Bijzonder frame - Flardinga A. Heijblom Vlaardingen
Re: Bijzonder frame - Flardinga A. Heijblom Vlaardingen
In het voorjaar heb ik dit frame van Jasper over mogen nemen.
Ik heb in de loop van de hobby tijd geleerd eerst een paar maanden te wachten voordat ik begin met restaureren .
Zodat ik geen dingen doe waar ik later spijt van krijg, zo ook dit Frame .
Ik heb besloten de lak voorlopig te poetsen , het is niet heel mooi en ook niet origineel, maar nu heeft hij nog transfers van de fietsenmaker er op zitten.
dat vind ik toch leuker dan een opnieuw gespoten frame zonder enig merk er op.
een balhoofdplaatje van Vialle is een onmogelijke opgaaf laat staan transfers van dit merk.
Ik heb vandaag de trapas er uitgehaald en kom een opmerkelijk smeer systeem tegen, een holle as tot vlak voor de kogelloop
en dan een gaatje door geboord dus de vetspuit op de kopse kant en het komt er vlak bij de kogels uit. Daarna het afsluitboutje er weer in.
word vervolgd.
Ik heb in de loop van de hobby tijd geleerd eerst een paar maanden te wachten voordat ik begin met restaureren .
Zodat ik geen dingen doe waar ik later spijt van krijg, zo ook dit Frame .
Ik heb besloten de lak voorlopig te poetsen , het is niet heel mooi en ook niet origineel, maar nu heeft hij nog transfers van de fietsenmaker er op zitten.
dat vind ik toch leuker dan een opnieuw gespoten frame zonder enig merk er op.
een balhoofdplaatje van Vialle is een onmogelijke opgaaf laat staan transfers van dit merk.
Ik heb vandaag de trapas er uitgehaald en kom een opmerkelijk smeer systeem tegen, een holle as tot vlak voor de kogelloop
en dan een gaatje door geboord dus de vetspuit op de kopse kant en het komt er vlak bij de kogels uit. Daarna het afsluitboutje er weer in.
word vervolgd.
- Bijlagen
-
- IMG_6496.JPG (182.79 KiB) 1839 keer bekeken
-
- IMG_6495.JPG (198.88 KiB) 1839 keer bekeken
Ik sleutel al heel lang aan oude fietsen, maar dit heb ik nog nooit gezien. Leuk en interessant!
Sportief fietsend!
-
En een gat boren in de zwaarst belaste doorsnede van een op buiging en torsie belaste as is niet zonder risico. Daarom zal het wel zeldzaam zijn gebleven
/Marten
kijk hier voor een top restauratie van zo een fiets
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=1326
https://forum.tontonvelo.com/viewtopic.php?t=1326
Die restoratie ken ik Kris, Maar dat is nou precies wat ik niet wil.
hij heeft wel het geluk van het balhoofdplaatje voor de rest is het een nieuwstaat restauratie.
met een door een letterzetter geschilderde merknaam op het frame.
Maar bedankt voor de link
hij heeft wel het geluk van het balhoofdplaatje voor de rest is het een nieuwstaat restauratie.
met een door een letterzetter geschilderde merknaam op het frame.
Maar bedankt voor de link
Dat is ook mijn idee marten . De fiets is van einde jaren 20 dan verwacht je dat niet meer.
ik heb een Franse Hoge bi uit 1878, die heeft het op de glijlager achternaaf dat is nog begrijpelijk
ik heb een Franse Hoge bi uit 1878, die heeft het op de glijlager achternaaf dat is nog begrijpelijk
Theo mijn Crecent safety heeft ook z’on smeer opening in de trapas.
Nol. voor 1900 heb ik het wel meer gezien, maar na 1900 had ik het nog niet eerder gezien.
Plaats eens een foto
Plaats eens een foto
Hier is de gevraagde afbeelding van de Crecent smeer nippel
inderdaad Nol Leuk en vernuftig.
Zijn er nog meer forum leden met zo een smeer systeem op zijn fiets?
Zijn er nog meer forum leden met zo een smeer systeem op zijn fiets?