Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Safety trapas, cups, lagers foto's gevraagd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

ThomasMCfly schreef: 5 jun 2024, 17.06 Dag Maarten Waarlé,

Als ik het goed begrepen heb werkt mijn safety helemaal niet met inslag cups. De bus die onderaan zit is 1 geheel.
Dat zou alleen kunnen als het trapashuis geheel gehard staal is. Dat lijkt me niet logisch. Normaal zijn die altijd van zacht staal, met ingeperste of ingeschroefde cups van gehard staal. Zacht staal kan niet de hoge contact druk van de kogels opvangen. Ik heb geen ervaring met safety's, maar ik zou verwachten dat hier cups in zouden moeten zitten, maar dan zonder flens zoals bij latere Thompson trapassen. Omdat de behuizing een diameter stap heeft, rusten de cups daarop (zoals bij een voornaaf), en dus is een flens niet nodig om de cup te positioneren. Zoiets dus:
IMG_1916.JPG
IMG_1916.JPG (177.96 KiB) 2199 keer bekeken
ThomasMCfly

Bericht door ThomasMCfly »

Bedankt Jeroen voor de verduidelijking. Het klinkt eigenlijk wel logisch. Het is voor mij mijn eerste Safety en ik dacht dat alles anders zou werken van techniek. Maar eigenlijk is alles zeer herkenbaar.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Thomas,
Je zou de huidige trapas er eens uit moeten halen om een goed beeld te krijgen.
Er zijn inderdaad ook safety`s geweest met inslag cups of cups die van buiten af op een middenbuisje werden gestoken.
Eigenlijk is zowat iedere variant denkbaar wel eens voorbij gekomen.
Ik heb even in mijn foto`s moeten zoeken naar de variant met vaste lagerschalen die een geheel vormen met de bus.
Bij deze:
004 (1024x768).jpg
004 (1024x768).jpg (183.83 KiB) 2164 keer bekeken
DSC00328.JPG
DSC00328.JPG (201.06 KiB) 2164 keer bekeken
De bovenste foto met roestige kogels is van m`n Singer uit 1889-90 en de onderste foto is een kort trapasje uit een Coventry Machinist club ''kangaroo'' type fiets die ik eens open heb gehad. Daar is goed te zien dat de lagerschaal een geheel vormt met de hele bracket.
Dat was overigens een prachtig fietsje (en de Singer niet minder ).
Het komt vaak voor dat de geharde lagers een geheel vormde met de bus al weten we het in jouw geval pas als je de boel hebt oven gemaakt. Ook goed om een beter beeld te vormen van het tandwiel en de cranks. deze laatste zijn duidelijk nagemaakt maar mogelijk zijn ze nog te transformeren naar een beter ogend model.
Dat gaat aan voor de gehele restauratie. Sommige delen zijn misschien nog te gebruiken. Kijk hoe ik begon met mijn CMC safety. Dat was niet heel veel meer dan jouw start positie. Punt is dat je bijna alles moet namaken en daar heb je echt machines en vaardigheid voor nodig.
Het verlengen van de trapas zoals Maarten beschrijft is bij gebrek aan een draaibank best een goede oplossing al zit je wel snel met een te krap gat in de bus tussen de lagerschalen. Dus eigenlijk zou je dan eerst van de trapas iets af moeten halen om een tussen buis met kleine diameter te kunnen plaatsen.
Daar is dan weer een draaibank voor nodig...
Groeten,
Maarten
veenofiets

Bericht door veenofiets »

Staat lekker in de mancave!
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... e-conditie

Of misschien het draai klusje uitbesteden.

Freek
theodorus

Bericht door theodorus »

IMG_6069.JPG
IMG_6069.JPG (253.13 KiB) 2137 keer bekeken
IMG_6067.JPG
IMG_6067.JPG (240.86 KiB) 2137 keer bekeken
Safety trapas met werk, overgehouden uit een losbandig leven.
De as is goed, conussen zijn zwaar in gesleten, tandwiel moet gelast.
Misschien heb je er wat aan voor deze safety ,dan mag je het hebben.
ThomasMCfly

Dag Maarten W,

Bedankt voor de duidelijke foto's. Kan je inderdaad mooi alles op zien. Ik heb al zeg ik het zelf toch wel een mooi uitgeruste werkplaats inclusief draaibank. Wat mij tegenslaat is de ervaring. Maar dat kun je dan weer enkel verhelpen door te proberen. De safety is een project waar ik grondig mijn tijd zal voor nemen. Ik sta altijd open om nieuwe kennis op te doen. Het is niet dat ik geen ervaring heb... ik heb al verschillende fietsen gedaan maar nog nooit een oude safety.

Mijn eerste werk zal zijn dat ik alles eens demonteer. Dat ik en de andere leden hier op het forum eens een duidelijk beeld krijgen.

Ps de restauratie van je eerste Safety. Staat deze ook op het forum? Heb net even zitten scrollen door de verschillende paginas maar niet direct tegengekomen.

Groeten,
Thomas
ThomasMCfly

veenofiets schreef: 7 jun 2024, 20.00 Staat lekker in de mancave!
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... e-conditie

Of misschien het draai klusje uitbesteden.

Freek

Dag Freek,

Met zo een beest staat mijn mancave direct vol :lol:

Uitbesteden zou ik enkel doen als het mij zelf niet zou lukken.

Groeten,
Thomas
ThomasMCfly

theodorus schreef: 8 jun 2024, 10.19 IMG_6069.JPGIMG_6067.JPGSafety trapas met werk, overgehouden uit een losbandig leven.
De as is goed, conussen zijn zwaar in gesleten, tandwiel moet gelast.
Misschien heb je er wat aan voor deze safety ,dan mag je het hebben.
Dag Theodorus,

Daar heb ik zeker wat aan! Ik stuur u een berichtje.

Groeten,
Thomas
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Super van Theodorus. die trapas . Daar ga je waarschijnlijk een boel aan hebben.
Goed te lezen dat je een werkplaats hebt met draaibank etc. Dat maakt alles goed. Safety`s zijn qua techniek geheel na te maken.
Dat is geen punt.
De Singer safety met roestige kogels staat beschreven in Singer `s legacy alleen heb ik daar drie restauraties door elkaar beschreven. Een beetje verwarrend.
Eventueel ben je welkom voor verdere uitleg mocht het er zo van komen. Ik woon in Brabant niet ver van Theodorus.

Groeten,
Maarten
ThomasMCfly

Dag Maarten W,

Dat zou handig zijn als ik eens mag langskomen. Ik hou je op de hoogte Maarten!

Groeten,
Thomas
Plaats reactie