volledig eens met Ronald,
dit is een mooi fietsje en zover ik kan zien is hij onversleuteld en dus origineel.
De cranks bevestigen het vermoeden dat het een Sport Luxe is.
Heel raar transfer trouwens.
Ze hebben eind jaren 50 verschillende combinaties van zwart en goud gebruikt tot ze dan uiteindelijk naar de gekleurde versie zijn overgestapt.
Het is te hopen dat het chroom van de velgen er nog mooi opzit, dan staat niets meer in de weg om hem in topconditie te brengen.
Wat het poetsen betreft heb ik op het forum meermaals enkele technieken besproken. Gewoon even een zoekopdracht plaatsen op bvb commandant of handglaze zou je tot op de betreffende topics moeten brengen.
Let wel op, bezint eer je begint. Een bies weggepoetst is daadwerkelijk weg, er zit geen 'undo' toets op dit werk!
Benden: De band die je nodig hebt op deze fiets is 37-622 met een lijnprofiel (dus geen noppen). Mijn voorkeur zou gaan naar een beige Vredestein classic zonder reflectie. Die zijn eenvoudig te vinden. Ik heb nog enkele sets en je vindt ze ook op elke beurs bij Frankie op de stand. Prijs is 10 tot 15 euro / stuk.
Transparante jasbeschermers zou ik er ook nog op zetten, dat zal de fiets iets meer aankleden zonder hem minder sportief te maken.
Een bel, stuurbeschermer en passende fietspomp vervolledigen het geheel. Op de kettingkast zou je nog een transfer kunnen aanbrengen (moet dan wel de juiste zijn).
Wil je hem echt 'af' hebben, dan hoort er een handelaarsplaatje op, boven het achterlicht (uiteraard van een handelaar uit die periode) en als de zakken eraf gaan zit er uiteraard een keurige zwarte Bibia of Gazelle snelbinder op het bagagerek.
Maar eerst zou ik hem helemaal uit elkaar halen, alle delen poetsen en smeren en keurig zonder schade terug in elkaar schroeven. Tegen die tijd is het lente en kun je er de eerste toertocht op meerijden
En als je dan echt fanatiek bent geworden, kun je eind augustus onze toertocht meerijden, uitsluitend bedoeld voor eensgezinden met Gazelle Sport rijwielen!