Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 682
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Bericht door marco verbaant »

Vraagje aan (o.a.) de heren transportfiets-liefhebbers. De allereerste foto die ik plaatste van mijn fiets in dit berichtje, is er een van de trapas. Klopt het dat deze van het Thompson principe is? Zo ja, kent de sluitmoer ervan linkse draad?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Bericht door Fotomaan »

marco verbaant schreef: 26 mei 2024, 22.31 Vraagje aan (o.a.) de heren transportfiets-liefhebbers. De allereerste foto die ik plaatste van mijn fiets in dit berichtje, is er een van de trapas. Klopt het dat deze van het Thompson principe is? Zo ja, kent de sluitmoer ervan linkse draad?
Ja, dat is een typische Thompson as.
De borgmoer en de koon hebben inderdaad linkse draad.
De kogels die Gazelle gebruikte hebben de maat 9/32”
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 682
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Bericht door marco verbaant »

Dankjewel Fotomaan, ik vermoedde dat al. Nog één vraagje toch. Ondanks dat ik de Husqvarna remnaaf helemaal uiteen heb gehaald, is de werking niet veel significant beter dan voor die tijd. Is dat gebruikelijk voor die oude remnaven op die oude en zware transportfietsen? Het duurt even voordat zo'n gevaarte is gestopt. Als mijn racefietsen snelle kano's zijn dan is de transportfiets een olietanker zo lijkt het.... :D
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het remvermogen van een remnaaf is wat beperkt te meer omdat je maar op een wiel remt, maar de juiste smering maakt heel veel uit. Ik ken de Husqvarna naaf niet, maar de remmantel lijkt me vergelijkbaar met een Torpedo naaf. Daarbij is de juiste smering cruciaal voor het remvermogen. Als je remmantelvet (zie: https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... -tube-45g/) aanbrengt tussen de remmantel en huls, en voorkomt dat dunne olie voor de overige delen (buiten de kogellagers) zich gaat mengen met de remmantelvet, dan maakt dat een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 682
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Transportfiets Gazelle 1949/1950.

Bericht door marco verbaant »

Als liefhebber van ranke klassieker oud staelen racefietsen; rijdt, stuurt en remt deze loeizware transportfiets als een ehh…. olietanker :D
Ben al aardig op gang geraakt met het opknappen, maar na de eerste echte testrit is toch de conclusie gekomen dat ikzelf deze fiets niet echt ga gebruiken. Voor en achterassen zijn uit elkaar geweest en na schoonmaken etc weer gemonteerd. Ondanks dat de Husqvarna remnaaf er nog aardig compleet en origineel uitziet vind ik de remwerking onder de maat. Er zijn wat kleine onderdeeltjes vervangen, maar er zijn nog wat kleine klusjes die moeten worden afgemaakt. Afstellen Thompson trapas, pedalen (het zijn twee verschillende met speling).

Qua uiterlijk heb ik de gehele fiets ontdaan van roest en behandeld met gekookte lijnolie, om de authenticiteit te waarborgen. Daar is de fiets aardig van opgeknapt, zonder af te doen aan authenticiteit.
Het zadel heb ik geheel uiteen gehaald en weer in elkaar gezet. Het leren zadeldek is door de jaren flink gekrompen en heb ik niet meer geheel alle klinknagels mee kunnen geven. Maar met wat kunstgrepen heb ik er toch nog een lekker zittend zadel van kunnen maken.
Het Roelewiel zwaar stalen voorrek is verhoogd voor vervoer volumineuze vracht, mogelijk hooibaal o.i.d.
De achterband is nog vrij authentiek, vóór heb ik er noodzakelijkerwijs een (té) nieuwe voorband opgezet.
De velglinten waren totaal vergaan en heb ik vervangen.
De handvaten zijn robuust maar van veel later, net als de door mij gemonteerde luide ding-dong bel.
De wielen per stuk wegen al zo’n ruim vier kilo per stuk. Achter mist er één spaak.
Stalen kettingkast, framehoogte 58 cm.
Plaats reactie