Kruisframe - welk merk is dit?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Maarten Waarlé

Re: Kruisframe - welk merk is dit?

Bericht door Maarten Waarlé »

Het ziet er echt goed uit Thijs.

Ik herken geen merk. Soms is de vorkkroon een herkenningspunt maar deze is wel mooi en robust maar ik ken `m niet.
Dat geldt ook voor de balhoofdcups. Uitzonderlijk model met die randen.
Is het stuur er een zonder expander? Dus met een klem strop zo als de Engelsen en Fongers lang hebben gehad?

Groeten,
Maarten
thijsschuitman

Bericht door thijsschuitman »

Maarten Waarlé schreef: 6 apr 2020, 20.58 Het ziet er echt goed uit Thijs.

Ik herken geen merk. Soms is de vorkkroon een herkenningspunt maar deze is wel mooi en robust maar ik ken `m niet.
Dat geldt ook voor de balhoofdcups. Uitzonderlijk model met die randen.
Is het stuur er een zonder expander? Dus met een klem strop zo als de Engelsen en Fongers lang hebben gehad?

Groeten,
Maarten
Ik heb het stuur nog niet eraf gehaald, het leek me handig geen vette vingers op het frame te krijgen voordat de blanke lak erover heen ging. Dit is denk ik de strop die je bedoelt? Hier staat helaas geen merk in geschreven:

Afbeelding

Afbeelding
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, dat is inderdaad en strop. Als het goed is zal het stuur boven op geen bout hebben zitten maar wordt het dus geklemd met die strop.
Dat is vooral een Engelse wijze van stuurbevestiging en stamt nog uit de safety tijd.

Wat me opvalt is dat de schroefdraad van de vorkbuis erg ver uit steekt en schuin is afgezaagd.
Dat lange stuk wat nog boven de strop uit steekt kan betekenen dat het van een andere fiets afkomt ,de vork of dat er een dikke gegoten lamphaak op heeft gestaan. Enkele merken hadden dat. Het schuin afgezaagde uiteinde is geen fabriekswerk daar doen ze dat netjes recht.
Dus het lijkt op een vervangende vork die iemand op maat heeft willen zagen. Anderzijds is de vork kroon niet een van een reparatie vork.
Die zijn meestal minder nadrukkelijk van vorm en wat goedkoop vormgegeven. Dat kan ik van deze vork niet direct zeggen.
Blijft een beetje een raadsel ,deze fiets. Wel een mooi ding van te maken !

Groeten,
Maarten
thijsschuitman

Bericht door thijsschuitman »

Dank voor je antwoord Maarten! Inderdaad apart hoe die schuin is afgesneden. Ik houd jullie op de hoogte hoe de fiets gaat worden!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 7 apr 2020, 18.16 Ja, dat is inderdaad en strop. Als het goed is zal het stuur boven op geen bout hebben zitten maar wordt het dus geklemd met die strop.
Dat is vooral een Engelse wijze van stuurbevestiging en stamt nog uit de safety tijd.

Wat me opvalt is dat de schroefdraad van de vorkbuis erg ver uit steekt en schuin is afgezaagd.
Dat lange stuk wat nog boven de strop uit steekt kan betekenen dat het van een andere fiets afkomt ,de vork of dat er een dikke gegoten lamphaak op heeft gestaan. Enkele merken hadden dat. Het schuin afgezaagde uiteinde is geen fabriekswerk daar doen ze dat netjes recht.
Als de insnijdingen voor de headclip er een beetje fabrieksmatig uitzien zal de vork er toch wel bijhoren. Kan natuurlijk ook een steun voor een rek opgezeten hebben
/Marten
Plaats reactie