Waar waren we ook al weer gebleven. De laatste tijd wat meer tijd om te restaureren. Je gaat wat minder makkelijk de hort op dus dat is gunstig voor het verloop van de Premier safety.
Ik heb de achtervelg weer tot een geheel gelast. Ook onderweg in het originele stuk nog reparaties uitgevoerd. Dat gaat vrij probleemloos omdat de velg naar het midden toe steeds dikker wordt. Je laswerk heeft dus een stevige basis.

- laswerk aan de velg
Omdat ik de spaken opnieuw wilde gebruiken (42 van de 50 uiteindelijk) moest ik de koppen er zijdelings van af slijpen. Dus als het ware de diameter aan de kop reduceren tot spaak-steel diameter. Zodoende houd je de originele lengte en door er later een opgeboord verzonken M4 boutkopje op te solderen krijg je weer een spaak met sterkte en de juiste lengte.

- gesoldeerde kop
Wel heel veel werk. Al die spaken recht maken-afschuren-vernikkelen is echt een vervelend karwei.
Ik heb na wat richten (vooral met de hamer) de velg zo gekregen dat je nauwelijks nog de overgangen ziet. Een kleine rimpeling in de overgangen tussen oud en nieuw stuk velg. Verrassend eigenlijk.
Vandaag het voorwiel afgebouwd zodat ik de fiets eens als geheel op haar wielen kon aanschouwen. Zelf een stukje door de tuin gefietst...
Ik heb de voornaaf opgebouwd uit een stalen middendeel met cups uit een oude Simplex naaf en daaromheen zitten de spaakflenzen. Normaal is dat een geheel maar hier heb ik ze los (klemmend)laten zitten .De spaken trekken de flens toch naar binnen. Mocht het nodig zijn dan kan je nog bij de cups komen op deze manier.

- naafje in wording
Alles weer lekker laten roesten en vernikkeld. De spaken van het voorwiel kwamen uit de velg . Dat was een 30 inch wiel van een bloemenkarretje of zo iets dergelijks. Ook heel oud en met een crescent vorm. De 40 gaten heb ik dicht gelast en 30 stuks zijn er weer voor in de plaats gekomen.
Valt me steeds op dat het boren van een gat op een eerdere las (bij sommige spaken komt dat zo uit) de zaak heel hard is geworden.
Alsof de las koolstof uit de omgeving heeft opgenomen.

- samengestelde spaak van het voorwiel
Super om de fiets nu als een heel ding te kunnen aanschouwen.
Ik zag daarbij dat de voorvork nog iets kan hebben ze staat nog een beetje terug al zit dat waarschijnlijk in de stuurbuis.
Het onderste stuurlager staat iets scheef tov het frame. Even zo de kroon van de vork.
Als ik dat verander dan zal de vlotheid van het model iets groter worden.
Nu nog werk aan het stuur zadel en rem. De opening voor de rem door de lamphaak zit eigenlijk wat te ver naar voor. Een fout in de uitvoering.
Ik ga nog kijken wat ik daar mee ga doen. Het liefste zo dat de rem wel goed werkt maar de fout wel zichtbaar blijft.
Maw niet mooier maken dan het is. Die vroege fietsen zitten vaak vol met dit soort foutjes. Ik denk dat het te maken heeft met de werkomstandigheden. Lange dagen ,slecht licht ,veel herrie etc. 1887 Ook kinderarbeid was heel gewoon in die dagen.
Groeten,
Maarten