Pagina 3 van 3
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 6 mei 2025, 12.40
door marco verbaant
Wouterfietst schreef: ↑6 mei 2025, 12.16
Deze week komen ook mijn banden binnen.
Ik heb schakel- en rem kabelmateriaal liggen, maar mis nog de buisverstellers en heb geen idee wat van Simplex hier op hoort te zitten.
Eigenlijk zou je die van Campagnolo moeten hebben. Beide zijn moeilijk te vinden, het is immers echt klassiek. Er is in beide gevallen wel een andere klemband nodig met stoppers, waar nu de klemband voor buiscommandeurs zit. Wat voor tuben komen er om? Het Titan stuur staat idd echt mooi, blijft mooi spul. Persoonlijk zou ik 'm iets minder diep monteren...
Ga zo door, het wordt/is geweldig.

Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 6 mei 2025, 14.19
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑6 mei 2025, 12.40
Wouterfietst schreef: ↑6 mei 2025, 12.16
Deze week komen ook mijn banden binnen.
Ik heb schakel- en rem kabelmateriaal liggen, maar mis nog de buisverstellers en heb geen idee wat van Simplex hier op hoort te zitten.
Eigenlijk zou je die van Campagnolo moeten hebben.
Zo geweldig zijn die van Tullio nou ook weer niet

. Je zou op velobase kunnen kijken wat periode correct is.
Of er Simplex Super LJ op kunnen zetten, die zijn wel later, maar dat kun je verkopen als een echte en zinvolle latere upgrade

Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 6 mei 2025, 17.20
door marco verbaant
m-gineering schreef: ↑6 mei 2025, 14.19
Zo geweldig zijn die van Tullio nou ook weer niet

. Je zou op velobase kunnen kijken wat periode correct is.
Of er Simplex Super LJ op kunnen zetten, die zijn wel later, maar dat kun je verkopen als een echte en zinvolle latere upgrade
Het was desalniettemin wel de norm, vele decennia lang. Persoonlijk heb ik er nooit problemen mee gehad op mijn crossfietsen. Gerben Karstens (toch niet de minste) liet in zijn contracten opnemen bij elke nieuwe ploeg dat hij ze op zijn teamfiets wilde hebben.

Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 14.08
door Wouterfietst

- IMG_2468.jpeg (591.71 KiB) 1144 keer bekeken
Afgelopen vrijdag de wielen op mogen halen. Ik heb deze laten richten en de spaken laten spannen.
Vandaag de velgranden schoongemaakt, ontvet en voorzien van nieuwe plaklinten en tubes.
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 17.43
door Cyclissimo
Ziet er heel tof uit! Begint een hele luxe fiets te worden zo. Wel een serieuze afmontage voor het goedkopere model

ik denk dat ik die verleiding ook niet zou kunnen weerstaan...
Buisverstellers bij je derailleurs zijn ofwel de record met klemband (en draadoogjes in de verchroomde plaatjes), ofwel de (nuovo) valentino shifters.
Om nou bij deze derailleurs toch nog simplex prestige of criterium shifters te zetten vind ik wat onlogisch persoonlijk. Alhoewel het ook leuk is om de originele klemband te kunnen handhaven. En prestige shifters vind je voor niks
Beiden zijn iig niet heel zeldzaam. De campa shifters natuurlijk wel veel duurder
Valentino shifters met klemband heb ik nog wel voor je liggen volgens mij.
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 17.46
door Cyclissimo
wimhermans schreef: ↑4 mei 2025, 18.19
mooie locomtief, ik heb nog een set (schuine buis) transfers met het juiste lettertype. Laat maar weten als je die wilt overnemen.
Dit is mijn Locomotief uit 1961 met de potloodpuntjes, frame NOS nooit mee gereden.
locomotief 1961.jpg
Prachtig die uit 61! Geweldige kleur vind ik. Kon er ooit zo een kopen met verchroomde uiteinden. Nog altijd spijt van...
De buistransfers vind ik wel leuk om de fiets te completeren!
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 20.36
door marco verbaant
Wouterfietst schreef: ↑26 mei 2025, 14.08
Afgelopen vrijdag de wielen op mogen halen. Ik heb deze laten richten en de spaken laten spannen.
Vandaag de velgranden schoongemaakt, ontvet en voorzien van nieuwe plaklinten en tubes.
Plaklint is voor watjes

, in die tijd deden ze nog echt aan kitten. Ik nog steeds, een betere hechting die het langer volhoud. Vooral met koud weer is plaklint geen goed alternatief. Het is wel even werk, al die laagjes kit op de tube en velg, tussendoor drogen en na afloop op volle spanning 24 uur laten drogen. Centreren tijdens het kitten gaat wel makkelijker. Het wordt van de andere kant ook sneller allemaal smerig. Oefening baart kunst....
Maar... het wordt een mooi ding, en ach, dat lint noch kit zie je toch niet van de buitenkant

Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 21.33
door Johan Vlaardingen
marco verbaant schreef: ↑26 mei 2025, 20.36
Plaklint is voor watjes

, in die tijd deden ze nog echt aan kitten. Ik nog steeds, een betere hechting die het langer volhoud. Vooral met koud weer is plaklint geen goed alternatief. Het is wel even werk, al die laagjes kit op de tube en velg, tussendoor drogen en na afloop op volle spanning 24 uur laten drogen. Centreren tijdens het kitten gaat wel makkelijker. Het wordt van de andere kant ook sneller allemaal smerig. Oefening baart kunst....
Maar... het wordt een mooi ding, en ach, dat lint noch kit zie je toch niet van de buitenkant
In de eerste plaats puik werk deze restauratie, hulde voor de inzet.
Om op de reactie van Marco terug te komen, ik denk niet dat dit opgaat voor fietsen in wielersport wereld (daar moet alles perfect en strak zijn). Echter in mijn jeugd maakte we velg linten van een oude binnenband voor onze fiets (knippen en plakken), dat voldeed prima en was degelijker dan het ielige stukje (meestal te smal) door de fabrikant geleverde rubber gevalletje dat er van huis uit inzat.
Re: Groene Gazelle Race '1968'
Geplaatst: 26 mei 2025, 22.01
door marco verbaant
Johan Vlaardingen schreef: ↑26 mei 2025, 21.33
Om op de reactie van Marco terug te komen, ik denk niet dat dit opgaat voor fietsen in wielersport wereld (daar moet alles perfect en strak zijn). Echter in mijn jeugd maakte we velg linten van een oude binnenband voor onze fiets (knippen en plakken), dat voldeed prima en was degelijker dan het ielige stukje (meestal te smal) door de fabrikant geleverde rubber gevalletje dat er van huis uit inzat.
Juist voor de wielersport, we hebben het over tweezijdig plaklint. Vlakke holle velgen met een vlak bed zonder opstaande randen. In tegenstelling tot het reguliere velglint om de binnenband te beschermen tegen spaakeinden.