even voorstellen...
Re: even voorstellen...
wow die Mercier is ook leuk en.. daar zie ik ook wat herkenningspuntjes:
* de manier waarop de remkabel naar achteren loopt
* de bovenzijde van de voorvork en dan met name hoe de poten van de vork vast zitten aan het verbindende deel; dat deel met de M.
Hoop toch te ontdekken wat het ooit was. Als het een Mercier is, gaat ie roze worden, net als waar Poulidor ooit op rondreed
Toch wel gek dat de meeste die ik vinden kan 24 inch zijn. De binnenbanden van mijn exemplaar zijn echt 22 inchers.
* de manier waarop de remkabel naar achteren loopt
* de bovenzijde van de voorvork en dan met name hoe de poten van de vork vast zitten aan het verbindende deel; dat deel met de M.
Hoop toch te ontdekken wat het ooit was. Als het een Mercier is, gaat ie roze worden, net als waar Poulidor ooit op rondreed
Toch wel gek dat de meeste die ik vinden kan 24 inch zijn. De binnenbanden van mijn exemplaar zijn echt 22 inchers.
Re: even voorstellen...
zal van de week eens wat foto's maken...
Re: even voorstellen...
Die kabelgeleiding en vorkkroon waren voor mij ook de aanleiding om die foto er maar even bij te plaatsen. Naast dat ik die kleine racefietsjes ook gewoon schattig vind.cork_81 schreef: ↑30 aug 2021, 21.38 wow die Mercier is ook leuk en.. daar zie ik ook wat herkenningspuntjes:
* de manier waarop de remkabel naar achteren loopt
* de bovenzijde van de voorvork en dan met name hoe de poten van de vork vast zitten aan het verbindende deel; dat deel met de M.
Hoop toch te ontdekken wat het ooit was. Als het een Mercier is, gaat ie roze worden, net als waar Poulidor ooit op rondreed
Toch wel gek dat de meeste die ik vinden kan 24 inch zijn. De binnenbanden van mijn exemplaar zijn echt 22 inchers.
Wielmaat van die mini-Mercier is trouwens 500A.
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: even voorstellen...
Leuk al die kleine racefietsjes
Ik had er ook nog bijna een meegenomen uit Frankrijk (ben er een aantal tegengekomen deze vakantie), maar ik had alweer twee 'gewone' fietsen gekocht (een racefiets uit de jaren 40 en een sportfiets uit 39 ), dus ik heb er toch maar van afgezien
Die remgreepjes zijn erg mooi. Lijken veel op de bebolux remgrepen die Peugeot ook op de px10 monteerde rond 1960.
De bandjes zijn typisch Frans, qua profiel. Het merk is overigens Hutchinson.
Wat de wielmaat betreft zou het kunnen dat de wielen een keer vervangen zijn. Er is heel veel ruimte in de voorvork en de voorrem staat op z'n allerlaagst... Dus iets grotere wielen zou wellicht mooier passen.
Veel plezier met opknappen Wel lastig om die kinderfietsjes aan een merk te verbinden. Ze zijn meestal volkomen anders dan de gewone fietsen...
Ik had er ook nog bijna een meegenomen uit Frankrijk (ben er een aantal tegengekomen deze vakantie), maar ik had alweer twee 'gewone' fietsen gekocht (een racefiets uit de jaren 40 en een sportfiets uit 39 ), dus ik heb er toch maar van afgezien
Die remgreepjes zijn erg mooi. Lijken veel op de bebolux remgrepen die Peugeot ook op de px10 monteerde rond 1960.
De bandjes zijn typisch Frans, qua profiel. Het merk is overigens Hutchinson.
Wat de wielmaat betreft zou het kunnen dat de wielen een keer vervangen zijn. Er is heel veel ruimte in de voorvork en de voorrem staat op z'n allerlaagst... Dus iets grotere wielen zou wellicht mooier passen.
Veel plezier met opknappen Wel lastig om die kinderfietsjes aan een merk te verbinden. Ze zijn meestal volkomen anders dan de gewone fietsen...
Re: even voorstellen...
Pics or it didn't happen.Cyclissimo schreef: ↑1 sep 2021, 21.13 (...) ik had alweer twee 'gewone' fietsen gekocht (een racefiets uit de jaren 40 en een sportfiets uit 39 ), dus ik heb er toch maar van afgezien (...)
Re: even voorstellen...
even een foto (niet schrikken )
De voorvork is nu al een stuk verder naar voren toe gezet. De band liep eerst bijna tegen de diagonale framebuis aan.
De knal oranje kleur is er op geklodderd, net als dat het chromewerk van een mooie laag matgrijs voorzien is.
Ik ben nu vooral aan het puzzelen wat het eigenlijk ooit was en hoe oud het is. De wielen hebben namelijk van die vleugelmoeren en hebben katoenen touwen met daarover een soort plastic achtige afdekking als velglint. De originele kleur is creme en als ik voorzichtig schuur zie ik rode en zwarte lijntjes en pinstripes. Ook de witte trappers zijn ernstig oud volgens mij. Tot slot zitten er remblokken op waarvan het bevestigingspunt boven het blok zit, met een soort oogje zeg maar.
Ik schuur aankomend weekend eens rustig verder in de hoop er achter te komen.
De voorvork is nu al een stuk verder naar voren toe gezet. De band liep eerst bijna tegen de diagonale framebuis aan.
De knal oranje kleur is er op geklodderd, net als dat het chromewerk van een mooie laag matgrijs voorzien is.
Ik ben nu vooral aan het puzzelen wat het eigenlijk ooit was en hoe oud het is. De wielen hebben namelijk van die vleugelmoeren en hebben katoenen touwen met daarover een soort plastic achtige afdekking als velglint. De originele kleur is creme en als ik voorzichtig schuur zie ik rode en zwarte lijntjes en pinstripes. Ook de witte trappers zijn ernstig oud volgens mij. Tot slot zitten er remblokken op waarvan het bevestigingspunt boven het blok zit, met een soort oogje zeg maar.
Ik schuur aankomend weekend eens rustig verder in de hoop er achter te komen.
Re: even voorstellen...
Dank je voor de update. Leuk!
Die voorvork heeft nog ietsje meer aanmoediging nodig, maar zo te zien moet je die - als het probleem alleen in de vorkscheden zit - wel weer netjes recht kunnen krijgen.
Die remblokjes ken ik. Die werden/worden gebruikt wanneer de remhoeven nét te kort of te lang zijn om goed bij de velgen te geraken. Altijd fijn om een setje van te hebben als je veel aan oude fietsen sleutelt.
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
Die voorvork heeft nog ietsje meer aanmoediging nodig, maar zo te zien moet je die - als het probleem alleen in de vorkscheden zit - wel weer netjes recht kunnen krijgen.
Die remblokjes ken ik. Die werden/worden gebruikt wanneer de remhoeven nét te kort of te lang zijn om goed bij de velgen te geraken. Altijd fijn om een setje van te hebben als je veel aan oude fietsen sleutelt.
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
Re: even voorstellen...
Bedankt voor je feedback. Zelf was ik best redelijk tevreden met mijn eerste terugbuig poging.
Er zat echt een flinke slinger in beide voorpoten en die is er nu nagenoeg uit. Vervolgens was het nog wel even prutsen voordat het wiel weer tussen de vork paste maar dat wil ook en het wiel staat nu ook weer vrij recht onder het balhoofd.
Het hoofddoel is daarmee bereikt, want je kunt nu weer trappen en sturen. daarvoor kwam je met je voeten tegen het voorwiel als je trapte en stuurde.
Maar ik ben erg benieuwd of er nog tips zijn om de vork verder te fatsoeneren, omdat ik nog geen goed voorbeeld heb kunnen vinden. Ik kan me voorstellen dat de vork in één lijn met het balhoofd moet staan. Mijn vrouw vond het opvallend dat de voorvork aan de onderzijde nog zover naar voren buigt en gokte dat deze wat verder terug moesten staan. De oogjes van het spatbord staan nu ook wat lager dan de vorkeinden (plaats waar de wielnaaf in valt). Als ik die terug zou buiten dan verklein ik echter weer de afstand tussen het wiel en de trapas.
Dus als iemand daar tips en trucs voor heeft, dan hoor ik die graag!
Vanavond ga ik (als het lukt) verder de oranje laag afschuren om te bekijken of ik een merk/type terug kan vinden.
Erg geinig om te doen. Voel me een soort archeoloog
Er zat echt een flinke slinger in beide voorpoten en die is er nu nagenoeg uit. Vervolgens was het nog wel even prutsen voordat het wiel weer tussen de vork paste maar dat wil ook en het wiel staat nu ook weer vrij recht onder het balhoofd.
Het hoofddoel is daarmee bereikt, want je kunt nu weer trappen en sturen. daarvoor kwam je met je voeten tegen het voorwiel als je trapte en stuurde.
Maar ik ben erg benieuwd of er nog tips zijn om de vork verder te fatsoeneren, omdat ik nog geen goed voorbeeld heb kunnen vinden. Ik kan me voorstellen dat de vork in één lijn met het balhoofd moet staan. Mijn vrouw vond het opvallend dat de voorvork aan de onderzijde nog zover naar voren buigt en gokte dat deze wat verder terug moesten staan. De oogjes van het spatbord staan nu ook wat lager dan de vorkeinden (plaats waar de wielnaaf in valt). Als ik die terug zou buiten dan verklein ik echter weer de afstand tussen het wiel en de trapas.
Dus als iemand daar tips en trucs voor heeft, dan hoor ik die graag!
Vanavond ga ik (als het lukt) verder de oranje laag afschuren om te bekijken of ik een merk/type terug kan vinden.
Erg geinig om te doen. Voel me een soort archeoloog
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: even voorstellen...
Ha ha. Ja.. een beetje off topic.. maar hierbij dannon-fixie schreef: ↑1 sep 2021, 21.59Pics or it didn't happen.Cyclissimo schreef: ↑1 sep 2021, 21.13 (...) ik had alweer twee 'gewone' fietsen gekocht (een racefiets uit de jaren 40 en een sportfiets uit 39 ), dus ik heb er toch maar van afgezien (...)
-
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: even voorstellen...
Ha ha. Ja, dat is altijd een van de leukste momenten met een onbekende, overgeschilderde fiets... Nu maar hopen dat je wat leesbaars tegenkomt. Zou zomaar jaren 50-60 kunnen zijn. Dat BMX zadel moet wel even voor leer worden vervangen alleen