Re: Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Geplaatst: 20 jul 2025, 10.53
Afgelopen zaterdag de Fongers maar eens wat beter bekeken en uit elkaar gehaald.
In 1906 is blijkbaar een totale re-design gemaakt .
In de Fongers catalogi van 1903 en 1906 staan ze ook gewoon vermeld. In 1903 nog als'' vrijwiel met tegentraprem'' (10 gulden)
En in 1906 als terugtraprem weer voor 10 gulden en een voorvelgrem voor 5 gulden.
In 1907 wordt het model code 6 (voor velgrem en achter terugtraprem).
De voornaaf (en eventueel achternaaf) van de BB/BD in die jaren had geschroefde stofkappen zo staat er geschreven maar de CCG/BDG fietsen in die jaren hadden wel stofdichte naven maar de vermelding met opschroefbare kappen staat daar niet bij. Daarmee verklaar ik de voornaaf als ook origineel. Vraag blijft waarom er geen merkplaatjes op de velg zitten. Misschien vind ik nog ergens klinknagelgaatjes onder de verf of de velgen zijn een keer vervangen.
De trapas is van het toen gebruikelijke systeem met conussen die er pas uit kunnen als de stofkappen (links linkse draad en rechts ,achter het tandwiel rechtse draad) verwijderd zijn. Verder redelijke staat. rechter conus lichte inloopschade. Eigenlijk het gebruikelijke beeld: hele goede kwaliteit.
Ik heb het bij die vroege nog niet anders meegemaakt.
Een ander interessante ontdekking is dat de velgrem van het Engelse Crabbe afkomstig is. Met een loep kon ik de merknaam Crabbe deels ontwaren. Een andere in Croydon gemaakte fiets uit het zelfde jaar die hier op zolder staat heeft het nog wat duidelijker. Bij de Fongers fietsen van 1907 zijn de velgremmen het zelfde en dus ook van Crabbe terwijl de remhendels (inverted) dan van Eadie zijn.
We worden steeds iets wijzer over die begin van de eeuwse Fongers fietsen!
Bij het demonteren van de kettingkast kwam ik biezen tegen op de liggende achtervork. Geen reguliere maar probeer lijnen om te zien of de trekker zonder hapering werkt. De lak is erg goedkoop en schilferig. Ik denk niet een opbouw lak uit 1904 maar eerder een crisis lak van 1945.
Het geeft de indruk die je ook wel eens krijgt bij een goedkope bagagedrager. Even fris maar na vijf jaar aan het roesten.
Het zou kunnen verklaren waarom de naoorlogse BB op dit forum al zo snel terug naar de fabriek is gehaald voor een lakbehandeling.
De wielen zijn na alle waarschijnlijkheid toch origineel. Ik heb de Eadie remnaaf onderzocht en opgezocht.
het model is in alle onderdelen afwijkend van de bekende Eadie naven en blijkt van voor 1906 te zijn.In 1906 is blijkbaar een totale re-design gemaakt .
In de Fongers catalogi van 1903 en 1906 staan ze ook gewoon vermeld. In 1903 nog als'' vrijwiel met tegentraprem'' (10 gulden)
En in 1906 als terugtraprem weer voor 10 gulden en een voorvelgrem voor 5 gulden.
In 1907 wordt het model code 6 (voor velgrem en achter terugtraprem).
De voornaaf (en eventueel achternaaf) van de BB/BD in die jaren had geschroefde stofkappen zo staat er geschreven maar de CCG/BDG fietsen in die jaren hadden wel stofdichte naven maar de vermelding met opschroefbare kappen staat daar niet bij. Daarmee verklaar ik de voornaaf als ook origineel. Vraag blijft waarom er geen merkplaatjes op de velg zitten. Misschien vind ik nog ergens klinknagelgaatjes onder de verf of de velgen zijn een keer vervangen.
De trapas is van het toen gebruikelijke systeem met conussen die er pas uit kunnen als de stofkappen (links linkse draad en rechts ,achter het tandwiel rechtse draad) verwijderd zijn. Verder redelijke staat. rechter conus lichte inloopschade. Eigenlijk het gebruikelijke beeld: hele goede kwaliteit.
Ik heb het bij die vroege nog niet anders meegemaakt.
Een ander interessante ontdekking is dat de velgrem van het Engelse Crabbe afkomstig is. Met een loep kon ik de merknaam Crabbe deels ontwaren. Een andere in Croydon gemaakte fiets uit het zelfde jaar die hier op zolder staat heeft het nog wat duidelijker. Bij de Fongers fietsen van 1907 zijn de velgremmen het zelfde en dus ook van Crabbe terwijl de remhendels (inverted) dan van Eadie zijn.
We worden steeds iets wijzer over die begin van de eeuwse Fongers fietsen!
Bij het demonteren van de kettingkast kwam ik biezen tegen op de liggende achtervork. Geen reguliere maar probeer lijnen om te zien of de trekker zonder hapering werkt. De lak is erg goedkoop en schilferig. Ik denk niet een opbouw lak uit 1904 maar eerder een crisis lak van 1945.
Het geeft de indruk die je ook wel eens krijgt bij een goedkope bagagedrager. Even fris maar na vijf jaar aan het roesten.
Het zou kunnen verklaren waarom de naoorlogse BB op dit forum al zo snel terug naar de fabriek is gehaald voor een lakbehandeling.