Pagina 2 van 2

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 15 nov 2024, 22.05
door TonTon
non-fixie schreef: 15 nov 2024, 14.31 Leuke vondst!

Om een idee te krijgen van Martens als fietsfabrikant en de kwaliteit van de frames is dit interview met Eddy Martens wel aardig om te lezen:

https://www.klassiekeracefiets.info/fie ... /martelly/
Leuk artikel en een Martelly is dus een mooi product. Bedankt

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 15 nov 2024, 22.33
door TonTon
velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34
Ook bedankt voor de info Wiel en op de voorvork staat ook zo’n Columbus gravering, klopt dat wel? Mooi dat ik weet dat hij van rond 1980 is. Ik vind het een leuk fietsje voorveen leuke prijs en dat telt bij mij altijd het hoogst
De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
Bedankt Wiel, voor de duidelijke uitleg met de foto en zo weer wat wijzer geworden

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 12.00
door marco verbaant
velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34 De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving). Daar waar de grootste krachten op het frame terechtkwamen. Superbutted noemden ze dat bij Columbus... Lang niet bij alle typen buizen, alleen de SLX.

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 12.12
door velofilie
De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving). Daar waar de grootste krachten op het frame terechtkwamen. Superbutted noemden ze dat bij Columbus... Lang niet bij alle typen buizen, alleen de SLX.
In de SL buis van 1980 zat die versterking alleen in de binnenbalhooffdbuis. De SLX is een latere ontwikkeling.
Het is meer marketing als technische vooruitgang.

Groet, Wiel

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 12.31
door m-gineering
marco verbaant schreef: 16 nov 2024, 12.00
velofilie schreef: 15 nov 2024, 14.34 De buis zal inderdaad gewoon Columbus zijn.
Een van de kenmerken hiervan is de spiraalvormige versterking van de binnenbalhoofdbuis.
Dit is te zien en te voelen onder de vorkkroon.
De vorkkroon is niet van Columbus zelf , maar in hun opdracht gemaakt bij Microfusione Italiana.
Daar liet half Italie in die tijd zijn soldeerdelen maken, zoals de foto laat zien.

Groet, Wiel
De spiraalvorm zat volgens mij niet in de binnenbalhoofdbuis maar in de vier buizen bij de bracket (zo staat het ook in bijgaande omschrijving)
SLX/SPX hadden de ribbels in de drie hoofdbuizen en de liggende achtervorken. De spiraal in de binnenbalhoofdbuis heb je niet bij Gara of bij de inwendig ovale butted secties

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 13.12
door marco verbaant

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 13.21
door Durabo88
Allerlei technische truckjes om de zwaarst belaste delen van het frame sterker/stijver te krijgen. Ik volg deze discussie met interesse.

Re: Sjefke Janssen racefiets

Geplaatst: 16 nov 2024, 13.34
door marco verbaant
Dan mag in dit kader de Columbus SL Gilco tubing niet onvermeld blijven... :D