Intussen heb ik het grote wiel van de Matchless weer compleet weten te krijgen.
Zo was het gesteld met de spaken:

- oude spaken
Een hele klus met die spaken. deze keer heb ik gewerkt met messing spaak koppen en schroefdraad.
De schroefdraad is M 2,5 mm en de kopjes heb ik kunnen draaien door een wisselplaatje met schuine kant op de draaibank te gebruiken als afsteekbeiteltje.
Daarmee ontstond telkens een kegeltje en hield ik een plat vlak aan de staf voor het volgende kegeltje.
Natuurlijk wel steeds M2,5 er in gemaakt voor het afsteken. En dat 60 X...

- met de schroefdraad en de kopjes

- op lengte maken

- wieltje spaken

- wiel klaar
Uiteraard ging het niet in een keer goed en bleken de spaken net te lang. Ik heb er per spaak wat draad bij gesneden.
Ik wil de draad niet meer zien uitsteken uit de naaf en dan komt het precies. Dus niet zoals bij deze fiets:

- foto Maarten Bokslag
Singers en de vroege Matchless fietsen hebben altijd de crankspieën aan de zelfde kant er in gestoken zitten.

- spieën vanuit een kant
Ik vond dat altijd vreemd maar nu blijkt dat de cranks gewoon het zelfde van vorm zijn zoals de vroegere cranks met kopse spie.
Dus gewoon één soort crank (niet een rechtse en een linkse dus ) met een haaks op de crank staand spievlak.
Met spievlakken op de as in een vlak staan de cranks gewoon in een lijn. Met een 20e eeuw toerfiets kun je dat niet doen. Dan staan, als je de spieën vanaf een kant er in zet de cranks altijd op ''5 minuten voor 6 '' (volgens de wijzers van de klok) of wel: niet in een lijn.
Belangrijk verschil is dat daar de de spievlakken niet haaks op de crank staan waardoor je dat krijgt.
Na het uitlijnen heb ik nog even gekeken of een rode band beter zou staan.

- rood

- creme
Uiteindelijk maar gekozen voor een witte. Ik weet gewoon niet wat origineel de uitvoering was.
Coventry Machinist Co had in die jaren rode banden en een oud rubbertje op de Matchless was ook rood maar ja of dat voldoende bewijs is..
Voorlopig maar even zo dus.
Wel aardig om de verschillende Matchless fietsen bij elkaar te zien. Het verschil in maatvoering valt op (54 inch naast 50 inch) . Meer dan bij een lage en hoge toerfiets . Eigenlijk zou je ze in alle maten moeten verzamelen... Dat zou er raar uitzien.

- 54 inch en 50 inch
Wat ook op valt is dat de vorkhoek van de kleine wat groter is. Mogelijk een wijziging in het eerste jaar?
Groeten,
Maarten