Vaak is dat ook gewoon om de produktie goedkoper te maken. Losneembaar betekent meer onderdelen = duurder. Maar het is wel een ellendige ontwikkeling. Bij mijn laptop is een toets stuk. Ik had een vervangend toetsenbord gekocht, en dacht die even om te wisselen. Laptop is niet uit elkaar te halen zonder slopen. De onderdelen zitten namelijk niet meer met schroefjes vast, maar vastgesmolten. Er is gelukkig wel een wetgeving "recht op reparatie" in ontwikkeling.Enfield schreef: ↑14 dec 2022, 13.53 ik werk al een tijdje in het lokale repaircafé en het is werkelijk hallucinant welke truuken producenten verzinnen om toestellen (ook fietsonderdelen) moeilijk of onherstelbaar te maken, gewoon omdat je ze niet meer open kan maken zonder de hele boel in stukken te breken. Laats een dure dimbare LED-leeslamp, volledig en onlosmakelijk in elkaar gekleefd. Enkel de aan uit knop was stuk, maar niet uit te krijgen. Heb ze meegekregen van de eigenares en mits wat zagen en solderen, heb ik nu een prefecte bijverlichting boven mijn werkbank. Maar niet meer echt design...
En in dezelfde grootte-orde: via repaircafé mogen we bij een lokale metaalophaler in de fietscontainer snuisteren. Vooral fietsen uit leeggehaalde stallingplaatsen van Gent. Verbijsterend wat daar van degelijke éénvoudig herstelbare fietsen in terecht komt...
Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1800
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Reeds 15 jaar geleden hebben we eens een stagiair en motor/aandrijving van een scootmobiel uit elkaar laten en uitzoeken waar deze aandrijving op stuk liep. Daar zat toen al een tussen tandwielen in de aandrijving die van zulke slechte kwaliteit plastic was dat het niet anders als bedoeld was om kapot te gaan. En dat is alleen maar erger geworden.
Iemand al eens een €4,95 trapas van een moderne fiets in zijn handen gehad? Met van die plastic cups.
Maar is die mooie oude kwaliteit niet de basis van onze fietsen hobby?
Iemand al eens een €4,95 trapas van een moderne fiets in zijn handen gehad? Met van die plastic cups.
Maar is die mooie oude kwaliteit niet de basis van onze fietsen hobby?
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Hallo allen,
Ik ben nieuw op dit forum. Überhaupt voor t eerst deelnemer op een forum Sinds gister geregistreerd omdat ik dit fraaie betoog tegenkwam op mijn zoektocht naar informatie over het aansluiten van een dynamo op een ouderwetse fietslamp.
Doordat ik zelf weer altijd goedwerkend licht heb sinds dat mijn fiets een dynamo heeft, wilde ik ook op de fiets van mijn dochter een lamp met dynamo installeren. Via de dorpsapp kreeg ik een ouderwetse voorlamp. De dynamo die ik kreeg was verroest en draaide ondanks wat smeren met olie niet (weet niet of dat zo kan eigenlijk).
MAAR…. Ik ben geen echte fietsklusser en het is me nog niet gelukt om de -inmiddels nieuw gekochte- dynamo en de oude verlichting werkend te krijgen.
Nu vermoed ik dat dat komt doordat bij de nieuwe dynamo misschien een plus en een min draad geplaatst moet worden?? terwijl bij de oude fietslamp het frame als aarde dienst deed/ doet… ??
Weet iemand of het zou moeten kunnen lukken om deze beide onderdelen werkend te krijgen (in de zin dat er ook echt daadwerkelijk licht uit de voorlamp schijnt)? Of moet ik ofwel een oude dynamo erbij zoeken ofwel een nieuwerwetsere lamp (met wel een lampje dat op een stroomdraadje werkt ipv batterijen) erbij zoeken?
Alvast bedankt voor evt reactie
M vr gr Astrid
Ik ben nieuw op dit forum. Überhaupt voor t eerst deelnemer op een forum Sinds gister geregistreerd omdat ik dit fraaie betoog tegenkwam op mijn zoektocht naar informatie over het aansluiten van een dynamo op een ouderwetse fietslamp.
Doordat ik zelf weer altijd goedwerkend licht heb sinds dat mijn fiets een dynamo heeft, wilde ik ook op de fiets van mijn dochter een lamp met dynamo installeren. Via de dorpsapp kreeg ik een ouderwetse voorlamp. De dynamo die ik kreeg was verroest en draaide ondanks wat smeren met olie niet (weet niet of dat zo kan eigenlijk).
MAAR…. Ik ben geen echte fietsklusser en het is me nog niet gelukt om de -inmiddels nieuw gekochte- dynamo en de oude verlichting werkend te krijgen.
Nu vermoed ik dat dat komt doordat bij de nieuwe dynamo misschien een plus en een min draad geplaatst moet worden?? terwijl bij de oude fietslamp het frame als aarde dienst deed/ doet… ??
Weet iemand of het zou moeten kunnen lukken om deze beide onderdelen werkend te krijgen (in de zin dat er ook echt daadwerkelijk licht uit de voorlamp schijnt)? Of moet ik ofwel een oude dynamo erbij zoeken ofwel een nieuwerwetsere lamp (met wel een lampje dat op een stroomdraadje werkt ipv batterijen) erbij zoeken?
Alvast bedankt voor evt reactie
M vr gr Astrid
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
bij banddynamo's is het gebruikelijk dat ze geen retourdraad nodig hebben, mits alle componenten goed geaard zijn. De koplamp moet dus niet met een plastic beugel gemonteerd zijn, en de boutverbindingen niet te roestig. Als de dynamo meerdere aansluitingen heeft moet je wel de goede hebben voor het draadje, is meestal gemerkt met een bliksemschicht of een plus in een rondje. Het aardeteken is een omgekeerde kerstboom.Fiets13 schreef: ↑31 okt 2023, 21.36 Hallo allen,
Ik ben nieuw op dit forum. Überhaupt voor t eerst deelnemer op een forum Sinds gister geregistreerd omdat ik dit fraaie betoog tegenkwam op mijn zoektocht naar informatie over het aansluiten van een dynamo op een ouderwetse fietslamp.
Doordat ik zelf weer altijd goedwerkend licht heb sinds dat mijn fiets een dynamo heeft, wilde ik ook op de fiets van mijn dochter een lamp met dynamo installeren. Via de dorpsapp kreeg ik een ouderwetse voorlamp. De dynamo die ik kreeg was verroest en draaide ondanks wat smeren met olie niet (weet niet of dat zo kan eigenlijk).
MAAR…. Ik ben geen echte fietsklusser en het is me nog niet gelukt om de -inmiddels nieuw gekochte- dynamo en de oude verlichting werkend te krijgen.
Nu vermoed ik dat dat komt doordat bij de nieuwe dynamo misschien een plus en een min draad geplaatst moet worden?? terwijl bij de oude fietslamp het frame als aarde dienst deed/ doet… ??
Zorg dat de draad goed gestript is en inderdaad contact maakt met metaal, dat is bij fietsverlichting niet vanzelfsprekend. Als je ook een achterlicht had aangesloten koppel je dat eerst los bij de dynamo, dan sluit je uit dat de storing komt omdat die draad doorgeschuurd is of op de verkeerde aansluiting van het achterlicht zit. Het fietslampje moet het natuurlijk ook nog doen, en contact maken met het inwendige van de koplamp .
Zo'n ouderwetse platte 4.5V batterij met twee lippen was ook heel handig om alles mee te testen, maar die zal je in een modern huishouden wel niet meer tegenkomen
/Marten
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Dank je Marten. Ik ga het in het weekend nog een keer proberen!
Misschien dat een buurman -met een wat minder modern huishouden- het soort batterij nog wel heeft
Misschien dat een buurman -met een wat minder modern huishouden- het soort batterij nog wel heeft
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Vroeger gebruikte ik ook zo'n platte batterij om te testen, maar nu gebruik ik een oude oplader waar ik het stekkertje heb afgeknipt. Met de twee draadjes kan je dan prima de verlichting testen.
groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Let dan wel even op de afgegeven spanning, tot 7.5V is prima, maar je moet niet overdrijven. AC of DC maakt in dit geval (geen LED verlichting) niet uit
/Marten
- austral man
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 16 sep 2022, 19.12
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Ja,handig waren die platte batterijen.Kon je met je tong checken of er nog prik in zat,
Hans
Hans
- fietshobbyist
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
De stroom moet 'rond';
Heen, vanaf de dynamo via de draad naar het lampje - naar het metalen puntje achterop en dan het gloeidraadje.
Terug, vanaf de zijkant van het lampje - schroefdraad of glad met twee puntjes - via de fitting van de lamp en het ijzer van de fiets weer terug naar de dynamo. Een stroomkring.
Als er ergens een slechte verbinding zit - een draadbreuk of een slechte verbinding in de retour door roest of speling - dan is er geen of slecht licht.
Ik had zelf eens een knipperende koplamp die met klinknagels op een steun zat - met speling. Het heeft lang geduurd voordat ik die oorzaak ontdekte. Een spijkertje ertussen geslagen en het knipperen was eindelijk over ...
Groet,
Werner
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 3 nov 2023, 19.41, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Hoe een ouderwetse dynamo kan inspireren.
Als je het echt (bijna) storingsvrij wil hebben, doe je het met tweelingdraad over de volle lengte.
Niet helemaal origineel dan, dat geef ik toe.
Dirk
Niet helemaal origineel dan, dat geef ik toe.
Dirk