50 jaar geleden: de geboorte van de mountainbike
Re: 50 jaar geleden: de geboorte van de mountainbike
Mountainbikes uit de jaren 70 vallen zonder probleem binnen het 'bereik' van onze club. Ons domein zijn volgens de doelstelling fietsen ouder dan 40 jaar.
Groet,
Jos Rietveld
Voorzitter De Oude Fiets
Groet,
Jos Rietveld
Voorzitter De Oude Fiets
Hoi Marco, waar staat dat van die fietsen tot ca 1970? Dan kijk ik of ik dat aan kan passen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jullie zijn natuurlijk op de hoogte van het Moutain bike Museum in Arnhem ?.
moutainbikemuseum.nl .
moutainbikemuseum.nl .
-
70-er jaren is een beetje optimistisch, maar 82-83 kan dus nog net (dit is '83)
- Bijlagen
-
- IMG_0091.JPG (384.53 KiB) 21307 keer bekeken
/Marten
- marco verbaant
Op de site van de club onder het kopje "De club" en het pull-down menuutje "Over vereniging De Oude Fiets". Eerst staat er in de eerste alinea 1970 en verderop 1970-1980....

"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ik heb het idee dat de Mountainbike halverwege de jaren 80 in NL pas een beetje inkomst kwam.
In 1987 heb ik als 15 jarige mijn racefiets ingeruild voor een Raleigh instap modelletje ATB zoals ze toen nog heette.
De plaatselijke fietsenwinkel had heel slim een clubje opgericht om samen op Zondag ochtend het bos in te gaan.
Ik kan mee herinneren dat in de zomer een flink geslonken vennetje wel te nemen was maar de all terrain bike volledig kopje onder ging en toch weer boven kwam. Ik was 15! Mooie herinnering maar nog geen heimwee om een klassieke ATB te gaan restaureren.
In 1987 heb ik als 15 jarige mijn racefiets ingeruild voor een Raleigh instap modelletje ATB zoals ze toen nog heette.
De plaatselijke fietsenwinkel had heel slim een clubje opgericht om samen op Zondag ochtend het bos in te gaan.
Ik kan mee herinneren dat in de zomer een flink geslonken vennetje wel te nemen was maar de all terrain bike volledig kopje onder ging en toch weer boven kwam. Ik was 15! Mooie herinnering maar nog geen heimwee om een klassieke ATB te gaan restaureren.
Ik heb even in mijn oude folders gezocht. In de Giant folder van 1985 (ouder heb ik niet) staat de Giant Escaper achterin.
Bij Koga staan er in 1985 nog geen mountainbikes in de folder, in 1986 twee types.
Wanneer de Amerikaanse merken in NL met mountainbikes op de markt kwamen weet ik niet. Misschien weten ze dat in het mountainbikemuseum in Arnhem wel. Daar maar eens naartoe.
Bij Koga staan er in 1985 nog geen mountainbikes in de folder, in 1986 twee types.
Wanneer de Amerikaanse merken in NL met mountainbikes op de markt kwamen weet ik niet. Misschien weten ze dat in het mountainbikemuseum in Arnhem wel. Daar maar eens naartoe.
Veel ouder zijn ze er ook niet. Joe Breeze bouwde de eerste "purpose-built" mountainbike met de hand in 1977, maar de eerste productie-exemplaren kwamen pas in de jaren '80. Ik meen dat de Specialized Stumpjumper de eerste was in '82:
Muddy fox claimt de eerste te zijn geweest die de mountainbike in Europa introduceerde.
Daar heb ik destijds wel eens watertandend naar speciale crackelé lack naar staan kijken.
Er staat er eentje van in het Mountainbike museum. Wat overigens ook een eventlocatie is. Nieuwjaars bijeenkomst?
Daar heb ik destijds wel eens watertandend naar speciale crackelé lack naar staan kijken.
Er staat er eentje van in het Mountainbike museum. Wat overigens ook een eventlocatie is. Nieuwjaars bijeenkomst?