Peugeot sportfiets 1904

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Cyclissimo
Berichten: 613
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 6 okt 2024, 08.25 Dank!
Ik heb de fiets toch nog wat veranderd. oa de banden ,dat zijn nu old stock racebanden
Te gek. En wat een toewijding om een ketting smaller te maken....

Heel erg benieuwd waar je de banden gevonden hebt. Ik ben al jaren op zoek naar een set!
Maarten Waarlé
Berichten: 2474
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Cyclissimo,
Die banden dat is nog een verhaal van toevalligheden. Ik heb de banden onafhankelijk van elkaar gevonden op diverse beurzen. Eerst een en jaren later zag ik een band waarvan ik dacht ''die heb ik al een''. Er staat aan de zijkant in Nederlands RACE BAND en als ik het me goed herinner 28 x 1 1/4
Ze passen overigens net zo goed op een 622 velg ergens zit er een diep stuk in de band maar gezien de statische display is dat de komende tijd niet zo`n ramp. Maar om mee te fietsen is het op deze fiets niets. mogelijk dat een smallere velg beter werkt.

Ja Wim, oud roest inderdaad. Als ik terug kijk denk ik waar ben ik eigenlijk aan begonnen. kan wel zandstralen op m`n werk. Dat scheelt een hoop.
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 687
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door fietshobbyist »

Maarten Waarlé schreef: 6 okt 2024, 08.25 Dank!
Ik heb de fiets toch nog wat veranderd. oa de banden
Jammer, ik wilde net vragen wat dat voor mooie zwarte banden waren, met mooi profiel en zonder reflectie.
Maarten Waarlé
Berichten: 2474
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Maarten Waarlé »

Die zwarte zijn banden uit Indonesie maar hoe ik daar aan ben gekomen ben ik echt kwijt. Wel een typisch profiel. Niet een heel gebruikelijk patroon.
Waarschijnlijk gaan ze er ooit weer op als ik er mee wil fietsen. fietsen is een beetje zonde met die oude crème kleurige bandjes die ook niet helemaal goed passen.
Cyclissimo
Berichten: 613
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 6 okt 2024, 20.47 Hoi Cyclissimo,
Die banden dat is nog een verhaal van toevalligheden. Ik heb de banden onafhankelijk van elkaar gevonden op diverse beurzen. Eerst een en jaren later zag ik een band waarvan ik dacht ''die heb ik al een''. Er staat aan de zijkant in Nederlands RACE BAND en als ik het me goed herinner 28 x 1 1/4
Ze passen overigens net zo goed op een 622 velg ergens zit er een diep stuk in de band maar gezien de statische display is dat de komende tijd niet zo`n ramp. Maar om mee te fietsen is het op deze fiets niets. mogelijk dat een smallere velg beter werkt.
Wat leuk dat er zo toch een setje is ontstaan. Maar hoe kan het dat de banden op zowel 622 als 635 velg passen? Of is het een verkeerde aanname dat de Peugeot 700B velgen heeft? Met tubes kanmdat nog weleens, maar met draadbanden is de ijzeren draad in mijn ervaring wel heel maatgevend.
Ik zoek ze voor een fiets met 700B velgen, maar inderdaad een stuk smaller dan de 'gewone' Nederlandse maat die je bij die vroege franse fietsen nog wel ziet.
Heeft deze Peugeot overigens een bijzondere maat trapascups? Of gewoon 35mm. (Zie mijn Esper frame met 40 mm). Ik probeer er achter te komen in hoeverre dat courant was destijds om zo ook mijn kansen in te schatten er ooit een te vinden :? )
arnoldus
Berichten: 389
Lid geworden op: 7 mei 2013, 20.56

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door arnoldus »

Mooi werk Maarten! petje af voor jou :!:
Maarten Waarlé
Berichten: 2474
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank Nol, Het was een flinke klus moet ik zeggen.

Over de banden, Ik zie een typ fout van mij waardoor je de indruk krijgt dat de banden ook op 622 passen. Er moet staan ''passen niet zo goed op een 622 velg'' Het kan best zijn dat ze wel op een authentieke Franse smalle velg passen. Dat kunnen we over twee jaar uitproberen. Dan komt de fiets terug.

635 heb ik overigens wel in overweging gehad temeer ik twee Peugeot herenfietsen heb gehad met deze grote velgen maar alles wees er op dat er 622 in deze gezeten had. 635 zou trouwens wel even goed in het frame en vork passen.

De trapas cup is inderdaad groter. Ik kan het nu niet meer meten maar er zitten ook kogels in van 8 mm en de as zelf is meen ik ook dikker dan de gebruikelijke (in de buurt van) 16 mm.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 1035
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door JasperA »

Veel mooier in het echt dan op de foto! Dat geldt wel vaker merk ik. Hij staat er in ieder geval nog Maarten!
Bijlagen
IMG_2865.jpeg
IMG_2865.jpeg (806.25 KiB) 71 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Maarten Waarlé
Berichten: 2474
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, leuk Jasper. Ik had het zelf nog niet gezien!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Peugeot sportfiets 1904

Bericht door non-fixie »

Mooie fiets!

Des te jammerlijker dat de Fransen in de jaren daarna zo gekrompen zijn. :cry:
Plaats reactie