remurk schreef: ↑16 mei 2025, 15.52
(...) De zadeltasdrager is inderdaad bijzonder handig en effectief. Heel makkelijk te verwijderen en te plaatsen middels de aangesoldeerde nokjes op de staande achtervork
Die zadeltasdrager is heel fraai.
Ik kocht op een beurs in Engeland eens zoiets in aluminium, maar die klemt alleen tussen de staande achtervork en zakt vooral af, in plaats van te ondersteunen:
Omdat het zo leuk is dan nog een fraaie Fransoos. Onbekend merk. Maar vrij zeker door dezelfde bouwer als Urago. Van kort voor of na de oorlog. Lak is niet origineel meer, maar de lugs zijn een feestje
Mijn grootvader was kapitein op de grote vaart en soms nam hij iets moois mee uit het land waar hij dan was.
In 1953 was dat uit Engeland deze Raleigh Superbe Dawn Tourist met SA FG Dynohub-vierversnellingsnaaf, waarschijnlijk het toenmalige topmodel.
Sinds deze foto's:
- bagagedrager eraf
- zijreflectie eruit
- slot eraf
- zadel vervangen door een bruine Brooks
- zadeltasje toegevoegd
en nu ziet het er weer redelijk origineel uit.
Dirk
Bijlagen
Raleigh 1953_14092016586.jpg (373.98 KiB) 5732 keer bekeken
Raleigh 1953_14092016591.jpg (369.68 KiB) 5732 keer bekeken
De maand is al weer zowat voorbij en heb heel wat buitenlandse fietsen. Dus er een paar op de foto gezet.
Mijn ik ga naar de stad Humber met BSA 3 speed (best een chique kroegfiets) zou nodig weer wat liefde moeten hebben.
Peugeot van net na de oorlog voor de NL markt gemaakt I.v.m. materiaal schaarste hier. Dit is nog een project waar ik de fiets toch weer wat Franser minder zaai wil maken.
Eén van mijn persoonlijke favoriete. Mijn Zwitserse legerfiets. 28kg zwaar maar fietst zo lekker. Die heeft al heel wat tochtjes gemaakt. Niet in Zwitserland want was een voorraad fiets welke in de jaren 90 op de markt zijn gekomen na het ophouden van het bestaan van de fiets eenheid. Deze is van 1988 het laatste jaar van de productie.
En als laatste mijn Belgische Ratly welke ik afgelopen winter heb gerestaureerd. Zie: Ratly een hoge Belg nog steeds niet helemaal klaar.
Verder heb ik nog een Zweedse Crescent in onderdelen en nog wat Franse projecten.
ziehier een oude Belg, van de fietsenmaker Roobier in Gent. Was een piepklein winkeltje, niemand kent hem nog, vermoedlijk gestopt half jaren vijftig. De Torpedonaaf is van 51 maar ik vermoed dat een aantal onderdelen waarmee hij destijds werd geassembleerd NOS van voor de oorlog waren. Overdadig belijnd, en wat leuk is, is dat het kopmerk een stickertje is dat manueel werd ingevuld. Ook de vermelding op de schuine buis werd met de hand geschilderd. (
thumbnail_20250528_124525.jpg (386.51 KiB) 5372 keer bekeken