Die Fongers is dan wel rechtop, maar kijk eens naar de fietsen op dit filmpje A Trip Down Market Street, 1906 San Francisco: https://www.youtube.com/watch?v=8Q5Nur642BUjrietveld schreef: ↑2 jun 2023, 21.47 OK, niemand vindt de nieuwe fiets mooi.
Ik permitteer me (glad ijs...) toch een paar opmerkingen in de vergelijkende sfeer:
- hoewel de basisbouw van beide fietsen in de kern identiek is, heeft de nieuwe fiets een veel betere zithouding c.q. ergonomie. Dat komt niet omdat het toevallig een pedelec is, maar omdat een grotere afstand tussen zadel en stuur en een lager geplaatst stuur tot veel minder luchtweerstand leidt (en op heel veel nieuwere fietsen wordt toegepast)
Een uitgestrektere zitposite was er al vrij snel toen we de hoge bi achter ons gelaten hadden
banden zijn ontegenzeggelijk veel betrouwbaarder geworden, maar of een moderne band meer veercomfort heeft valt in veel gevallen te betwijfelen: de gemiddelde consument (of zijn fietsenmaker) geven toch erg vaak de voorkeur aan antilek banden met het massieve banden gevoel
- hoewel de oude fiets een damesmodel is zou ook de vergelijking met het herenmodel van 1900 qua framestijfheid ruim in het voordeel uitvallen van de nieuwe fiets; dat geldt ook voor de stijfheid van de wielen. Alles is lichter en toch minder wiebelig, waardoor er met rijden en trappen minder krachtverlies is dan bij de klassieke stalen toerframes.
- als het over wegligging en veercomfort van de banden gaat is de vergelijking natuurlijk ook duidelijk
en in de 50-60-er jaren stapte iedereen van de fiets over op brommer of auto, dat was ook vooruitgang
- over de vraag welke fiets de betere remmen heeft hoeven we het ook niet te hebben
- over kleur valt niet te twisten; Fongers leverde in 1897 ook al witte en rode fietsen (waarvan je moest houden)
Wat mij bij presentaties steeds weer opvalt is dat veel mensen verbaasd zijn dat de fiets al 125 jaar dezelfde basistechniek heeft; het was gewoon een heel goede en slimme uitvinding, die in de kern onveranderd is gebleven. Fietsen rond 1900 gebeurde rechtop zittend met een gang van hooguit 15 km per uur, waardoor er andere eisen aan frame en uitrusting werden gesteld dan nu.
Je kunt natuurlijk stellen dat het allemaal verderfelijke nieuwlichterij is, die snellere en ondersteunde fietsen, maar inmiddels is wel driekwart van de verkochte fietsen zo uitgevoerd.
Die nieuwe fiets fietst ongetwijfeld belazerd, maar gelukkig zit er een dikke motor op ter compensatie
Vooruitgang is gelukkig niet tegen te houden; de nieuwe fiets rijdt geweldig, maar de oude op zijn/haar manier ook. Eigenlijk moet je deze twee fietsen ook niet naast elkaar zetten...
groet, Jos

Ik vindt vooruitgang prima, maar dan wel graag alleen als het een verbetering is, en niet alleen maar een verandering.