De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: De Fongers van Hendrik Willem van Loon

Bericht door Maarten Waarlé »

Dat moet kloppen Marten,
Boven aan de foto staat de naam Ilse Bing, Paris 1933.

Ilse Bing was een beroemd Duitse fotograaf die in het interbellum beroemdheid verwierf met fotografie en
door Hendrik Willem van Loon ook gepromoot werd in Amerika.

Zie https://www.vam.ac.uk/articles/ilse-bing-life-and-work voor haar levensgeschiedenis.

Omdat van Loon haar blijkbaar kende en geholpen heeft kan het best zijn dat hij het is die op de foto staat. Temeer omdat het om een Nederlands vliegveld gaat, Schiphol. Maar echt 100% duidelijk is het wat mij betreft niet.
Maarten Waarlé

Vorig weekend maar eens in Veere gaan kijken.
Verrassende tentoonstelling over Hendrik Willem van Loon.
DSC09959.JPG
DSC09950.JPG
Ik kan het echt aanraden. Wat een creatieve sociaal bevlogen schrijver-tekenaar.
Ik kreeg na contact met de vrouw die de tentoonstelling zo smaakvol heeft opgebouwd
nog een foto van van Loon met Fongers fiets toegestuurd.
HW van Loon met zijn fiets, Kaai Veere (2).jpg
De foto is genomen voor zijn huis in Veere . Het huis met de naam de Houttuyn aan de kade in Veere.
Ik heb er mijn fiets ook even neer gezet,. Je ziet aan de poort dat het om de zelfde locatie gaat.
his original living home ''de Houttuin''.JPG
Opvallend vind ik de ronde type aanduiding onder aan het achterspatbord. Het is wel bekend van het voorste stuk van het voorspatbord maar blijkbaar zat het dus ook achteraan. Toevallig heb ik een rijwiel uit het zelfde jaar staan . Een Fongers CCG en dus met eerste soort B als merkje.
DSC09982.JPG
De fiets van van Loon zal een eerste soort C hebben staan in het tekentje.
En blijkbaar een gezondheidszadel origineel.
Het verhaal gaat dat van Loon zijn Fongers door iedereen die er op paste en een fiets nodig had er op liet rijden. Een soort witte fietsen plan avant la lettre volgens de samenstelster van de tentoonstelling.
Past wel zeer goed bij het karakter van van Loon. Mensenvriend.

Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé

De fiets van Willem Hendrik van Loon was in bezit van nazaten van de man in Canada maar intussen is ze Nederland.
Mij is gevraagd om de fiets weer fatsoenlijk in elkaar te zetten wat ik natuurlijk graag doe.
P1030092.JPG
P1030092.JPG (257.77 KiB) 675 keer bekeken
Doordat de fiets jaren buiten Nederland is geweest en al die tijd maar weinig is gebruikt zijn nagenoeg alle originele onderdelen bewaard gebleven.
Geen revisie in de fabriek of wit achterspatbord of jaren 70 reflectors in de wielen.
P1030115.JPG
P1030115.JPG (315.82 KiB) 675 keer bekeken
P1030098.JPG
P1030098.JPG (197.12 KiB) 675 keer bekeken
P1030099.JPG
P1030099.JPG (205.88 KiB) 675 keer bekeken
Wat ik super gaaf vind is dat de kettingkast nog bij de fiets aanwezig is. In heel slechte staat maar wel origineel. De bevestiging aan de nok op de liggende achtervork is nog zoals het bedoeld was. Niet achter de ketting door zoals ik zelf wel eens gemaakt heb maar met een slinger van de voorkant van de kast naar achter. Heel typisch.
P1030094.JPG
P1030094.JPG (222.33 KiB) 675 keer bekeken
P1030112.JPG
P1030112.JPG (270.73 KiB) 675 keer bekeken
P1030113.JPG
P1030113.JPG (262.84 KiB) 675 keer bekeken
P1030114.JPG
P1030114.JPG (371.2 KiB) 675 keer bekeken
Bijzonder is dat het transfer op de kettingkast hier ook reclame voor maakt. ''Ketting trommel met onwrikbare bevestiging''
P1030095.JPG
P1030095.JPG (286.47 KiB) 675 keer bekeken
De drukknopen hebben ook Fongers opschrift en de sluiting achter aan de binnenkant is ook heel anders uitgevoerd dan wat ik ooit gezien heb.
Deze kettingkast doet me beseffen dat de overgebleven kettingkasten met Fongers opschrift in de meeste gevallen van latere datum is.
Deze specifieke uitvoering heb ik nog niet eerder gezien.

Uiteindelijk komt de fiets in het museum te staan en ik heb daarvoor nog een onderdelen vraag.
Er zouden namelijk beter oude witte banden op staan. Nu zijn de banden zwart ,nieuw en van Aziatische makelij.
De ventielen zijn van Amerikaanse makelij (een autoventiel).
Wat ik voor de fiets zoek zijn oude maar redelijke witte banden van Vredestein of ander Nederlands merk (mogen aardig kaal zijn) en nieuwe binnenbanden met kort ventiel.
Dit laatste omdat we willen voorkomen dat de fiets binnen de kortste keren met platte banden in het museum staat.
Als een van jullie denkt , dat heb ik nog wel liggen dan hoor ik het graag. Het is voor het museum maar het hoeft niet voor niets.

Groeten,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Zeker een fraai exemplaar met een hele geschiedenis. Bijzonder van Fongers uit die tijd vind ik de aangesoldeerde bevestigingsnokken voor de kettingkast, zodat hij niet kan draaien of schuiven.

Succes met de restauratie!
Sportief fietsend!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,
Wat een prachtige fiets weer!
Die binnenbanden met kort ventiel heb ik voor jou.
Die kan ik volgende week wel even komen brengen.
Maandagochtend zou mij goed uitkomen. Dan moet ik toch rijden.
Laat maar weten.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé

Charles, Dat is super!
Ik had al mijn hoop op je gevestigd omdat ik de doosjes van je op de laatste beurs had zien liggen.
Komende maandag ochtend ben ik naar Maarten Bokslag in Tilburg.
Aan jou wat je het liefste doet. Dat ik het ophaal vroeg in de middag of dat je bij mij komt kijken later op de dag.
Of nog een andere dag/tijdstip ,ook goed.
Groeten,
Maarten
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 16 nov 2024, 10.41) en nieuwe binnenbanden met kort ventiel.
De klassieke inschroefventielen kun je eenvoudig in een nieuwe binnenband overzetten. Het ingevulcaniseerde ventiel van de nieuwe band even heetstoken en het laat keurig los
/Marten
JasperA

Bericht door JasperA »

Smullen weer dit verhaal! Inclusief nieuwe inzichten.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Mooi bewaard gebleven, dit gerepatrieerde rijwiel!
Bijzonder is inderdaad de kettingkast. Als ik het goed zie is hij van echt leer; dat verklaart waarschijnlijk de bijzondere, zwaardere sluiting aan de achterkant en het bijzondere (voor Fongers nogal overdadige) transfer. De meerprijs voor de lederen kast bedroeg in 1928 10 gulden (de fiets zelf kostte fl. 144).
Op mijn CCG 1929 zit een imitatielederen kast met dezelfde Fongers drukknopen, maar met het bescheiden lettertransfer in het midden en de gebruikelijke U-sluiting aan de onderzijde van de achterkant.
Deze kast is vast goed te restaureren!

Groet, Jos
Maarten Waarlé

Ha, ja ik had al het idee dat jouw CCG haar originele kast zou kunnen hebben.
Bij de fiets van van Loon is het toch ook kunstleder. canvas met lak. Ik dacht eerst ook aan leder maar duidelijk bij nader onderzoek zijn de draadjes te zien.
Ik ga het repareren zoals een schilderij opnieuw bedoekt werd of zoals ze nu nog de ''strip lining'' doen.
Dat is het verstevigen met een extra canvas rand om de spijkerrand van een schilderij weer te kunnen opspannen op een frame.
De lijm is een speciale thermoplastische kunststof en te koop bij Labschop.
In feite is zo`n kettingkast en het opspannen zeer goed vergelijkbaar met een schilderij .
''Landschap bij donkere nacht'' zullen we maar zeggen.
Plaats reactie