodK »

Dat geeft al wat meer duidelijkheid. De ring om het stuur zat op Burgers fietsen uit de periode na eind jaren 30. die lijkt me er later opgezet. Gezien de gaatjes voor het balhoofdplaatje dus geen Burgers.

Balhoofdplaatje met 46 mm gaatjes afstand: ik heb even bij mijn balhoofdplaatjes gekeken. Gruno en Batavus uit de jaren 50 hebben die afstand. maar er kunnen er best meer zijn.

het tandwiel lijkt later op de 5 poot van de crank gelast. dus knutselwerk. De hele fiets lijkt veel aan geknutseld te zijn.

De framenummer systematiek van Batavus is nogal onduidelijk volgens het dateringsboekje. maar er komen wel letters in voor. Wellicht een Batavus? van Gruno is vrijwel niets bekend over de framenummers.

blijft lastig bij deze fiets.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Jeroen Zuiderwijk

Nog aanvullend: Burgers transportfietsen uit de jaren '50 die ik ken hebben niet zo'n ring. Ik dacht dat het een strop was, zoals op jaren '30 Burgers transportfietsen gebruikt werd, maar dat is het dus niet.

De trapas is opvallend. De enige andere transportfiets die ik ken met BSA type trapas zonder klembouten, maar met borgring op de cups is een Juncker, als ik het me goed herinner uit eind jaren '40. Dat is een van de laatste transportfietsen die ik ken die nog met een BSA type trapas was uitgevoerd. Maar een Juncker is deze fiets zeer zeker niet. Op oudere transportfietsen met BSA type trapas zitten altijd klembouten of spietjes om de cups vast te zetten. Op na-oorlogse transportfietsen worden BSA type trapassen nagenoeg niet meer gebruikt.
Jeroen Zuiderwijk

Nog een vraagje, is die as op de crank verbinding 15,8mm dik, of dikker (bijvoorbeeld 17,5mm)?
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Hoi Jeroen . De trapas is 17 mm ( kan ook 17,5 zijn maar iig niet minder ! Groeten Peter
Jeroen Zuiderwijk

Dat is vrij bijzonder. De enige andere transportfiets die ik ken met zo'n trapas in die dikte is mijn Magneet stafiets uit 1934-35. Bijna altijd zijn BSA trapassen bij transportfietsen 15.8mm dik. Van Magneet weet ik dat die trapas maar enkele jaren werdt toegepast. Tot rond 1930 was dat nog de standaard dikte, 15.8mm en in 1938 was Magneet over op Thompson assen (tenzij ze meerdere opties tegelijk hebben gebruikt). Wees heel zuinig op die as en cups, want een vervanging vinden is vrijwel onmogelijk.
Plaats reactie