Presto Baanfiets Frame (Caballero??)
Re: Presto Baanfiets Frame (Caballero??)
In ieder geval Piet de Wit en Wim Schepers.
EDIT: Groene Leeuw is overigens niet de enige fietsenleverancier van Rokado geweest. Ook Rickert, De Gribaldy, Alan en Colnago worden genoemd.
Of Groene Leeuw officieel in de teamnaam voorkwam weet ik overigens niet zeker. Kan ook Meas Pils - Rokado geweest zijn.
EDIT: Groene Leeuw is overigens niet de enige fietsenleverancier van Rokado geweest. Ook Rickert, De Gribaldy, Alan en Colnago worden genoemd.
Of Groene Leeuw officieel in de teamnaam voorkwam weet ik overigens niet zeker. Kan ook Meas Pils - Rokado geweest zijn.
- marco verbaant
Inderdaad, die twee. Ik opteer meer voor de eerstgenoemde. Piet was aardig actief op de baan, Wim niet zo....

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
Ik ben ook eens even aan het speuren geweest op internet.
Maar denk dat beide genoemde renners in 74-75 al gestopt waren als profrenner.
Maar denk dat beide genoemde renners in 74-75 al gestopt waren als profrenner.
marco verbaant schreef: ↑21 sep 2024, 22.37Inderdaad, die twee. Ik opteer meer voor de eerstgenoemde. Piet was aardig actief op de baan, Wim niet zo....![]()
-
Vandaag ben ik nog wat aan het stoeien geweest met de verflagen op het frame.
Ik ontdekte dat onder de lichtbruine laag een roodbruine verflaag zit met daar weer onder een grijze grondlaag.
Komt de roodbruine laag volgens jullie overéén met die van de vroege kaders van de Caballero frames ?
Het zou dus kunnen dat hij later nog eens overgespoten is in de lichtbruine kleur.
Verder zit er onder de gele verf van het balhoofd een cremé kleurige verf dat zou overeen komen met die van Caballero.
Ik begin er voor mij zelf steeds meer van overtuigd te raken dat het om een originele teamfiets gaat maar bem er voor mij zelf nog niet overuit welke kleur bruin ik ga gebruiken bij de retauratie.
Eerst maar eens op zoek neer onderdelen zoals wielen en een baanfiets voorvork uit begin jaren 70.
Heeft iemand hier op het forum misschien nog wat liggen?
Dan houdt ik mij graag aanbevolen.
Ik ontdekte dat onder de lichtbruine laag een roodbruine verflaag zit met daar weer onder een grijze grondlaag.
Komt de roodbruine laag volgens jullie overéén met die van de vroege kaders van de Caballero frames ?
Het zou dus kunnen dat hij later nog eens overgespoten is in de lichtbruine kleur.
Verder zit er onder de gele verf van het balhoofd een cremé kleurige verf dat zou overeen komen met die van Caballero.
Ik begin er voor mij zelf steeds meer van overtuigd te raken dat het om een originele teamfiets gaat maar bem er voor mij zelf nog niet overuit welke kleur bruin ik ga gebruiken bij de retauratie.
Eerst maar eens op zoek neer onderdelen zoals wielen en een baanfiets voorvork uit begin jaren 70.
Heeft iemand hier op het forum misschien nog wat liggen?
Dan houdt ik mij graag aanbevolen.
- Bijlagen
-
- Presto roodbruin 2.jpg (394.38 KiB) 1623 keer bekeken
-
- Presto roodbruin 1.jpg (251.68 KiB) 1623 keer bekeken
- marco verbaant
de hele fiets was roodbruin (of later bij de amateurs lichtbruin) en een witte balhoofdbuis... 

Het profteam gebruikte de donkerder kleur en stopte na 1970, vanwege de veranderde tabaksreclameregels van de Tour de France. Het amateurteam ging nog een aantal jaren door, met een lichtere kleur bruin.
Het zou dus een ouder frame kunnen zijn dat later een keer herlakt is voor een van de amateurs.
Het zou dus een ouder frame kunnen zijn dat later een keer herlakt is voor een van de amateurs.
Wel een leuke puzzel. Welke Caballero-renner reed op deze fiets?
Tiemen Groen reed op RIH:
En Piet de Wit op Gazelle:
Tiemen Groen reed op RIH:
En Piet de Wit op Gazelle:
- marco verbaant
Ook in 1970 (het eerste en enige jaar) voor Caballero waren er al aangescherpte regels voor tabakseclame. Er mocht al niet meer uitsluitend voor rookwaar reclame gemaakt zijn. Vandaar de truc van Cabellero om de toevoeging Laurens (als zijnde de producent van de sigaretten) toen op de trui te zetten. Iets is er toen toch mogelijk niet goed gegaan, de eerste dagen reden de renners namelijk in hun eigen trui rond in plaats van die door de organisatie gemaakte exemplaren van Le Coq Sportif. In dat jaar 1970 reden alle renners met boordjes in hun nationale kleur, ongeacht de ploeg. Bij Caballero waren dat allemaal Nederlanders en dus rood-wit-blauw boordjes. Bij Mars-Flandria bijvoorbeeld had je rood-wit-blauwe boordjes (o.a. Zoetemelk, zijn eerste TdF) én Belgische zwart-geel-rood.non-fixie schreef: ↑22 sep 2024, 21.14 Het profteam gebruikte de donkerder kleur en stopte na 1970, vanwege de veranderde tabaksreclameregels van de Tour de France. Het amateurteam ging nog een aantal jaren door, met een lichtere kleur bruin.
Ik heb ingelijst nog een trui van die eerste dagen

- Bijlagen
-
- Caballero---Laurens-1970.jpg (94.84 KiB) 1564 keer bekeken
- marco verbaant

- Bijlagen
-
- caballero trui detail.jpg (263.09 KiB) 1563 keer bekeken
Mooi dat ingelijste shirt Marco en bedankt dat jij de leden zeer regelmatig van al die informatie voorziet. Soort van wandelende encyclopedie