Re: Lijst met bekende Gazelle rijwielen 1892 - 1919
Geplaatst: 20 okt 2024, 11.53
Iets met ‘herkennen’…Maarten Waarlé schreef: ↑20 okt 2024, 10.41 Jaren 30 Gazelle. Zie pomphaken , bagagedrager en tandblad

Iets met ‘herkennen’…Maarten Waarlé schreef: ↑20 okt 2024, 10.41 Jaren 30 Gazelle. Zie pomphaken , bagagedrager en tandblad
Gelukkig zijn er nog een paar herenmodellen die ik kan toevoegen.JasperA schreef: ↑19 okt 2024, 22.32 Top initiatief! Het geeft meteen een goed beeld van wat er zoal bekend is aan vroege Gazelle rijwielen en ik weet zeker dat het beschikbaar hebben van zo’n overzicht gaat bijdragen aan het lokaliseren van nog meer oudjes (hopelijk ook wat meer herenmodellen).
Ik herken wel de gedachte dat je van sommige fietsen maar hoopt dat ze gewoon nog ergens gekoesterd worden. Het lukt simpelweg niet om zicht te houden op alle pre-1920 fietsen, zeker als er een aantal toch overzees is gegaan. Digitale vastlegging is dan in ieder geval al mooi meegenomen.
Ik zou misschien overwegen om namen en toenamen van eigenaren achterwege te laten in de publieke lijst.
Qua Fongers rijwielen heb ik er tot en met 1919 in totaal 61 in beeld. Wat overigens toevalligerwijs ook de huidige leeftijd is van MaartenW weten we nu…31 van die 61 zijn zelfs pre-1910.
Precies!TheodK schreef: ↑20 okt 2024, 08.43 Wat een goed initiatief!
ik zou dat ook wel eens van Burgers willen maken. Alleen is het van dat merk jammer dat ze pas vanaf 1903 framenummer hebben ingeslagen. De fietsen van daarvoor zijn vaak moeilijk te herkennen of te dateren.
Ik denk dat er nog wel zo'n 20 of wellicht zelfs 30 boneshakers van Burgers zijn overgebleven. Die zijn goed te herkennen.
hoge bi's zijn erg moeilijk te herkennen, waarschijnlijk maar enkele.
safety's enkele.
wachtendonk vouwfietsen van ca. 1900 ca. 5
cardanfietsen van rond 1900 minstens 10
tandems van rond 1900 zeker twee
"gewone' fietsen van 1900 - 1920 is moeilijk in te schatten maar ik denk wat minder dan bij Fongers en Gazelle.
ik ben ook benieuwd hoeveel oude Simplex fietsen er nog zijn. Het zou mooi zijn als we van de "grote 4" (Burgers, Simplex, Fongers en Gazelle) een goed beeld gaan krijgen.
Geweldig, dat boek met de vroege framenummers en bedankt voor het aanbod!jancees schreef: ↑20 okt 2024, 09.52 De Gazelles van framenummer 83000 - 117129 kan ik opzoeken in het boek ‘rijwielnummers’ https://archief.gazelle.nl/detail.php?n ... d=15640084
Dan heb je net iets meer achtergrondinformatie.
Indien gewenst, kan ik de Gazelles uit deze lijst ook opnemen in onze Beeldbank zoals
https://archief.gazelle.nl/zoeken/groep ... nav_id=1-0
Voordeel is dat iedereen daar - via een annotatie - informatie aan kan toe laten voegen.
Mooi om mijn eigen ervaringen met een dergelijk overzicht bevestigd te zien Jeroen! Uiteindelijk dragen de overzichten significant bij aan het vinden en conserveren/restaureren van oud rijwielmateriaal en dienen ze zo een meer algemeen belang dan alleen een individueel verzamel belang.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑21 okt 2024, 09.09 Mooi zulke overzichtenIk heb dat ook uitgevoerd voor transportfietsen van voor 1930 (zie https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... voor-1930/), en sindsdien is het aantal bekende exemplaren drastisch toegenomen. Het helpt enorm ze te leren herkennen, en het jaagt ook de interesse aan om ze te vinden en conserveren/restaureren. Ooit hoop ik dat er nog eentje van voor 1920 opduikt.
Floris91 schreef: ↑23 okt 2024, 09.30 Fascinerende lijst! Mijn Gazelle mag hierin ook met zijn nummer wereldkundig gemaakt worden. het framenummer hiervan is 128812, er zit een Wipperman ketingwiel op uit 1917, geen Williams dus vanwege de eerste wereldoorlog. Hij is opgeknapte bij Gazelle met een beckson terugtrapnaaf rond 1950 waardoor er ook na-oorlogse spatborden bij op zijn gezet. Hij was van een generaal die in Indonesië heeft gezeten. Ik moet zijn boek nog eens lezen.
Jou Gazelle staat al in de lijst op de 1e pagina!Floris91 schreef: ↑23 okt 2024, 11.12
Fascinerende lijst! Mijn Gazelle mag hierin ook met zijn nummer wereldkundig gemaakt worden. het framenummer hiervan is 128812, er zit een Wipperman ketingwiel op uit 1917, geen Williams dus vanwege de eerste wereldoorlog. Hij is opgeknapte bij Gazelle met een beckson terugtrapnaaf rond 1950 waardoor er ook na-oorlogse spatborden bij op zijn gezet. Hij was van een generaal die in Indonesië heeft gezeten. Ik moet zijn boek nog eens lezen.
20241023_110651.jpg