Singer`s legacy

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé
Berichten: 2398
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Ik ben weer wat verder geraakt met mijn Matchless hoge bi.
Ik blijf deze fiets posten in deze Singer file omdat het ondanks dat het ontwerp van het concept van Salamon af kwam de fiets door Singer gebouwd is en ook vele Singer kenmerken heeft.
Bovendien lopen de restauratie-bezigheden van de Singer safety en de Matchless bij mij wat door elkaar.

Afgelopen weken heb ik dankzij Maarten B `s Matchless een en ander rondom de zadelveren kunnen opmeten .

Door deze unieke gelegenheid (vind er maar eens een die je ook nog uit elkaar kan halen) ben ik in staat geweest de onderdelen 100% juist te copieeren
achterste zadelveer constructie 1
achterste zadelveer constructie 1
003 (640x480).jpg (203.13 KiB) 5820 keer bekeken
De onderdelen die ik bij heb gemaakt passen dan ook op Maarten B `s fiets en andersom.
achterste zadelveer constructie 2
achterste zadelveer constructie 2
005 (640x480).jpg (236.24 KiB) 5820 keer bekeken
centrale rubber as passend op oude hanger
centrale rubber as passend op oude hanger
006 (640x480).jpg (216.82 KiB) 5820 keer bekeken

Ook de schroefdraad is van een zelfde type.
Ik gebruik daarvoor een oude tapset met van die diepte instelbare snijplaten.
snijplaten van het instelbare type
snijplaten van het instelbare type
003 (640x480).jpg (261.58 KiB) 5820 keer bekeken
Eerder had ik daar niet veel vertouwen in maar nu ik ze toegepast heb ben ik er zeer over te spreken .Je kan namelijk de snijdiepte (in stappen) bepalen zodat je de passing met de moer optimaal kan maken.

Een belangrijk missend deel van mijn Matchless is hier mee weer in orde. De rubbers waar de constructie voor gemaakt is moeten nog gemaakt worden maar daar heb ik geen zorgen over.

Wat me nog steeds een lastig ding lijkt is het maken van de butted spaken.
Al vroeg had Singer (en dus Matchless) spaken die bij de naaf
geleidelijk dikker uitlopen. Eeen beetje zo als de vorm van een boomstam.
butted spokes
butted spokes
005 (640x480).jpg (276.06 KiB) 5820 keer bekeken
Niet getrapt zoals we dat kennen van de latere butted en dubbel butted spokes.
De lengte van de geleidelijke verdikking is zo`n cm of 5 en ze loopt van plm 2,7 mm tot 4mm op het dikst.

De toevoeging van materiaal op het dikke stuk tov het dunne is het dubbele. De inhoud is twee keer zo veel geworden zou je kunnen zeggen.
Dat is qua bewerking enorm. Als ik me voorstel hoe ik aan het hameren ben om een eenvoudige kop op een spaaksteel te slaan dan begrijp ik dat ik de verdubbeling van materiaal over enige lengte handmatig nooit voor elkaar ga krijgen.

In de praktijk worden butted spaken in een machine dunner gehamerd door middel van een constructie die rotary swaging wordt genoemd.
Rotary swaging
Rotary swaging
rotary swaging.png (52.67 KiB) 5820 keer bekeken
Een groot model rollager met daarin een twee ,drie of viertal hamers worden door de rollen naar het midden gedreven.
Tussen de rollen in hebben de hamers samen de doorlaat-afmeting van de dikke spaak. Staan de rollen op de hamers dan is de diameter
de kleine doorlaat-maat die je wil bereiken.

Het geheel ziet er uit als een forse draaibank met toevoer en een grote ronde doorvoer. Met 100-en rotaties per minuut.
Geen machientje wat je zo even namaakt.

Het komt er denk ik op neer dat dit soort spaken het best nagemaakt kunnen worden door 4 mm asjes te voorzien van een gat waar dan weer de dunnere spaak in (zilver)gesoldeerd moet worden.
Nadien kunnen dik en dun vloeiend in elkaar over lopen door ze te slijpen of af te draaien.
Maarten B heeft dit al gedaan bij zijn Matchless en met succes .

Ik denk dat ik daar ook naartoe ga bewegen en het vervaardigen van een butted spoke op de authentieke wijze maar laat voor wat het is.. Tenzij een van onze groep nog een idee, ervaring of adres heeft.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Singer`s legacy

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten
de methode van hameren wordt ook het ijzer steviger van. Zelf zou ik het gaan zoeken in een wals zoals gebruik wordt om ijzerdraad dunner te maken een. Daar moet toch met stappen van 0,2 dat draadijzer met een stop en veel draaien een butted end te maken zijn. Ik heb die kant mijn gedachten al laten gaan. Ook dan wordt de spaak stijver.
Verder leuk de snij en tapset in gebruik te zien.
En mooi werk aan de matchless
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Zeer interessant om te lezen over die spaken!
Tsja, hoe maakten ze die?
Het dikke stuk erop kloppen als een kopje, of het dunne stuk afwalsen?

Grappig dat je nu neigt naar mijn oplossing.

Verder een super project Maarten, gewoon blijven posten, we moeten de vlag van de 19e eeuwse fietsen toch een beetje omhoog houden!

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2398
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

@ Hans, dat is een leuke nieuwe richting om in te denken.
Zo`n draadwals voor zilversmeden is dan te zwak voor het verjongen van spaken maar een zelfgemaakt model met
rollen ter grootte van zeg een ''personenwagen remtrommel''qua formaat en een flinke zwengel zou wel eens kunnen werken.
Ik wil met dit soort acties wel wat resultaat per omwenteling omdat het aantal spaken groot is.
Ik ga er eens over verder denken.
Inderdaad de snijplaten set is een zelfde als uit jouw set.
Dit is toevallig een andere maar die van jou zijn ook in gebruik en werken prima.

@ Ja Maarten , helaas is de interesse in dit ''pre historische materiaal'' nog beperkt. Misschien om reden van de beperkte nederlandse bijdrage destijds en nog waarschijnlijker omdat het wat duurder is qua aanschaf (al blijft je waarde beter gewaarborgd dan op de bank).
Ik blijf er in ieder geval over doorberichten.

Vandaag dat grappige olietonnetje van het achterwiel gecopieerd.
Het lijkt wel een bloemenvaas(je).
Ik ga nog berichten over de fabricage van het afschermkapje rond de head. Dat is nu ook gedaan.

Nuchter bezien is denk ik het spaak soldeer proces het meest hanteerbaar en reproduceerbaar en maar een wals experiment vind ik ook wel interessant.
Het integraal toe laten nemen van materiaal (dus zonder iets toe te voegen maar door kneden) is veel lastiger dan het laten afnemen dus ik ga voorlopig voor de richting dunner maken.
Dat lijkt me de meest voor hand liggende.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

Ja dat afschermkapje heb ik ook nog nodig voor de 'fiets van Lian'.
Ben ik benieuwd naar hoe je dat hebt gedaan!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2398
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Maarten,

Ik heb een foto van het kapje . Helemaal af is het nog niet maar het komt al aardig in de buurt.
afdekkapje met origineel
afdekkapje met origineel
002 (480x640).jpg (192.86 KiB) 5753 keer bekeken
Ideaal materiaal ; zaagblad .je kan er in boren maar het heeft toch behoorlijke veerkracht. Het klemt perfekt om de head.
Ik stook het warm om te buigen anders veert het terug.

Bij deze wil ik nog wat slijpen om het wat gladder en dunner te krijgen.

Ik ben ook zo als ik schreef bezig geweest met het oliepotje op de achternaaf.
kartelen
kartelen
006 (640x480).jpg (215.72 KiB) 5753 keer bekeken
Het viel me op dat de gekartelde ronde randjes bij Matchless ook werkelijk rondom gekarteld zijn Ik vermoed met een hol kartelwieltje. Ik heb het nagedaan door recht en vervolgens in hoeken rondom te kartelen en dat lijkt er best goed op.
Gemonteerd achter op
Gemonteerd achter op
008 (640x480).jpg (217.41 KiB) 5753 keer bekeken
Er zit een veertje in met een klinknagel als ''kogeltje''

Ten slot nog even wat foto`s van het montagedeel van de remgreep.
na het solderen
na het solderen
009 (640x480).jpg (220.16 KiB) 5753 keer bekeken
Het is een messing rond 20 staf die ik uitgeboord heb en een messing blokje wat ik met zilver heb samengesoldeerd.

Wat vloeit dat lekker op messing!
En je ziet er bijna niets meer van door de juiste passing en het geringe kleurverschil.
Origineel is het een gegoten deel,uit een stuk dus.
011 (640x480).jpg
011 (640x480).jpg (245.56 KiB) 5753 keer bekeken
Achter komt nog een schroefje om het ding vast te zetten op het stuur.
na het freezen en afronden
na het freezen en afronden
001.JPG (212.4 KiB) 5753 keer bekeken
De verdiepte passing voor aan het blok heb ik gefreesd met een
frees van 15 mm.
Twee stalen stafjes van de zelfde diameter heb ik vervolgens gebruikt om de voorkant goed af te kunnen ronden.
Ik gebruik ze als slijpmal . Los uit de hand wordt het een rommelige ronding maar met die blokjes als mal ziet het er machinaal vervaardigd uit.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3862
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singer`s legacy

Bericht door maartenB »

O la la wat worden dat weer mooie deeltjes.
Dank voor alle tips.
Dat frezen moet ik ook eens leren.
Bij onze bouwmarkt verkopen ze wel freesjes maar ik denk altijd dat die van hout zijn.
Je zult ze wel van HSS moeten hebben neem ik aan?

Grappig dat je de zelfbeheersing hebt om enkel de nieuwe deeltjes erbij te maken en de rest van je fiets ongemoeid te laten.
Die achternaaf ziet er nog helemaal verweerd uit.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
gerritkan
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Singer`s legacy

Bericht door gerritkan »

Zo dat is weer genieten van een paar verslagen van jou Maarten .
Je boft dat je aan de andere kant van Nederland woont anders stond ik regelmatig bij je op de stoep om te zien hoe je bezig bent .
Ik heb heel lang zo,n wals gehad om zilverdraad dunner te walsen .
Het zou inderdaad te zwaar werk geweest zijn voor zo,n wals en zilveren spaken lijken me wat te duur en te zwak .

De Pedersen is onderhand ook opgehaald hoorde ik van Maarten B .
Genoeg werk voor de komende winter ,jij gaat je de eerste tijd nog niet vervelen en als je ons de verslagen daar van laat lezen zijn wij ook weer blij .
Maarten Waarlé
Berichten: 2398
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Singer`s legacy

Bericht door Maarten Waarlé »

@ Maarten,

Ik denk idd ook dat de hobbywinkel freesjes voor hout zijn.
Zo`n kistje met diverse vormen.
Momenteel liggen bij Teunissen in Eindhoven voor 2,50 en 5 euro(de maten boven 10mm) ex BTW een bak vol met gebruikte HSS freezen.
Op zo`n manier kom ik aan m`n freesjes anders zijn ze erg duur.
Bij Herman Buitelaar Wadinxveen kan ook trouwens.Goedkoop adres.

Het leuke is dat je met een draaibank ook kan freezen als je een machineklem (zeg maar bankschroefje) op z`n achterkant monteert op de plaats waar de beitelhouder zit.De schroefspindel steekt dan omhoog.
Daar klem je je werkstuk in en de frees in de kop van de draaibank.
Met de beitel tafel (X_Y) kan je dan diepte en langsbeweging maken tov de frees.
Hoogte tov de frees regel je met onderleg plaatjes in de machineklem.
Alles natuurlijk in verhouding tot het formaat van de draaibank

@ Gerrit,
Je bent altijd welkom hoor!. Maar ik begrijp dat het wat ver is en eigenlijk is het mijn beurt een keer.

Inderdaad , de Dursley-Pedersen hebben we opgehaald .Het was niet ver van Beaulieu (net iets dichterbij) en ook een erg mooie omgeving.

Ik blijf wel schrijven en foto`s maken want dat kan ik niet laten!

Groeten,
Maarten
theodorus
Berichten: 406
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Singer`s legacy

Bericht door theodorus »

002 (450x338).jpg
002 (450x338).jpg (107.59 KiB) 5737 keer bekeken
maarten leuk om te zien dat het familie is.
Groet Theo
Plaats reactie